بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۴۹۰۸
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره طرح پژوهانه و رتبه بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیح داد.
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار مهر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در یک برنامه تلوزیونی درباره رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها و آخرین وضعیت طرح پژوهانه اساتید گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند بایستی آیین‌نامه ارتقا اساتید مورد بازنگری قرار گیرد و به‌گونه‌ای باشد که سایر برون داد‌های علمی هم در آن لحاظ شود، به بحث نیاز محور بودن و مسأله محور بودن پژوهش در آیین نامه توجه ویژه‌ای شده است همچنین به پژوهش‌های کارفرمایی که تقاضا محور و نیاز محور هستند نیز توجه شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقا را مصوب کرده و به وزارتین علوم و بهداشت ابلاغ کرد ه است.

وی ادامه داد: ما اکنون درحال تدوین آیین‌نامه ارتقا براساس اصول حاکمی که مصوب شده هستیم، سپس آیین نامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌کنیم و آن‌جا مصوب می‌شود، بعد از این‌که مصوب شد ملاک ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی قرار می‌گیرد تا قبل‌از آن آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی که الان موجود است ملاک عمل است پس در این قسمت مشکلی وجود ندارد و آنجا ضرب‌الاجلی که مشخص شده، حدود دو ماه است و بعد از دو ماه باید تکمیل و ارسال شود و ما در حال تدوین آن هستیم.

وزیر علوم افزود: در آیین‌نامه ارتقای جدید بحث تحقیقات نیاز محور، مساله محور، کارفرمایی، و تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، فناور محور مدنظر قرار داده و امتیازات ویژه‌ای به این برون‌داده داده ایم و بخش آموزش را جدی دیده‌ایم، چون یکی از کارکرد‌های اساسی دانشگاه‌ها آموزش است اگر آموزش خوب نداشته باشیم پژوهش خوب نیز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد:، اما در خصوص طرح پژوهانه، آیین‌نامه آن آماده است منتها می‌خواستیم ابلاغ هم بکنیم، اما به دلیل اینکه در برنامه هفتم توسعه در حکمی آمده‌است که دستورالعمل پژوهانه جامع را وزارتین علوم و بهداشت بنویسند و به تصویب هیات وزیران برسانند منتظر هستیم تا برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود، اگر الان ابلاغ کنیم چند ماه دیگر که برنامه توسعه هفتم ابلاغ شد مجبوریم این دستورالعمل پژوهانه را در کمیسیون علمی و هوشمندسازی و در هیات دولت ارائه دهیم و امکان دارد آن‌جا بند‌هایی تغییر کند.

وی افزود:بنابراین برای چند ماه ابلاغ دو آیین نامه کمی ناهماهنگی به وجود می‌آورد، بنابراین منتظر هستیم تا برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود و بلافاصله دستورالعمل پژوهانه جامع را در هیات دولت مصوب کرده و عملیاتی کنیم.

وزیر علوم درپاسخ به اینکه آیا از منفک شدن سازمان سنجش از زیر مجموعه وزارت علوم و قرار گرفتن آن در ریاست جمهوری راضی بودید گفت: خوب این محاسنی داشت و معایبی داشت بالاخره ما باید از عقل جمعی و مراجع ذی صلاح مافوق که تصمیم می‌گیرند در سلسله مراتب اداری تبعیت کنیم و هم کمک کنیم که آن اتفاق به خوبی بیفتد این اتفاق می‌تواند محاسن و می‌تواند معایبی داشته باشد من محاسنش را خدمتتان عرض کنم، چون عید است من قسمت محاسنش را با دید عینک مثبت نگاه کنیم.

محاسن تفکیک سازمان سنجش از وزارت علوم

وی ادامه داد:، چون تصمیم گرفته شده دیگر وقتی که کاری انجام شده و تصمیم گرفته شده ما باید به آینده آن فکر کنیم باید تلاش کنیم که آن کار درست انجام شود محاسنش چیست محاسنش این است که الان سازمان سنجش فعلی وقتی می‌خواست یک کنکور برگزار کند یک وزیر باید نامه می‌داد به سایر وزرا وزیر راه و شهرسازی برای انتقال سوالات وزیر آموزش و پرورش باید کمک می‌کرد، دبیرستان‌ها را در اختیار قرار می‌داد که آزمون برگزار شود، دانشگاه آزاد مثلاً برای حوزه‌ها کمک می‌کرد، وزارت بهداشت بحث اورژانس و آمبولانس و بحث‌های حفاظتی را، وزارت ارتباطات بحث‌های اینترنتی و اینها، وزارت کشور بحث‌های امنیتی یک هماهنگی ویژه‌ای لازم است برای اینکه کنکور برگزار شود، چون مردم ما به سازمان سنجش اطمینان دارند و یقین دارند که حقشان آنجا حفظ می‌شود و واقعاً وقتی که می‌خواهد این کنکور برگزار شود ما چند هفته شدیداً درگیر هستیم.

جایگاه و قدرت سازمان سنجش افزایش پیدا کرد

وی ادامه داد: قبلاً من به عنوان وزیر باید خواهش می‌کردم از وزرای دیگه، اما الان که می‌شود یک سازمان ذیل ریاست جمهوری قرار می‌گیرد دیگر رئیس جمهور مافوق همه وزارتخانه‌ها است وقتی دستور می‌دهد همه موظف هستند بهتر تبعیت کنند بهتر همکاری کنند جایگاه و قدرت سازمان سنجش افزایش پیدا می‌کند نسبت به گذشته اگرچه در اساسنامه سازمان سنجش که مصوب شد جدیداً مسئولیت‌های جدیدی هم بهش واگذار شد بحث ارزیابی بخش آموزش در وزارتخانه‌هایی که متولی آموزش و پژوهش و فناوری هستند بحث نظارت از نظر کیفیت و تضمین کیفیت آموزش در وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت و وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بخش‌ها که نقش آموزشی دارند از این جنبه‌ها.

