بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۸۳۳
مدیرعامل شرکت آرایشی - بهداشتی سرمه «ساویز» در نشست خبرگی سازمان تجاری سازی جهاد دانشگاهی:
مدیرعامل شرکت آرایشی - بهداشتی سرمه «ساویز» در نشست خبرگی " یک نشست، یک تجربه؛ سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد گفت: کسب و کار ها با جذب نیروی تحصیلکرده می توانند جهش پیدا کنند چرا که نیروی توانمند فارغ التحصیل می تواند تجربه اندوزی را برای کسب و کارها تسهیل و تسریع نماید.
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷

به گزارش خبرنگار بازارکار، مهندس مسعود نیل فروشان در این نشست ضمن ارائه تجارب، توانمندی ها و دغدغه های خود گفت: در آخرین سال آنجلا مرکل از وی پرسیدند ناسیونالیزم یعنی چه و ایشان بعد از تاملی گفت: ناسیونالیسم یعنی  مسئولیت. همه می دانیم آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم چه وضعیتی داشتند اما الان چه وضعیتی دارند؟ به این می گویند مسئولیت.
وی به مشکلات سازمان های سازمان های مختلف ایرانی در حوزه کسب و کار اشاره کرد و گفت: تحقیق و توسعه و برندینگ دو بال موفقیت کسب و کار هستند. که باید سازمان ها به آن توجه داشته باشند. از سوی دیگر نقد پذیری خودمانی باید داشته باشیم. باید استراتژی داشته بدانیم و ببینیم در 5 یا 10 سال آینده چه محصولی را تولید و به بازار ارائه کنیم. مسیر کسب و کار همیشه میسر هست گرچه ممکن است سخت باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر فناوری به کمک تولید آمده است و باید از این فناوری ها استفاده کنیم. باید به دل مشکلات و چالش ها برویم، نسل جدید در این مسیر مشکل دارد و باید به آن توجه کند.
میهمان نشست خبرگی " یک نشست، یک تجربه؛ سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نباید به بخش تحقیق و توسعه نگاه هزینه ای داشته باشیم و باید از دانش آموختگان خوب دانشگاه های کشور استفاده کنیم. تفکر به روز داشتن خیلی مهم است. تجربه نقش خودش را دارد اما نیرو های جوان توانمندی و انگیزه هایی دارند که می تواند در رسیدن به هدف بهتر از تجربه عمل کند. باید در مسیری که حرکت کردیم اجازه دهیم نقد صورت بگیرد. نسل جدید حرف به گفتن دارند. دانشگاه ها نیرو های خوبی را تربیت می کنند باید به آنها فرصت بدهیم.
این کارآفرین بخش آرایشی و بهداشتی با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای ائتلاف است و  جنگ امروز جنگ تولید نیست بلکه جنگ فروش است یادآور شد: توجه به استراتژی سازمانی و اینکه چه محصولی در در چه زمانی وارد بازار کنیم اهمیت فراوانی دارد؛ حقیق و توسعه و برندینگ دو بال موفقیت کسب و کار هستند.
وی به بخش نیروی انسانی و نگهداشت آن اشاره کرد و گفت: از دو منظر درون و بیرون سازمانی به این موضوع نگاه می کنیم؛ در سال های اخیر نخبگان زیادی مهاجرت کرده اند. نگهداشت از نیروی انسانی یکی از چالش هاست. کمتر مثل دو سه سال اخیر با این شرایط مواجه بودیم، دخل و خرخ ها و شرایط اقتصادی و تورم مسائلی را باعث شده است. متاسفانه سازمان ها "نیرو قاپی" می کنند. همچنین نیرو ها جابجا می شوند و نمی شود این نیرو ها را نگهداشت. جذب نیروی جدید بسیار سخت است. فکر می کنم برخی فارغ التحصیلان دانشگاه های امروزی عمق چندانی ندارد و باید در حوزه خود بیشتر تامل کنند و تجربه بیاموزند.
صنعت و دانشگاه فاصله دارند و فارغ التحصیلان باید با فناوری ها و توسعه صنایع و نیاز بازارکار هماهنگ شوند. تحصیل نباید برای نمره و مدرک باشد. باید میهن پرست باشیم و برای هدفمان تلاش کنیم. باید خودمان را بشناسیم. استعداد های خود را بارور کنیم.
