بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۹۷۷۲
رئیس هیئت عامل ایدرو با تاکید بر اهمیت تجمیع تقاضا و ایجاد برنامه‌ای منظم برای توسعه صنعت دریایی گفت: تعامل با بخش‌های مختلف و همکاری با شرکای تجاری خارجی از الزامات توسعه این صنعت به شمار می‌رود.
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۶

به گزارش بازارکار اخبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر با موضوع "سازمان ایدرو در مسیر توسعه صنعتی؛ مسائل و راهکارها" با حضور فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو برگزار و در آن درباره ماموریت‌ها، دستاورد‌ها و دغدغه‌های جامعه هدف این سازمان صحبت شد.
 متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
مجری: سازمان توسعه صنعتی ایران ایدرو از سال‌ها قبل برای تسهیل و توسعه صنایع کشور تاسیس شد که هدف این سازمان ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه صنایع مختلف ویژه صنایع مادر و پایه است، ایدرو در طول سال‌ها با توجه به تغییرات اقتصادی و اجتماعی کشور ماموریت‌های خودش را گسترش داده و به دنبال توسعه فناوری و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حرکت کرده و برنامه‌های جدیدی را در حوزه توسعه فناوری در صنعت کشور در دستور کار خودش قرار داده، ماموریت‌های اصلی ایدرو توسعه و تقویت صنایع، حمایت از سرمایه‌گذاری، توسعه فناوری و ایجاد اشتغال است که به عنوان یکی از نهاد‌های کلیدی در راستای توسعه و تقویت صنایع کشورمان فعالیت می‌کند.
اما با توجه به تاریخچه ساختار و ماموریت‌های این سازمان و تغییرات قابل توجهی که در حوزه فناوری و ضرورت گسترش آن در حوزه صنعت و بازار‌های جدید که پیش روی کشورمان باز شده می‌طلبد که برخی اقدامات، در تسهیل سرمایه‌گذاری، در صنایع پیشرفته، ارتقاء توان رقابتی و توانمندسازی بنگاه‌های تولیدی، توسعه صنایع پیشران، فناورانه، اشتغال زا و دانش بنیان در دستور کار این سازمان بیش از پیش قرار بگیرد، امشب قصد داریم در خصوص ماموریت‌های سازمان ایدرو برنامه‌ها و دستاورد‌ها و دغدغه‌های جامعه هدف این سازمان صحبت کنیم.
سوال: بحث ایدرو یکی از سازمان‌های توسعه‌ای کشور محسوب می‌شود و کاملاً مشخص است یک رویکرد توسعه‌ای در بستر صنایع پایه و صنایع مادر و به ویژه  صنایع پیشران جز وظایفش است، طبیعی است که اخباری که می‌رسد برنامه‌های مختلفی هم در این زمینه تعریف کرده و دارد عملیاتی می‌کند، اما آنچه  الان از نظر کارشناسان مهم است و در برنامه هفتم هم به آن اشاره شده، ترسیم نقشه راه مشخص است، یک سند استراتژی توسعه‌ای که سال‌های سال هم در کشور ما در سال‌های مختلف نوشته شده، اما به علل مختلف عملیاتی نشده آنطور که باید اجرا نشده اعتقاد دارند یکی از اقداماتی که در ابتدای راه باید انجام شود ترسیم همین نقشه راه است نظر حضرت عالی را بشنویم و اینکه آیا سازمان ایدرو در این زمینه که به هر حال بتواند یک مسیر منطقی و مشخصی را طی کند که در انتهای آن ماه شاهد اتلاف منابع و زمان نباشیم اقدامی کرده یا خیر؟
مقیمی: طبیعتاً بدون نقشه راه که حرکت کردن امکان‌پذیر نیست و کار بسیار سخت و دشوار خواهد بود و اساساً قابلیت ارزیابی را هم از دست خواهد داد که آیا اصلاً در چارچوب آن فعالیت‌ها و آن اهداف اصلی در حال حرکت هستیم یا نه، همانطور که شما اشاره کردید در برنامه هفتم توسعه این تکلیف برای مجموعه وزارت صمت تدوین شده معاونت برنامه‌ریزی و هوشمندسازی وزارتخانه در این زمینه برنامه‌ای را تنظیم کرده، البته با محوریت و استفاده از ظرفیت‌های همه فعالانی که در حوزه بخش صنعت چه سازمان‌های توسعه‌ای و چه سایر حوزه‌های فعالیتی وزارتخانه این برنامه الان دارد تشریفات اداریش را سپری می‌کند و به زودی هم اعلام خواهد شد، چون بر اساس برنامه هفتم زمان هم محدود بوده از بابت اینکه بخواهد این برنامه به تصویب برسد ولی آنچه در مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جز اهداف اصلی تدوین شده و کار بر اساس آن چهارچوب دارد دنبال می‌شود.
 همانطور که شما هم اشاره کردید این سازمان به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و قدیمی‌ترین نهاد توسعه‌ای زیر مجموعه وزارت صمت ۵۸ سال سابقه فعالیتی خودش را اگر یک مروری بخواهیم بکنیم از شرق تا غرب از شمال تا جنوب کشور در حوزه صنعتی آثار و فعالیت‌های این مجموعه کاملاً مشهود است ولی اینکه در ادامه راه باید به چه حوزه‌هایی پرداخته شود طبیعتاً برمی‌گردد به اینکه ببینیم کجا‌ها در شرایط موجود کشور شکست بازار وجود دارد، معمولا نقش سازمان‌های توسعه‌ای.







