بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۵۱۸
برآوردهای سازمان بین المللی كار در خصوص اهداف توسعه پایدار نشان می دهد كه سهم درآمد جهانی نیروی كار كاهش یافته و نابرابری افزایش یافته است.
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵

به گزارش بازارکار از موسسه کار و تامین اجتماعی؛ سازمان بین‌المللی کار (ILO) در به‌روزرسانی ویراست جدید "اشتغال جهانی و چشم‌انداز اجتماعی" که به تازگی و در سپتامبر 2024 منتشر شده است، نشان می دهد که با رکود سهم درآمد نیروی کار و محروم شدن بخش اعظمی از جوانان در زمینه اشتغال، آموزش یا مهارت آموزی، فشار بسیار زیادی بر نابرابری وارد خواهد شد.
یافته های سازمان بین‌المللی کار نشان می دهد که اهداف توسعه پایدار (SDG) در مسیر درست قرار نداشته و شکاف بین درآمد نیروی کار و سرمایه و همچنین چالش‌های پیش روی جوانان در بازار کار، نگران‌ کننده است.
سازمان بین‌المللی کار (ILO) در به‌روزرسانی ویراست جدید "اشتغال جهانی و چشم‌انداز اجتماعی" که به تازگی و در سپتامبر 2024 منتشر شده است، نشان می دهد که با رکود سهم درآمد نیروی کار و محروم شدن بخش اعظمی از جوانان در زمینه اشتغال، آموزش یا مهارت آموزی، فشار بسیار زیادی بر نابرابری وارد خواهد شد.
این گزارش حاکی از پیشرفت کند در رسیدن به اهداف کلیدی توسعه پایدار (SDGs) با نزدیک شدن به ضرب الاجل 2030 می باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که سهم درآمد جهانی نیروی کار که نشان‌دهنده بخشی از درآمد کل کارگران است، از سال 2019 تا 2022 در حدود 0.6 درصد کاهش یافته و از آن زمان به بعد، ثابت مانده و یک روند نزولی بلندمدت را دنبال کرده است. اگر این سهم در همان سطح سال 2004 باقی می ماند، درآمد نیروی کار تنها در سال 2024 به میزان 2.4 تریلیون دلار بیشتر می شد.
 این مطالعه همه‌گیری کووید-19 را به عنوان محرک اصلی این کاهش نشان می‌دهد که در نتیجه آن نزدیک به 40 درصد کاهش در سهم درآمد نیروی کار در طول سال‌های همه‌گیری (2022-2020) رخ داده است. این بحران نابرابری‌های موجود را تشدید کرده است، به‌ویژه از آنجایی که درآمد سرمایه همچنان در میان ثروتمندترین افراد متمرکز بوده و پیشرفت به سوی هدف شماره 10 توسعه پایدار (SDG 10) که هدف آن کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها بوده را تضعیف کرده است.
 پیشرفت های تکنولوژیکی از جمله اتوماسیون در این روند نقش داشته است. در حالی که این نوآوری ها، بهره وری و خروجی را افزایش داده اند، شواهد نشان می دهد که کارگران به طور عادلانه از منافع حاصله سهیم نشده اند. این گزارش هشدار می‌دهد که پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی بدون سیاست‌های جامع برای اطمینان از اینکه مزایای پیشرفت فناوری به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته شوند، می‌توانند نابرابری ها را عمیق‌تر کرده و دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) را در معرض خطر قرار دهند.
سلست دریک، معاون مدیر کل سازمان بین المللی کار در این زمینه اظهار داشته است: "کشورها باید برای مقابله با خطر کاهش سهم درآمد نیروی کار، اقدامات لازم را انجام دهند. برای دستیابی به رشد فراگیر و ایجاد مسیری برای توسعه پایدار برای همه، ما به سیاست‌هایی نیاز داریم که توزیع عادلانه منافع اقتصادی، از جمله آزادی انجمن‌ها، مذاکرات جمعی و اداره کار موثر را ترویج نمایند.
این مطالعه با تکیه بر روندهای اشتغال جهانی برای جوانان (GET Youth) که اخیراً توسط سازمان بین المللی کار منتشر شده است، بخش بزرگی از جوانانی را شناسایی کرده است که خارج از اشتغال، آموزش و مهارت آموزی قرار داشته و یک منطقه بحرانی را ایجاد کرده اند.
همانطور که روندهای اشتغال جهانی برای جوانان (GET Youth) نشان داد، نرخ جهانی جوانانی که در اشتغال، آموزش و مهارت آموزی(NEET)  نیستند، تنها کاهش اندکی را از 21.3 درصد در سال 2015، به 20.4 درصد در سال 2024 ثبت کرده است و پیش بینی می شود که این رقم تا دو سال آینده ثابت باقی بماند.
همچنین نرخ زنانی که در سال 2024 در اشتغال، آموزش و مهارت آموزی(NEET)  قرار نداشته اند، به 28.2 درصد رسیده است که بیش از دو برابر مردان جوان است. این موضوع هدف شماره 8 توسعه پایدار (SDG 8) را به خطر می اندازد.

ارسال نظرات