بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۳۷۶
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خبر داد
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به تشریح جزئیات تدوین آئین‌نامه آموزش مهار‌ت‌محور پرداخت و گفت: وقتی این آئین‌نامه مصوب شود نقش و تکالیف دستگاه‌های کمکی برای دروس مهارتی تعریف می‌شود.
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱

به گزارش بازارکار از روابط عمومی وزارت علوم، روح‌الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت: بسته مهارتی و اشتغال‌پذیری به برنامه‌های درسی کارشناسی اضافه شده که شامل دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی از ۵ تا ۱۵ واحد برای هر دانشجو است.
 
در این راستا علی‌باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به چگونگی اجرا و تدوین این بسته مهارتی اشاره کرد و گفت: برنامه هفتم، تکلیفی برای وزارت علوم تعیین کرده است که ظرف مدت 36 ماه، آئین‌نامه اجرایی تقسیم کار بین دستگاه‌ها را برای دروس مهارتی بنویسد و در هیئت وزیران به تصویب برساند.
 
وی افزود: مقدمات این کار شروع شده ولی باید در هیئت وزیران مصوب شود. وقتی مصوب شود نقش و تکالیف دستگاه‌های کمکی برای دروس مهارتی تعریف می‌شود و حقوق‌شان هم تأمین می‌شود.
 
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: اگر یک بخش دولتی در بخش صنعت بخواهد دانشجوی ما را بپذیرد باید بداند چه انتفاعی از قبیل پذیرش این دانشجو برایش ایجاد می‌شود و چه تکالیفی دارد.
 
طاهری‌نیا یادآور شد: همچنین در آئین‌نامه‌ای که در هیئت دولت به تصویب خواهد رسید، تکالیف شفاف شده، به گونه‌ای که دستگاه‌ها و بخش خصوصی هم انگیزه کافی و هم تکلیف روشنی داشته باشند.
وی گفت: در این صورت وزارت علوم هم وظیفه خودش می‌داند وقتی می‌خواهد دانشجوی خود را در محیط کار آینده مرتبط با تحصیلش بفرستد، کاربینی، کارورزی و کارآموزی داشته باشد.
طاهری‌نیا اضافه کرد: بنابراین مقدمات این کار از قبل فراهم شده و مسائل بیمه‌ای آن دیده شده تا تکلیفی برای استخدام کارفرما ایجاد نشود و کارفرمایان نگران نباشند که حتما باید این دانشجو را بپذیرند. اگر رضایت شغلی داشتند می‌توانند این دانشجو را استخدام کنند و اگر رضایت شغلی نداشتند تکلیفی برایشان ایجاد نمی‌شود.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پایان گفت: لذا آئین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت علوم در هیئت وزیران مصوب می‌شود وظایف و تکالیف دستگاه‌هایی که برای ارائه دروس مهارتی و آموزش مهارتی باید به وزارت علوم کمک کنند را شفاف می‌سازد.

ارسال نظرات