کد ویدیو دانلود





سوال: منظور از شکستن بازار قطع شدن زنجیره است؟
مقیمی: جایی که نیازمندی وجود دارد ولی به هر علتی در حوزه عرضه مثلاً ممکن است چالش‌ها یا ریسک‌هایی وجود داشته باشد در بحث مربوط به حوزه تقاضا جایی که برای شکل گرفتن آن فضای بازار صنعتی و اقتصادی نیازمند این است که بخواهد زیرساخت‌ها برایش مهیا شود، برای اینکه فعالان آن حوزه بتوانند اقدام کنند من به عنوان مثال می‌توانم به چند تا از این موضوعات در شرایط فعلی اشاره کنم، ما امروز یکی از محور‌های اصلی فعالیت‌هایی را که در برنامه هفتم توسعه و چه بسا در سیاست‌های کلان دیگری که حالا در این بخش سال گذشته مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور ابلاغیه داشتند در اینجا یک مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در بحث اقتصاد دریا محور به نوعی باید به آن توجه شود بخشی از این فعالیت‌های اقتصاد دریا محور برمی‌گردد به حوزه صنعت اقتصاد دریا محور اگر بخواهیم در این حوزه‌های فعالیتی مروری کنیم می‌رسیم به اینکه ما در بحث مربوط به طراحی ساخت و تولید زیرساخت‌های یا ناوگان حمل و نقل دریایی یکی از موضوعات اساسی است در اقتصاد دریا محور، در حوزه صیادی اگر بخواهید به این موضوع بپردازید یکی از ارکان اصلی‌اش برمی‌گردد به شناور‌ها اگر در حوزه گردشگری بخواهید در اقتصاد دریا محور سیر و سلوک کنید طبیعتاً باز به ناوگان حمل و نقل مناسب باید توجه شود، در حوزه تجارت اگر بخواهیم ورود کنیم در اقتصاد دریا محور آنجا هم یکی از زیرساخت‌هایش بحث‌های مربوط به ناوگان تجاری مربوط به حوزه تجاری است.
سوال: یک ظرفیت قابل توجه است؟
مقیمی: می‌خواهم بگویم از هر جنبه‌ای که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که صنعت به عنوان یک رکن پشتیبان از سایر کسب و کار‌های مرتبط با حوزه دریا محور است، حالا در این فضا و در این شرایط باید ببینیم که آیا توانمندی‌ها در داخل کشور تا چه حد است که می‌تواند اینها را تامین کند، چه بخشی از این توانمندی‌ها نیازمند به پشتیبانی از حوزه اقتصاد دانش محور و دانش بنیان کشور است، یا در حوزه فناوری است و چه بخشی از اینها در حوزه مواد اولیه مورد نیاز است، چه در بحث مربوط به طراحی مهندسی ساخت و حتی در بحث تعمیرات، یعنی الان ما در حوزه تعمیرات شناور‌ها بازار بزرگی در همین شناور‌های داخلی حالا چه بسا که در منطقه هم شمال ما و هم در جنوب ما بحث‌های مربوط به حوزه دریا به عنوان یکی از محور‌های اصلی است و ما می‌توانیم در این زمینه نه تنها مسائل خودمان را رفع و رجوع کنیم بلکه بتوانیم سایر نیازمندی‌هایی که در سایر کشور‌ها است بتوانیم پاسخگو باشیم.
سوال: اینطور برداشت می‌کنم که بر اساس اسناد بالادستی سیاست‌های کلی ابلاغی حضرت آقا آن برنامه و نقشه راه را در حوزه ماموریت و فعالیت‌های خودتان ترسیم کرده‌اید مصداقش هم اقتصاد دریا محور؟
مقیمی: به عنوان مثال یکی از محور‌ها محور اقتصاد دریا محور است که الان روی این موضوع وزیر محترم صمت این ماموریت را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سپرده‌اند و ما در بحث مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها و توانمند کردن زیرساخت‌های موجود در حوزه زیرساخت‌های ساخت شناور‌ها وضعیتمان وضعیت بدی نیست. یارد‌هایی در کشور داریم که شاید مثلاً در خاورمیانه بی‌نظیر است، یا اصلاً می‌خواهم بگویم کم نظیر است، ولی اینکه صرفاً با داشتن این یارد‌های تولید و ساخت کشتی آیا واقعا توانمندی یعنی آن هدف اصلی را محقق می‌کند.






کد ویدیو دانلود فیلم اصلی





سوال: الان شما در حوزه اقتصاد دریا محور برنامه زمانبندی مشخصی تعریف کرده‌اید؟
مقیمی: اولاً سعی کرده‌ایم شناخت جامعی پیدا کنیم از تعداد و نوع شناور‌هایی که در کشور وجود دارد از تعداد و وضعیت موجود در یارد‌های کشتی‌سازی که در کشور است که بخشی در حوزه دولت است بخشی در حوزه بخش خصوصی است شناسایی ظرفیت‌های اینها استانداردسازی خدمات و امکاناتی که اینها دارند برای اینکه بتوانند در این فضا فعالیت داشته باشند این یک بخش قابل توجه است، بخش دوم آمدیم تجمیع تقاضا را در این فضا دنبال کردیم این به عنوان یکی از مسائل و چالش‌هایی که این صنعت با آن درگیر بود اینکه ما مشتریان ساخت شناورهایمان یعنی ساخت شناور‌ها عملاً در حوزه سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان یکی از مشتریان اصلی مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجاری در بحث مربوط به حتی حوزه‌های نظامی و همینطور در بحث مربوط به گردشگری وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که موقعیت‌های دیگری در اقتصاد وجود دارد، پس زمانی می‌توانیم یک صنعت را رو به رشد ببینیم اینکه یک برنامه مشخص و منظمی داشته باشد، این کار و توزیع مناسب آن بین ظرفیت‌های موجود در کشور این کمک را می‌تواند به این صنعت کند که صنعت بتواند اولاً فعالیت داشته باشد ثانیا طرح‌های توسعه را در خودش حالا در توسعه اگر یک جا‌هایی ضرورت به این است که ما بخواهیم شریک تجاری خارجی داشته باشیم که بتوانیم از امکانات و زیرساخت‌های آنها در درون و یا نه یک جا‌هایی ما سرویس‌هایی را به بیرون بدهیم، چون بالاخره اقتصاد لازمه‌اش بحث تعامل است دیگر و برقراری ارتباط با حوزه‌های مختلف.
