اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۱۲۹
مدیران سازمان ها - منظور نگارنده از سازمان به معنای اعم سازمان از منظر دانش یا فن مدیریت است و نه تعریف حقوق اداری یا حقوق اساسی از سازمان- اصولاً دو وظیفه یا کارکرد یا فلسفه ذاتی وجودی بر عهده دارند یا به عبارتی برای تحقق آن دو در جایگاه و مقام مدیریتی قرار گرفته اند، دو وظیفه یا کارکرد عبارتند از: ارائه و عرضه کالا یا خدمت به مشتریان یا جامعه هدف و ایجاد رضایتمندی در کارکنان سازمان تحت مدیریت و اداره خود.
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

مدیران سازمان ها - منظور نگارنده از سازمان به معنای اعم سازمان از منظر دانش یا فن مدیریت است و نه تعریف حقوق اداری یا حقوق اساسی از سازمان- اصولاً دو وظیفه یا کارکرد یا فلسفه ذاتی وجودی بر عهده دارند یا به عبارتی برای تحقق آن دو در جایگاه و مقام مدیریتی قرار گرفته اند، دو وظیفه یا کارکرد عبارتند از: ارائه و عرضه کالا یا خدمت به مشتریان یا جامعه هدف و ایجاد رضایتمندی در کارکنان سازمان تحت مدیریت و اداره خود.
به عنوان مثال شرکت های « اپل»، «سامسونگ» و یا «فولکس واگن» کالاهای کم نظیر و با کیفیتی با قیمت های نسبتاً معقول، منصفانه و قابل قبول در بیشتر نقاط دنیا به مشتریان یا جامعه هدف خود عرضه می کنند، اما شرکت های یادشده و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در قالب و قامت وزارتخانه، سازمان، موسسه، بنیاد های دولتی، عمومی و خصوصی در راضی نگه داشتن کارکنان خود گرفتار ضعف و ایراد هستند، چنان که گزارش ها و خبرهای مستندی منتشر شده و می شوند که بیان گر عدم وجود عدالت مزدی بین کارکنان همتراز، وجود تبعیض های مختلف، ساعات کار بسیار زیاد، مزد کم ووو در مورد کارگران شرکت اپل یا کارگران تولیدکننده یک برند مشهور کفش های ورزشی در جنوب شرق و جنوب آسیا وجود دارد، نتیجه این که مدیران و سازمان ها اغلب در کسب رضایت کارکان خود در مقایسه با خدمتی که به مشتریان یا مخاطبان خود اراده می دهند گرفتار ضعف هستند، عملکرد وزرای کار در 22 سال گذشته از جنبه کسب رضایت کارکنان خود واجد نقد است، دکتر«سید صولت مرتضوی باباحیدری» در کمتر از دو سالی که عهده دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود علاوه بر موفقیت هایی مانند پرداخت بدهی های معوق سازمان تامین اجتماعی به مشتریان و طرف های قرارداد سازمان، افزایش میزان یارانه های افراد تحت پوشش سازمان و نهادهای حمایتی، مدیریت بازار کار کشور و کاهش نرخ بیکاری- به گواهی افزایش آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی- و بسیاری موارد قابل توجه و ذکر دیگر، در ایجاد و کسب رضایتمندی کارکنان وزارتخانه موفق بود، شاهد مثال این که دست کم در 22 سال گذشته، هیچ یک از وزرای کار و امور اجتماعی یا تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت نظام مند و برنامه ریزی شده و در قالب اعلان عمومی به همه کارکنان ستاد وزارتخانه و ایجاد فرم الکترونیکی تقاضای ملاقات در سامانه مکاتبات وزارتخانه مذکور امکان ملاقات حضوری برای همکاران خود با بالاترین مقام وزارتخانه را فراهم نکردند، ایشان با تدبیر مدیریتی منحصر به فرد خود، مشکلات ودغدغه بعضی همکاران خود را با سعه صدر شنیدند و برطرف کردند، علاوه بر این، آقای دکتر مرتضوی همواره در مواجهه با همکاران در محیط وزارتخانه با روی باز، لبخند، محبت، ادب و ملاطفت رفتار و تعامل می کردند که صفتی بسیار پسندیده و کم نظیر بود، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برهه ای وزارتخانه را تحویل گرفت که به دلیل فشار مشکلات تورمی جامعه بر کارکنان وزارتخانه و برخی تدابیر دارای اشکال توسط مجموعه مدیریتی پیش از خود، نارضایتی نزد کارکنان وزارتخانه اوج گرفته بود، ایشان اما با درایت و تدابیر خاص خود با افزایش پرداخت ها به کارکنان مجموعه وزارتخانه در سرتاسر کشور و اعطای تسهیلات و حمایت های غیر نقدی به افزایش رضایتمندی و بهبود انگیزه کارکنان وزارتخانه خود کمک کرد، در دوران نستاً کوتاه وزارت وی ساختار سازمانی وزارتخانه بهبود پیدا کرد، به عنوان مثال ساختار سازمانی اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارتخانه مذکور متناسب با وظایف مهم و سنگین اداره کل یاد شده، اصلاح و به روز رسانی گردید.
  دکتر مرتضوی در آخرین روز خدمت رسانی خود در مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای یکایک کارکنان خود در وزارتخانه «تقدیرنامه» فرستاد و به تمامی کارکنان در ده طبقه وزارتخانه مراجعه و از آنها خداحافظی کرد و حلالیت طلبید، این اقدام نیز کم نظیر یا بی نظیر بود.
هر وزیری که عهده دار مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه جتماعی شود، ناگزیر از افزایش رضایتمندی کارکنان خود به شیوه سلف خویش دکتر سید صولت مرتضوی بابا حیدری است.

نگارنده: کوروش نوآموز

بازارکار از یادداشت ها و مقالات وارده استقبال می کند.

ارسال نظرات