ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۶۸۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک‌های علم و فناوری باید نقش ترویجی بیشتری ایفا کنند به نحوی که رفت و آمد دانشجویان، دانش‌آموختگان و صنعت‌کاران به پارک‌ها بیشتر شود.
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

به گزارش بازارکار از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در اجلاس روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: راه اندازی سامانه جان برای فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان و فراهم کردن حضور انجمن های علمی در پارک های علم و فناوری دو اتفاق مهم در حوزه فناوری است که تاکنون در وزارت علوم انجام شده است. زیرا بیش از 7 هزار انجمن علمی دانشجویی داریم و ارتباط آنها با پارک‌ها می تواند تحول آفرین باشد. 
اهمیت سامانه جان 
وی اظهار داشت: با راه اندازی سامانه جان شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را در آین سامانه ارائه می‌کنند و با اتصال این سامانه به توانیران و سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد ایران)، واردات محصولات مشابه به میزان تولید داخل، ممنوع می‌شود که اتفاق بسیار مهمی است.
وزیر علوم افزود: از دیگر سیاست‌های وزارت علوم برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه و کاربردی اختصاص امتیاز ویژه به اعضای هیئت علمی فعال این حوزه است که این مورد در آیین نامه جامع پژوهانه پیش بینی شده است و از سال 1403 اجرایی می شود. 
زلفی‌گل گفت: انجام این اقدام به پشتوانه حکمی از  برنامه توسعه هفتم صورت می‌گیرد که مطابق آن ۱۵ درصد از کل بودجه دانشگاه به امور پژوهشی و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه حضور روسای پارک‌های علم و فناوری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها همواره مورد تاکید من است گفت: در اجلاس پیش رو که بهمن ماه در زاهدان برگزار می‌شود شاهد تعامل و ارتباط بیشتر روسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها با هم خواهیم بود. 
وزیر علوم درخصوص انتخاب دانشگاه سیستان و بلوچستان برای اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها گفت: هدف از انتخاب زاهدان برای این نشست، این است که نشان دهیم ایران محدود به تهران نیست و به همین دلیل اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها را در دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم.
وی در مورد انتظارات از پارک‌های علم و فناوری، گفت: یکی از اهداف علاوه بر تولید و تسری فناوری، حضور شتاب‌دهنده‌ها، زایش و رویش هسته‌های فناور، نقش ترویجی فناوری و نوآوری است. 
وزیر علوم تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان را به سه سطح شامل نوپا، نوآور و فناور تعریف کرده است و میزان معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات متفاوت است. اگر بخواهیم زایش و رویش این شرکت‌ها افزایش یابد، این امر از مراکز رشد و حضور دانشجویان آغاز می‌شود.
وی خطاب به رؤسای پارک‌های علم و فناوری، گفت: تور فناوری، امریه فناوری، پسادکتری فناوری، دستیار فناوری و همه این موارد را که منجر به رفت و آمد دانشجویان می‌شود، تسهیل کنید.
زلفی‌گل تأکید کرد: یکی از شاخص‌های حمایت از پارک‌های علم و فناوری باید از این پس ترویج فناوری میان دانشجویان باشد.
وی در مورد میزان اشتغال دانشجویانی که در طرح دستیار فناور شرکت کردند، گفت: ۱۵ درصد از دانشجویان دستیار فناور در دانشگاه تربیت مدرس جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شدند و این رقم در کل کشور ۲۵ درصد است. 
 وی با اشاره به سامانه «نظام نیازها و ایده‌ها» (نان) گفت: رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد که موضوع آنها در سامانه «نان» ثبت شده باشد، به آنها امتیازهای خاصی تعلق می‌گیرد. اگر کاربردی باشد، ضریب ۲ و اگر فناوری باشد، ضریب ۳ برای دریافت پژوهانه استاد به آن اختصاص می‌یابد.
وزیر علوم با اشاره به آیین‌نامه جدید و جامع پژوهانه که در هیات امنا تصویب شده و منتظر تصویب دولت است؛ اظهار کرد: اگر استادی فعالیت‌های ورزشی، هنری، پژوهشی و فرهنگی انجام دهد، به او پژوهانه تعلق می‌گیرد. پژوهانه اعضای هیات علمی بر این اساس به شکل جدی تغییر می‌کند.
زلفی‌گل همچنین گفت: البته اعتبارات پارک‌ها واقعا ناچیز است و اگر مقام معظم رهبری امسال را سال رشد تولید و مهار تورم نام نهادند، باید در سیاست‌گذاری، برنامه و حمایت‌ها این شعار را محقق کنیم. خوب نیست که تخصیص پارک‌های علم و فناوری کم باشد. البته انتظار می‌رود پارک‌ها منابع مالی جدیدی را خلق کنند و این وابسته به تعامل پارک‌ها با صنایع دولتی و خصوصی و بانک‌هاست.
وی با توصیه برای تسهیل تامین زمین‌های مناسب به رؤسای پارک‌های علم و فناوری، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه سرمایه نمادین کشور هستند و هر جا قرار بگیرند، آن زمین ارزشمند می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر استفاده از ظرفیت قانون جهش دانش‌بنیان، یادآور شد: هر چقدر تعامل ما با معاونت علمی بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم برای پیشبرد اهداف پارک‌های علم و فناوری اقدام و از ظرفیت‌های این قانون استفاده کنیم.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه جدید معاونت فناوری با وزارت صمت، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه پارک‌های علم و فناوری از ظرفیت شهرک‌های صنعتی هم می‌توانند استفاده کنند. البته نیاز به برگزاری کارگاه آموزشی هم هست و باید برای استفاده بیشتر برگزار شود.
زلفی‌گل گفت: اگر همه شرکت‌های دانش‌بنیان که حلقه‌های مختلف از زنجیره یک محصول را تولید می‌کنند در یک پارک مستقر شوند، بسیار مفید است. البته اجرای این امر به مطالعه و انگیزه نیاز دارد. باید برای این موضوع طرح تحقیقاتی کلان تعریف شود تا بتوان آن را اجرایی کرد. 
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «جان» (جریان نوین اقتصاد) و «جام» (جریان آزمایشگاه‌های مرجع) در سامانه «نان» نیز گفت: این سامانه‌ها به عنوان بخش‌های تکمیلی سامانه «نان» به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند
تسلیت شهادت عده ای از هموطنان در کرمان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با شنیدن خبر حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان، این حادثه را محکوم و شهادت هموطنانمان را در این حادثه تسلیت گفت.
زلفی گل تاکید کرد: این حرکات از پافشاری ملت ایران به انقلاب اسلامی نخواهد کاست و نقشه دشمن همواره نقش برآب است. 

ارسال نظرات