سوال: و به ویژه در کشور‌های همسایه؟
مقیمی: همینطور است، یک جا‌هایی ممکن است که توانمندی‌های بالاتری داشته باشیم باید خدمات بدهیم یک جا‌هایی ممکن است ضعیف‌تر باشیم در آنجا باید خدمات بگیریم. ولی آن چیزی که مهم است این است که این اراده باید در کشور شکل می‌گرفت که با جلسات مستمری که الان ریاست محترم جمهور خودشان دارند برگزار می‌کنند به صورت مستمر و آقای عبدالعلی زاده را به عنوان نماینده خودشان منصوب کرده‌اند و فعالیت‌هایی که دارد در این حوزه دنبال می‌شود این الان یکی از موضوعات و محور‌های فعالیتی سازمان گسترش و نوسازی است.
سوال: ما الان سند استراتژی توسعه صنعتی مان فرمودید دارد کار‌های اداری‌اش پیش می‌رود و هنوز تصویب و ابلاغ و اجرایی نشده، اما همین نقشه راهی که حضرت عالی به آن اشاره کردید بر اساس اسناد بالادستی سیاست‌های کلی ابلاغی حضرت آقا چقدر توانسته این پروژه‌ها طرح‌هایی که الان دارد توسط ایدرو اجرایی می‌شود به نوعی باشد که فقط یک سری طرح‌های پراکنده نباشد که به قول خودمان هیچ انسجام راهبردی درون آنها نباشد چطور الان شما این طرح‌ها را تنظیم می‌کنید اولویت بندی می‌کنید آیا بر اساس نیاز‌های کشور است آیا بر اساس اولویت‌های گسترش و توسعه صنایع در جهان است، توسعه فناوری است چطور شما اینها را الان اولویت بندی می‌کنید؟
مقیمی: اولویت‌بندی اینها طبیعتاً هر چقدر شناخت از یک مسئله دقیق‌تر باشد طبیعتاً تدوین برنامه و راهکار‌های برای برون رفت از وضعیت موجود می‌تواند شرایط بهتری را داشته باشد. ابتداً سعی کردیم این وضعیت موجود را از آن شناخت پیدا کنیم، ظرفیت‌های داخلی و انگیزه‌ها و آن مسائل و مشکلاتی را که دست و پاگیر برای این مجموعه‌ها بوده برای انجام کار اینها را یکی پس از دیگری شناسایی کنیم با دستگاه‌های مربوطه جلساتی را برگزار کنیم مبنی بر اینکه این مشکلات و این موانع را رفع و رجوع کند. یکی از مسائل جدی در این بحث‌های مربوط به حوزه ساخته شناور‌ها مجوز‌هایی بود که باید برای ساخت اینها صادر می‌شد. مجموعه‌های متعددی هستند در نهاد‌های مختلف حاکمیتی اینها باید مجوز‌هایی را برای ساخت شناور صادر می‌کردند این دستورالعمل‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. بخشی در همین شرایط فعلی در حال بازنگری است.
 الان یکی از موضوعاتی که در بحث اقتصاد دریا محور می‌تواند برای کشور و برای این اقتصاد بسیار مفید باشد مربوط به حوزه اسقاط شناور‌ها است حالا شاید اسقاط خودرو را بیشترین اخباری باشد که از مجموعه سازمان و مجموعه وزارت صمت منتشر شده و مردم عزیز هم در جریان هستند که اینجا هم من لازم می‌دانم که اشاره‌ای بهش کنم که سال گذشته در بحث اسقاط خودرو رشد فزاینده‌ای داشتیم حدود ۳۵۵ درصد رشد در حوزه اسقاط خودرو داشتیم.
سوال: راجع به اسقاط با هم صحبت می‌کنیم چند تا سوال داریم؟
مقیمی: اینجا هم در حوزه کشتی و ناوگان دریایی هم بحث اسقاط کشتی یکی از موضوعات مهم است از چه بابت از بابت اینکه ما اگر کشتی یا ناوگان دریایی دیگر امکان خدمات دهی ندارد این باید استفاده شود به نوعی از فولادی که در آن به کار رفته از سایر تکنولوژی‌ها و سیستم‌های ناوبری که در آن هست.
سوال: پس در واقع یک شناخت درست، اتخاذ راهکار مناسب و در نهایت اجرا؟
مقیمی: بله و استفاده از ظرفیت‌ها و مکانیزم‌هایی که بالاخره سایر کشور‌های پیشرو در این حوزه رفته‌اند جلو. اینها جز ماموریت‌هایی بود که دنبال می‌کنیم این موضوع اسقاط کشتی ما امروز مثلاً حدود ۱۵۰ تا کشتی در شرایط اسقاط داریم که به طور متوسط هر کدام از اینها حدود ۱۰ هزار تن فولاد داشته باشند یک چیزی حدود یک و نیم میلیون تن فولادی است که با گرید دریایی که گرید آلیاژ خاص است اینها را می‌توانیم به چرخه تولید فولادمان برگردانیم.