وی به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: هزینه تولید در کشورمان بالاست. این موضوع در دیگر کشورها اینگونه نیست. باید زیر ساخت ها را برای صادرات فراهم کنیم. باید مساله محور باشیم. موانع بانکی و بهره های بانکی شرایط را سخت کرده است. امروزه روزگار سختی را تولید و صنعت به لحاظ گردش مالی می گذراند.
نیل فروشان با اشاره به اینکه در مجموعه صحت این شرکت حدود 400 نیرو دارد گفت: چشم انداز آتی شرکت تلاش برای تولید محصولات سالم، بهداشتی و تخصصی و نیمه تخصصی است.
مدیرعامل شرکت آرایشی - بهداشتی سرمه «ساویز» در نشست خبرگی جهاد دانشگاهی در این نشست گفت:
90 در صد محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی هستند و ممکن است به بانوان آسیب زا باشد. بازار لوازم بهداشتی و آرایشی بازار پر اشتهایی است و سرمایه گذاری برای تولید و ورود به بازار بسیار اهمیت دارد. ما تلاش می کنیم به محصولات تولیدی تخصصی و نیمه تخصصی برسیم.
وی درباره جذب دانش آموختگان گفت: رشته های شیمی ، فنی و تحقیق و توسعه و فروش از رشته هایی است که نیرو جذب می کنیم.
وی در ادامه به تنوع محصولات ساویز اشاره کرد و افزود: سبد تجاری سرمه با نام تجاری ساویز شامل محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع کرم‌های دست و صورت، کرم‌های مرطوب کننده و کرم‌های آرایشی است. مواد اولیه تولید محصولات در داخل کشور تهیه می‌شود ولی بخشی از آن وارداتی است. حدود پنج درصد مواد اولیه مصرفی داخلی و ۹۵ درصد آن وارداتی است. فرمولاسیون و دانش فنی محصولات ما نیزکاملا بومی و ملی است و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور و پوست و موی مصرف کننده ایرانی تولید می‌شود.
نیل فروشان به مشکلات پیشِ روی صنایع آرایشی- بهداشتی اشاره کرد و گفت: در تامین مواد اولیه خارجی مشکلات بسیاری داریم. یکی از مسائل ما مواد اولیه و بحث تحریم است. همچنین مهم تر از مواد اولیه ، مشکل ما نقدینگی و تأمین ارز برای واردات است. در گذشته واردات با گشایش اعتبار LC صورت می‌گرفت. ولی در حال حاضر تولید کننده باید صد در صد مبلغ را قبل از خرید بپردازد که این کار ریسک بالایی دارد.به هرحال چاره ای نیست و باید ارز مورد نیاز از بازار آزاد تهیه و برای فروشنده خارجی حواله شود تا مواد را ارسال نماید.
به گفته وی، صنعت آرایشی و بهداشتی ایران به لحاظ دانش فنی در سطح بسیار قابل قبولی در خاورمیانه قرار دارد و به لحاظ برآورده کردن نیاز کشور از جهت کمی ( ظرفیت تولید و بازاری) تولید داخلی امکان برآورده کردن نیازهای داخل کشور را دارد. همچنین امکان صادرات از لحاظ کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی شوینده درکشور قابل مقایسه با شرایط دوران جنگ و بعد از آن نیست چرا که ارتقای کیفی داشته است.
نیل فروشان سپس به تشریح مشکلات و معضلات این صنعت پرداخت و گفت: مشکلات ما را به چند گروه می‌توان تقسیم کرد که اولین مشکل نقدینگی و عدم برخورداری صنعت از تسهیلات بانکی و سپس مشکلات برون مرزی (مشکلات ارزی ناشی از تحریم) و مشکلات داخلی است. اما بزرگترین مشکلی که صنعت را تهدید می‌کند قوانین و ضوابط بسیار دست و پاگیر در سطح وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مسئول اعم از گمرک، وزارت بهداشت و درمان ، اداره استاندارد و وزارت صنعت و معدن و تجارت است. این وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بوروکراسی بسیار پیچیده ای دارند که هم صنعت را آزار می‌دهد و هم هزینه نامرئی بسیاری را به تولید داخلی تحمیل می‌کنند که باز قیمت تمام شده محصول را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. درواقع خود تحریمی بیشتر از تحریم خارجی تولید کننده را آزار می‌دهد.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات