بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۷۶۹
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از کاهش ۵.۵ برابری نرخ بیکاری در استان تهران در مقایسه با میانگین کشوری این شاخص کلیدی بازار کار در یکسال گذشته خبر داد.
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

به گزارش بازارکار از روابط عمومی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، «محمد آذر پناه» در پنجمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران اظهار کرد: نرخ بیکاری استان تهران در تابستان سال 1402 برابر با ۷.۵درصد بوده است و در تابستان امسال با کاهش ۲.۲ درصدی این عدد به ۵.۳ درصد رسیده است.
 
وی افزود: نرخ کشوری شاخص بیکاری از ۷.۹ درصد در تابستان گذشته با کاهش ۰.۴ درصد به ۷.۵ درصد در تابستان سال جاری رسیده است. 
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیان کرد: کاهش شاخص نرخ بیکاری استان تهران در این مدت ۵.۵ برابر کاهش میانگین کشور بوده است. 
 
آذرپناه تاکید کرد: در یک فضای منطقی نرخ بیکاری با نرخ مشارکت اقتصادی( نرخ مجموع شاغلین و بیکاران) رابطه معکوس دارد، به عبارتی کاهش نرخ بیکاری زمانی ارزشمند بوده و نشان پیشرفت بازار کار تلقی می شود که با فرض افزایش جمعیت فعال یا حداق عدم کاهش جمعیت فعال نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته باشد.
 
وی افزود: در شاخص بیکاری نیز در استان تهران شاهد اتفاق بسیار خوشایندی هستیم، چرا که رشد نرخ مشارکت اقتصادی برای کل کشور با افزایش ۰.۱ درصد از ۴۱.۶ درصد به ۴۱.۷ درصد رسیده در حالی که این شاخص در استان تهران با افزایش ۱.۲ درصد از ۴۱.۲ درصد به ۴۲.۴ درصد رسیده که رشد آن در مقایسه با میانگین کشوری ۱۲ برابر بوده است. 
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران افزود: بر اساس نتایج گزارش طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1403 که توسط مرکز آمار اخیرا منتشر شده است، کل جمعیت در سن کار کشور 65 میلیون 242 هزار نفر بوده  که 27 میلیون 125 هزار نفر از این جمعیت، جمعیت فعال محسوب می شود.
 
 آذر پناه بیان کرد: بر اساس آمار منتشره کل جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر کشور در فصل تابستان، 25 میلیون و 129 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود 444 هزار نفر به خالص اشتغال افزوده شده است. 
 
وی همچنین به نسبت اشتغال در استان تهران نیز اشاره کرد و افزود: شاخص مهم دیگری که در بررسی وضعیت بازار کار تعیین کننده است، نسبت اشتغال است که فارغ از میزان مشارکت اقتصادی نشانگر تعداد شاغلین نسبت به تعداد جمعیت در سن کار است که رشد این شاخص نیز مثبت بوده و در سطح کشور با رشد ۰.۲ درصدی از ۳۸.۳ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده در حالی که رشد نسبت اشتغال در استان تهران با رشد ۲.۱ درصدی از ۳۸.۱ درصد به ۴۰.۲ درصد رسیده است و بر این اساس در این شاخص نیز در بازار کار استان تهران رشد ۱۰.۵ برابری در نسبت اشتغال به رشد میانگین کشوری را شاهد بوده ایم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران افزود: شاخص‌های نرخ مشارکت، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال سه متغیر مهمی هستند که  نشان دهنده وضعیت اقتصادی جامعه آماری مورد بررسی در زمینه اشتغال هستند و رشد چشمگیر  شاخص های مذکور در استان تهران نشان دهنده وضعیت مطلوب اشتغال در این استان است.

ارسال نظرات