سوال: فولاد‌های ضد خوردگی می‌گوییم در واقع در فولاد مبارکه دیدم امروز یکی از ورق‌های فولادی جدیدش را رونمایی کرد که برای همین مصارف ضد خوردگی است؟
مقیمی: بله ما انواع و اقسام گرید‌های دریایی در کشتی‌ها بسته به نوع کشتی که از آن استفاده می‌شود چه در بحث قطر‌های فولادها، در بحث مربوط به نوع آلیاژی که استفاده می‌شود اینها آلیاژ‌های خاص هستند و قیمت‌های خاص هم دارند اینها الان در کشور موجود هستند ولی ما نمی‌توانیم از آنها بهره داشته باشیم.
سوال: وقتی تاریخچه سازمان ایدرو را مرور می‌کنیم در ابتدا یک مرکز است در ابتدا که تاسیس می‌شود برای حمایت از صنایع توسعه صنایع مادر و اینها، اما نکته قابل توجه که من در آن دیدم تمرکز قابل توجه روی بخش خصوصی بود مثلاً ۱۱ عضو داشت از این ۱۱ عضو، ۷ عضو از بخش خصوصی بودند یعنی در حالت عادی هر طرحی را بخش خصوصی می‌خواست تصویب کند یعنی حتی اگر دولت می‌خواست نمی‌توانست جلویش را بگیرد ولی حمایت قابل توجه که اثرات خودش را روی تولید اقتصاد ما روی خیلی از صنایع مادر دیدیم، آیا فکر می‌کنید می‌توانیم سازمان ایدرو را سازمان توسعه‌ای بنامیم از زاویه حضور بخش خصوصی یا حمایت از بخش خصوصی با توجه به آنچه که تا به حال انجام شده؟
مقیمی: در بحث مربوط به این حوزه، نهاد توسعه‌ای یکی از وظایفش این است که ظرفیت‌های توسعه صنعتی را بتواند در بخش غیر دولتی کشور شکل دهد و بزرگ کند. اتفاقا روز گذشته در یکی از استان‌های کشور بودم و آنجا دو واحد صنعتی بزرگ مجموعه ایدرو در حال فعالیت است. خیلی برایم جالب بود که هرچه نگاه می‌کردیم می‌دیدیم این دو واحد به عنوان اولین واحد‌هایی که در آن منطقه شکل گرفتند ایدرو سرمایه‌گذاری کرد از تکنولوژی‌های داخلی و خارجی استفاده کرد امروز برخی کارکنان این شرکت از مجموعه جدا شدند رفتند و همان کسب و کار را در آن منطقه شکل دادند با ۵ نفر، ۱۰ نفر فعالیت و آرام آرام رسیده‌اند به جایی که امروز ۸۰۰، ۹۰۰ نفر در آن مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند جایی که تا قبل از آن که ایدرو بخواهد در آنجا حضور پیدا کند اصلاً صنعتی در آن منطقه وجود نداشت ولی امروز واحد‌های مختلف صنعتی در آنجا شکل گرفتند البته این تجربه فقط در آن منطقه نیست مناطق مختلف دیگری است که با همان الگو این آدم‌ها در آنجا که حضور پیدا کردند توانمند شدند.
سوال: یعنی شما قائل به این هستید که هرچه بیشتر دولت خودش را کنار بکشد و حضور بخش خصوصی حتی در ایدرو تقویت شود حتی در هیئت امنای ایدرو.
مقیمی: بله امروز که با هم صحبت می‌کنیم طرحی ظرف همین هفته توسط رئیس جمهور در استان کرمانشاه به بهره‌برداری خواهد رسید این اولین طرح دولتی است که با مشارکت مردم یعنی ما با مکانیزم این که پروژه را تا حدی پیش بردیم بعد از آن را زمینه را فراهم کردیم برای اینکه سرمایه‌های خرد مردمی در این طرح ورود پیدا کند و درآمد مستمر و پایدار و بدون ریسک را برای آنها رقم بزنیم و خوشبختانه با افتخار امروز می‌توانم عرض کنم که شاید اگر این مسیر را سازمان گسترش دنبال نمی‌کرد البته پشتیبانی‌های خیلی خوبی هم در نهاد‌های مختلف حاکمیتی کشور انصافاً رقم خورد.
سوال: می‌خواهید همین جا یک دقیقه راجع به هر کدامش صحبت کنید، یکی پالایشگاه سوخت سبز زاگرس است که نخستین زیست پالایشگاه کشور برای تولید سوخت پاک است یعنی بنزین پاک که آلایندگی ندارد برای اولین بار است و دومی هم طرح بیو ایمپلنت است که آن هم در خصوص یکی از فناوری‌های پیچیده است و الان در اختیار معدودی از کشور‌های پیشرفته قرار دارد به خصوص در درمان شکستگی‌های استخوانی یا پوست و زیبایی کاربرد دارد این هر دو طرح متعلق به بخش خصوصی بود حمایت کرد آن هم در مناطقی که ما کمتر شاهد صنعت بودیم.
مقیمی: الگو‌ها و مدل‌های مختلفی را برای توسعه مجموعه صنعتی داریم یکی الگوی بیواتانول بوده که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی سازمان کار شروع شده تا حدود ۷۰ درصد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته وقتی به این میزان پیشرفت فیزیکی رسید و زمینه برای اینکه ما یک سال زمان پیش رو برای به بهره‌برداری رسیدن این را داشتیم ایدرو در قالب شرکت سهامی عام پروژه را در بورس عرضه کردیم مردم هم به اعتبار ایدرو و این سازمان توسعه‌ای قدیمی و بزرگ در کشور در این طرح سرمایه‌گذاری کردند سایت دوم همین کارخانه الان در استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان باشت حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا نیمه اول سال ۱۴۰۵ این کارخانه هم به بهره‌برداری خواهد رسید.
سوال: این دو طرح روز چهارشنبه با حضور آقای رئیس جمهور افتتاح خواهد شد؟
مقیمی: این طرح بیو اتانول از طرح‌های بزرگی است که در استان کرمانشاه به بهره‌برداری می‌رسد که از مهمترین موضوعات این است و همه عزیزانی که علاقمند باشند در این طرح سرمایه‌گذاری کنند امروز دانش فنی تولید و به بهره‌برداری رسیدن کارخانه را در اختیار داریم می‌توانیم این را در اختیار سایر سرمایه‌گذاران برسانیم و کمک کنیم برای اینکه بتوانیم این طرح‌ها را در کشور تکثیر کنیم، اگر سازمان گسترش در این حوزه آن خطرات و ریسک‌هایی که برای پروژه بود را برنمی‌داشت حتماً ما حالا حالا‌ها توانایی تولید چنین کارخانه‌ای یا به بهره‌برداری رسیدن کارخانه را نداشتیم چه بسا در مقاطعی قرار بود تکنولوژی‌ها از کشور‌های خارجی به ما داده شود به علت تحریم‌ها جلویش را متوقف کردند ولی ما امروز ۴۸ سازنده داخلی داریم که توانمند شدند و توانمند هم هستند در رابطه با اینکه بتوانند تجهیزات را در اختیار بگذارند. طرح دوم طرح بیو ایمپلنت است که با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه صنعت علوم پزشکی در دنیا رقم خورده و تجهیزات پزشکی یکی از نیازمندی‌هایی که حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار امروز می‌توان از صرفه‌جوی ارزی را برای کشور رقم بزند در این طرح هم ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری و ۶۰ درصد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده. خوشبختانه در استان کرمانشاه با بالاترین کیفیت و تکنولوژی روز دنیا آماده به بهره‌برداری رسیدن است که در این سفر به بهره برداری خواهد رسید می‌خواهم بگویم تکثیر این طرح‌ها همچنان نیازمندی‌های داخلی کشور است و همچنان این آمادگی را اعلام می‌کنیم از بابت اینکه بتوانیم کمک کنیم به سرمایه‌گذارانی که امروز علاقمند هستند در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور حضور پیدا کنند، زمینه‌اش را شاید نتوانند پیدا کنند یا نتوانند خودشان به آن دست پیدا کنند. این آمادگی را اعلام می‌کنیم و درخواست می‌کنیم که حتماً این عزیزان به مجموعه سازمان و سایت سازمان مراجعه کنند و درخواست‌هایشان را مطرح کنند.
سوال: بحث دیگر روی برنامه هفتم است، ۳۰ درصد از آن ۸ رشد اقتصادی از محل افزایش بهره‌وری است که قاعدتاً اگر برویم به سمت بحث نوسازی صنایع قاعدتاً از این طریق هم افزایش بهره‌وری و هم کاهش مصرف انرژی داریم. چه اقداماتی انجام دادید روی نوسازی صنایع، اما پیامکی هم داشتیم که تولید کنندگان گفته بودند تسهیلات نوسازی در حال حاضر به تولید کنندگان آنطور که باید ارائه نمی‌شود در این زمینه هم اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.
مقیمی: نوسازی صنایع جزو ماموریت‌های اصلی این سازمان است اصلاً عنوان این سازمان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. نوسازی را از جهت سخت افزاری و هم نرم‌افزاری باید ببینیم، چون تصور ذهنی خیلی‌ها این است که ما باید ماشین با تکنولوژی قدیمی را برداریم و ماشین با تکنولوژی جدید را قرار دهیم. نه اصلاً ممکن است در بعضی از حوزه‌ها مکانیزم و روش تولید دچار تغییرات شود نه صرفاً ماشین آلات و تجهیزات، در این حوزه ما اینجا هم اقداماتی را از گذشته شروع کردیم در برنامه هفتم توسعه اتفاقاً سیاستگذاری درستی هم آنجا به اعتقاد من شکل گرفت و هم دولت و هم مجلس نسبت به آن توجه داشتند و این مورد تصویب شد.
 به عنوان نهاد توسعه‌ای در حوزه نوسازی و بازسازی صنایع که یکی از الزامات و نیازمندی‌های امروز کشور است از بابت اینکه بهره‌وری سرمایه را می‌توانیم با توجه به شرایطی که بنگاه‌های صنعتی در کشور دارند به میزان قابل توجهی بالا ببریم. به عنوان مثال الان اگر شما با یک سوم منابع امکان اینکه یک واحد صنعتی را بتوانید به شرایط مناسب برسانید و شرایط به روز برگردانید وجود دارد با یک سوم زمان می‌توانید خودتان را به این هدف نزدیک کنید و از آن طرف هم با یک سوم منابع می‌توانید به این دست پیدا کنید یعنی می‌خواهم بگویم در شرایط فعلی از هر سه شاخصی که عرض کردم در ضرورت در کشور وجود دارد. از طرف دیگر تعداد زیادی واحد صنعتی داریم که امروز بالای ۲۰ سال از عمر زمان بهره‌برداری واحد‌ها گذشته حالا فرض را بر این بگیریم زمانی که بنگاه‌ها تاسیس شدند ماشین آلات، تجهیزات به روز هم بوده باشد طبیعتاً الان نیازمند به نوسازی و بازسازی هستند ضمن اینکه ما الان دو ابر چالش در کشور داریم یکی در حوزه بحث محیط زیستی و دوم در بحث حوزه انرژی است. هدف‌های اصلی را در حوزه نوسازی و بازسازی کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و همینطور کاهش مصرف انرژی را یعنی آن چیزی را که به اعتقاد من وزارت صمت باید توجه داشته باشد و روی آن متمرکز شود به عنوان یک ماموریت در بحث مربوط به ناترازی انرژی، موضوع نوسازی و بازسازی است. در بحث تسهیلات ما پلتفرمی را برای این کار پیش بینی کردیم که الان دارد مراحل آزمایشی اش را سپری می‌کند در برخی استان‌ها که به زودی رونمایی خواهد شد در آنجا سعی کردیم همه ظرفیت‌هایی که در مجموعه وزارت صمت است به عنوان مثال ما چندین صندوق در زیر مجموعه وزارت صنعت داریم.
سوال: ظرفیت‌ها منظورتان از بعد تامین سرمایه است؟
مقیمی: نه بعد تامین منابع مالی، من این بحثم صرفاً بحث تامین منابع مالی است گرچه بحث مربوط به تامین خدمات نوسازی و بازسازی آنجا هم نکاتی دارم که به آن اشاره خواهم کرد، چون برخی از خدمات در حوزه نوسازی و بازسازی بعضا زیرساختش در کشور وجود ندارد به عنوان مثال فرض بفرمایید صندوق ملی محیط زیست تسهیلاتی را برای بنگاه‌های صنعتی یا واحد‌های کسب و کار‌های صنعتی پرداخت می‌کند. سعی کردیم آنها تفاهم کنیم در این پلتفرم بیایند خدماتشان را اینجا ارائه کنند که آن دسته از بنگاه‌هایی که می‌آیند برای بحث مربوط به نوسازی و بازسازی بتوانند از آن استفاده کنند.
صندوق صنایع دریایی، صندوق صنایع کوچک، صندوق صنایع پیشرفته خود وزارت صمت کمک‌های فنی اعتباری، اعتبارات نسبتاً خوبی را در بودجه ۱۴۰۴ در قانون بودجه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی پیش بینی کرده در اختیار مجموعه وزارت صمت گذاشته. خود وزارتخانه الان به عنوان یکی از اولویت‌های فعالیتی اش موضوعات نوسازی و بازسازی در دستور کار دارد.
سوال: چه می‌کنید که روی کاغذ نماند و اجرایی شود؟
مقیمی: امروز که با هم صحبت می‌کنیم هدف گذاری در سال ۱۴۰۴ انجام دادیم مبنی بر اینکه تعدادی از این واحد‌های صنعتی را بتوانیم موضوع نوسازی و بازسازی را برایشان اجرا کنیم البته اجرای اینها را به عنوان سازمان گسترش اجرا نمی‌کنیم. صرفاً این کسب و کار‌هایی که باید این خدمات را در این پلتفرم ارائه کنند را آنجا کنار هم قرار می‌دهیم در بحث عارضه یابی اش از ظرفیت بنگاه‌های بخش خصوصی استفاده می‌شود، در حوزه پیمانکاری‌ها در این حوزه از بخش خصوصی استفاده می‌شود ولی اینکه ما باید مثلاً مجوزی را برای نوسازی بازسازی بدهیم آن را در بسته ابتدای سال که مقام عالی وزارت ابلاغ فرمودند این را برای اولین بار در کشور جواز نوسازی و بازسازی بعد از طی تشریفاتی که در فرایند‌های قانونی کشور دنبال کرد مجوزش صادر می‌شود.
موضوع بعدی این است که مشوقی هم برای آن در نظر گرفتیم آنجا‌هایی که ماشین آلات می‌دانید که الان بالاخره واردات ماشین آلات و تجهیزات ما در کشور نداریم باید حقوق و عوارض دولتی آن برود پرداخت شود اگر واحد صنعتی یا کسب و کار صنعتی برای نوسازی یا بازسازی اش نیازمند واردات ماشین آلاتی از خارج از کشور باشد در این پلتفرم حرکت کنند عوارض ورودی این ماشین آلات به کشور صفر خواهد بود این برای اینکه تشویق کنیم سرمایه‌گذاران را برای استفاده از این ظرفیت و از آن طرف افزایش بهره‌وری و کاهش آلایندگی و همینطور بحث کاهش مصرف انرژی که هر دوی بحث‌های انتهای عرایضم از چالش‌های بزرگ کشور است که همواره همه دارند روی آن اقدام و تلاش می‌کنند.
سوال: اول یک نگاه کلی و رویکرد کلی سازمان ایدرو را درباره صنعت خودرو به عنوان رویکرد ایدرو در خصوص صنعت خودرو بفرمایید، با توجه به خبر‌هایی که آمد واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و الان هم بحث پذیرش سایپا دارد منتشر می‌شود و حرف و حدیث‌های مختلفی که دارد، اصل و آن رویکرد اساسی ایدرو در حوزه صنعتی خودرو چیست و چه مسیری را در چشم انداز خودش متصور است؟
مقیمی: صنعت خودرو گذشته، حال و آینده‌ای دارد، گذشته‌اش این بود که این نهاد توسعه‌ای باید یک سری زیرساخت‌هایی را در کشور برای انجام این ماموریت شکل می‌داد که در گذشته به آن پرداخت، مثلاً ما ظرفیت تولید قطعه سازی در کشور دهه ۷۰ واقعاً ظرفیت آنچنانی وجود نداشت برای اینکه بتوانیم خودرویی تولید کنیم حدود ۵ تا ۱۰ خودرو در روز تولید می‌شد، امروز این ظرفیت ظرفیت بالایی است ما بالغ بر دو میلیون ظرفیت تولیدی خودرو در کشور الان نصب شده داریم، در حوزه قطعه سازی که فراتر از اینها است، چون آنها خدمات پس از فروش هم دارند تولید و عرضه می‌کنند.
در بحث شرایط فعلی به سطحی از بلوغ این رسیده است، بلوغ زیرساختی از بابت تولید خودرو، این که این جا با توجه به قانون اجرای سیاست کلی اصل ۴۴ واگذار شود که این هم در یک فرآیندی دنبال شد و سیاست‌های مجموعه وزارت صمت و دولت مبنی بر این است که حوزه‌های بخش خصوصی در آن توانمندست واگذار شود دست مردم و آن‌ها اداره امور را برعهده بگیرند و دنبال کنند و موضوع شرکت سایپا اشاره کردید و روی این موضوع اقداماتی براساس تکالیف قانونی و براساس جزء دو بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه تکلیف شده به هیئت مدیره شرکت که یک سری اقداماتی در جلسات شفاف سازی در ساختار مالی خودش دنبال کند.
سوال: اهلیت خریداران، نگاه شما چیست، این اهلیت را چطور تعریف می‌کنید؟
مقیمی: اهلیت از نظر قانون متولی دارد، اگر سهام بخش دولت بخواهد واگذار شود اهلیت سنجی بر عهده سازمان خصوصی سازی است در چارچوب قانون. آن جا اگر نیاز باشد که ما کمک‌هایی کنیم که چه بسا در سایر شرکت‌هایی که این کار را انجام دادند و خصوصی هم شده نظرات مشورتی دستگاه‌های مرتبط از آن‌ها می‌گیرند و این جا ما به تبع این کار را انجام خواهیم داد. در حوزه تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام این کار است که ارکان کشور قابلیت شناسایی دارد، چون شرکت بورسی است طبیعتا دستورالعمل‌های مجموع شرکت بورس و سازمان بورس حاکم است و در چارچوب آن ضوابط باید دنبال شود.
سوال: بعد از واگذاری‌ها باز هم نظارت می‌شود که در مسیر تعریف شده و برنامه هفتم حرکت کنند؟
مقیمی: بله وظیفه هدایت گری و نظارت و کنترل در بحث حاکمیتی نه فقط در صنعت خودرو بلکه در سایر صنایع است و چه بسا در همین صنعت در بحث حوزه کیفیت و در بحث مربوط به استفاده یا پروژه‌های توسعه‌ای که به دنبال آن بروند و به سمت و سو حرکت کنند پروژه‌ها تعریف شده است.
سوال: با این که مدیریت بخش خصوصی واگذار شد در ایران خودرو؟
مقیمی: خیلی از صنایع از ابتدا مدیریت دست بخش خصوصی بوده و برخی دولت ایجاد کرده و به مرور به دست مردم و بخش خصوصی داده خیلی تفاوتی از این جهت نداریم.
سوال: آمار دارید که تولید خودرو امسال به چند دستگاه می‌رسد؟
مقیمی: برنامه سال ۱۴۰۴ یک و نیم میلیون خودرو
سوال: الان کجا قرار داریم؟
مقیمی: امروز که صحبت می‌کنیم حدود هشتاد درصد برنامه اجرایی مان به اصطلاح برنامه‌ای که تدوین و عملیاتی شده و بقیه آن هم در انتظار بمانیم.
سوال: فکر می‌کنید برسیم تا پایان سال به یک و نیم میلیون؟
مقیمی: بله ظرفیت هایش را باید مهیا کنیم ولی چالش‌هایی داریم بحث مربوط به ناترازی‌هایی که درانرژی داریم، چه در بحث برق و چه دربحث گاز، سال‌های اخیر مقداری حوزه بخش تولید را تحت تاثیر قرار داده ولی در این شرایط در ایام نوروز شاید خیلی‌ها در تعطیلات به سر می‌بردند، از بابت این که بتوانند از ظرفیت در دسترس بودن انرژی تولید خودشان را انجام دهند کارشان را شروع کرده و دنبال می‌کنند.
سوال: بحث اسقاط خودرو سال گذشته شما اشاره کردید که یک حدنصابی زدید؟
مقیمی: سیصد و پنجاه هزار دستگاه.
سوال: هم بحث آلودگی و هم بحث انرژی، امسال خبر‌هایی که دریافت کردیم این است که مراکز اسقاط خرید نقدی را انجام نمی‌دهند و می‌گویند خودروسازان گواهی اسقاط به اندازه کافی خریدند و خرید نقدی از مردم انجام نمی‌دهند و اگر بخرند رقم کمتری بابت گواهی پرداخت می‌کنند هر گواهی کمتر از سی و پنج میلیون این طور که درخبر‌ها و گزارش‌هایی که به دست ما رسیده بود ایدور چه برنامه ریزی کرده که بتوانیم همان روند سال گذشته حفظ شود؟
مقیمی: سال ۱۴۰۳ تا هفته هفتم سال، بیست و سه هزار دستگاه اسقاط کرده بودیم، امروز که با هم صحبت می‌کنیم، این عدد الان در شرایط امروز از سی و یک دستگاه عبور کرده. یعنی رشد سی و دو درصدی نسبت به سال گذشته در اسقاط خودرو تجربه داریم. این که نقصی از بابت این وجود دارد که در بحث مربوط به پرداخت نقدی به مردم و کسانی که به نوعی خودشان اسقاط می‌کنند دچار چالش شدند و این حرف‌ها هم حرف درستی است و یک بخشی برمی گردد به این که ما باید شرایط تولید و تامین نقدینگی برای واحد‌های تولیدی را مهیا کنیم که این پرداخت نقدینگی را به مراکز اسقاط داشته باشند و مراکز اسقاط همین پرداخت را به کسانی که دارند خودرو را اسقاط می‌کنند و جلساتی برگزار شده و جلسات دیگر در حال برگزاری است و مشکل حاد و بزرگی نیست و ظرف یکی دو هفته دیگر این مسئله برطرف می‌شود.
سوال: تا دو هفته دیگر این قول می‌دهید که این مشکل حل شود؟
مقیمی: جریان نقدینگی در خودروسازان چالشی پیدا کرده که رفع و رجوع می‌شود.
سوال: رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفته بود بحث اسقاط این تولیدکنندگان همان موقع پولش را می‌گیرند که نمی‌شود این را مستقیم به حساب مراکز اسقاط بریزید؟
مقیمی: زیرساختی را برای این کار فراهم می‌کنیم که قابل رصد و پایش باشد، کجا و چه تعداد خودرو اسقاط شده و کدام مرکز این کار را انجام داده و این عدم شفافیت نگوییم عدم شفافیت، عدم این که ما امکان این که بتوانیم این را به صورت مستمر پایش داشته باشیم و به لحظه، این که جریان اسقاط و جریان مالی اسقاط باهم متناسب شود.
سوال: نکته دیگر این است که خیلی مهم است و برای خودم سوال شده بود که در گزارش‌ها می‌خواندم موتورسیکلت‌هایی که از رده خارج هستند چهار برابر خودرو‌های دیگر آلایندگی ایجاد می‌کنند. باید توازنی ایجاد می‌شد در اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت ها، این جا موتورسیکلت‌ها یک جورایی مغفول واقع شدند؟
مقیمی: میزان آلایندگی که موتورسیکلت‌ها دارند نسبت به خودرو‌ها بیشتر است. اتفاقا در طرح نوسازی که الان همین روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ که آقای رئیس جمهور تشریف آوردند در سازمان برنامه و بودجه و آن تفاهم نامه بین دستگاه‌های مختلف به امضا رسید، موضوع موتورسیکلت جزو اهداف اصلی بود یعنی ۹۶ هزار وسیله نقلیه پیش بینی کردیم که نوسازی کنیم.
از این ۹۶ هزار تا، ۷۰ هزار تا آن مربوط به حوزه موتورسیکلت است. با راهنمایی و رانندگی سردار حسینی کار را دنبال می‌کنیم و مسئله‌ای در بحث مربوط به هویت این موتورسیکلت‌ها دنبال می‌شود. عزیزان آن مجموعه تلاش می‌کنند بتوانند در بحث مربوط به اصالت این‌ها فرآیند را به سامانه ما اتصالاتش را برقرار کنند بلافاصله این فرآیند حداکثر تا یک ماه آینده موضوع بحث موتورسیکلت به جریان بیفتد، البته یک ماه آینده حداکثر زمان اجراست.
سوال: یک ماه آینده اسقاط موتورسیکلت‌ها به فرآیند اسقاط اضافه می‌شود؟
مقیمی: بله تسهیلاتی که به تاکسی‌ها می‌دهیم، تاکسی‌های برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و شش هزار خودرو برقی الان حدود ۵۰۰ نفر تا الان ثبت نام کردند و فرآیند ثبت نام سپری و دنبال می‌شود که تاکسی‌های فرسوده بیایند اسقاط شوند و به جای آن تاکسی برقی در اختیارشان بگذاریم. در موتورسیکلت هم همین است که ۱۰ هزار موتورسیکلت در نظر گرفتیم البته ده هزار موتورسیکلت بنزینی است و هزارتا آن جا برقی در نظر گرفتیم که البته تسهیلاتی که برای تاکسی‌ها و کلا برای وسائط نقلیه برقی شرایطش خیلی متفاوت است نسبت به بنزینی‌ها که ترغیب کنیم که خودرو‌های عمومی به سمت برقی شدن بروند. چون پیمایش بالایی در سطح شهر‌ها دارند مخصوصا در شهر‌هایی که آلایندگی آن‌ها بسیار بالاست و می‌تواند کمک کننده و به عنوان یک ابزار مناسب برای کاهش آلایندگی به شمار بیاید.
سوال: راجع به بحث گسترش فناوری در حوزه صنعت صحبت کردیم و یکی از اولویت‌های اصلی استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه در بحث صنعت هوش مصنوعی است، برنامه ویژه‌ای داشتید؟
مقیمی: در بحث هوش مصنوعی از ظرفیت‌هایی که در مجموعه ایدروست استفاده می‌کنیم که بتوانیم پروژه‌هایی که همین جا هم الان ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که متمرکز بودند و هستند و این‌ها را در کنار هم قرار دهیم و این‌ها باید تبدیل به پروژه شود و آن پروژه‌ای که دربخش صنعت به کار گرفته شود و آن را هم با توجه به ارتباطی که با صنایع وجود دارد و برخی هم تعریف شده است و حتی منجر به انعقاد قرارداد هم شده که بتوانیم این‌ها را با همدیگر متصل کنیم و یک مجموعه بزرگی از گذشته داشتیم که در بحث داده‌ها کار را دنبال می‌کرد و همان زمان تازه این بحث‌ها در کشور شکل گرفته بود این نهاد توسعه‌ای در کشور کمک کرد که امروز به این جایگاه برسیم.
 در هوش مصنوعی به عنوان یکی از ماموریت‌های جدید این حوزه به آن سپرده شده و همکاران بنده دنبال می‌کنند و به زودی شاهد دستاورد‌های حاصل از در حوزه هوش مصنوعی در بخش صنعت هم خواهیم بود.

ارسال نظرات