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع شما محاسنش را قالب می‌دانید بر معایب افزود: بله با توجه به تجربه‌ای که دارم محاسنش بدیهی است که یک جایی هم که تصمیم جمعی گرفته می‌شود یک جایی مثل شورای عالی انقلاب و فرهنگی می‌آید یک تصمیمی را می‌گیرد و عقل جمعی پشت یک کاری وجود دارد به احتمال قوی خروجی آن هم قابل توجه است.

در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست

وی درپاسخ به این سوال که اگر کنکور ر حذف می‌شد و دانشگاه‌ها خودشان با آزمون ورودی جذب دانشجو می‌کردند بهتر نبود افزود: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست چرا، چون همه خانواده‌ها در پی این هستند که آن ۲۰ هزار داوطلبی که رشته‌های تاپ قبول می‌شوند و رشته‌های بهتر از نظر آینده کاری انتخاب می‌شوند آن‌ها انتخاب بکنند برای این کار شما باید گزینش بکنید تعداد افرادی که معدلشان ۲۰ است به عنوان مثال یا ۱۹.۹ است و می‌خواهند بروند به عنوان مثال پزشکی تهران علوم پزشکی تهران و یا می‌خواهند بروند رشته برق دانشگاه شریف یا رشته حقوق دانشگاه تهران، چون تعداد افراد با شرایط یکسان از معدل دبیرستان زیاد است و بیشتر از تعدادی است که در آن رشته می‌خواهد پذیرش بشود شما راهی جز برگزاری کنکور ندارید.

وی ادامه داد: ما اخیراً با اتاق بازرگانی نشستی را داشتیم که واحد‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی در بورس دانشجویان کمکمان می‌کنند تعداد زیادی، ولی خوب بورس صنعتی که ما سال گذشته داشتیم در حدی نیست که این را پاسخ بدهد چرا اگر یک روزی بحث اشتغال در کشور ما حل شود آن موقع امکان حذف کنکور هم شاید وجود داشته باشد آن موقع هم در حال حاضر این امکان وجود ندارد

حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد

وزیر علوم درپاسخ به حذف برخی از کد رشته محل‌هایی که متقاضی ندارند گفت: در برنامه توسعه هفتم یک حکمی در خصوص مهارت محور کردن آموزش آمد و یک حکمی هم در خصوص آمایش آموزش عالی آمده که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود بحث مرتبط بودنش با نیاز‌های جامعه رعایت شود. پارسال یک چیزی حدود در نهایت فکر می‌کنم حدود ۲۰۰۰ تا رشته امسال هم هنوز نهایی نشده.

وی درباره اینکه چه تعداد رشته جدید اضافه شده اند گفت: تعداد محدودی، چون ما الان یک مقدار سخت‌گیری می‌کنیم سخت‌گیری هم به این خاطر که هر رشته جدیدی که می‌خواهیم در شورای گسترش آموزش عالی مصوب شود آن دانشگاهی که متقاضی است را بهش می‌گوییم که بایستی پیوست اشتغال هم ضمیمه کنید یعنی برنامه‌تان مشخص شود که این رشته می‌خواهد تاسیس شود دانشجو‌های این رشته شغل آینده‌شان چیست کجا به این تخصص لازم دارند و اعضای شورای گسترش آموزش عالی که از افراد صاحب مکتب و صاحب نظر هستند و از بزرگان علمی کشور هستند این بسته اشتغال و پیوست اشتغال را هم لحاظ می‌کنند استاندارد‌های استاد را و فضای فیزیکی و آزمایشگاهی را لحاظ می‌کنند و بعد مجوز رشته را می‌دهند.

درستش این است که خود دانشگاه آزد شهریه را تعیین کند

وی درپاسخ به این سوال که آیا شما موافق هستید که دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد نرخ شهریه را شورای رقابت تعیین بکند یا اینکه نه معتقد هستید که خود دانشگاه بر اساس هزینه‌هایی که دارد شهریه باید تعیین بکند افزود: ببینید درستش این است که خود دانشگاه این را تعیین بکند، چون اگر جای دیگر در بخش خصوصی یعنی وقتی که یک جایی بخش خصوصی است و قرار است با بخش دولتی رقابت بکند بخش دولتی وصل است به بودجه عمومی دولت است اگر بخش خصوصی هم بخواهد از بیرون برایش تصمیم گرفته شود و نیاز‌های آن دیده نشود و هزینه‌های آن درست دیده نشود تصمیم گرفته شود طبیعی است که آن بخش خصوصی بعد از یک مدتی نمی‌تواند ادامه حیات بدهد.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که اگر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم نتوانند شغلی را انتخاب کنند شما مدارکشان را آزاد می‌کنید الان به این شکل از روال درست است؟ افزود: بله یک بخشش به این صورت است که بایستی یک جایی اعلام بکنند که ما آماده‌ایم اگر بعد از یک مدتی شغل مناسب نباشد بله این قانون وجود دارد.

آرزوی وزیر علوم برای وزارتخانه‌های متولی آموزش

وزیر علوم درپایان افزود: اگر بخواهیم توسعه جامع و اطراف کشور را در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم بایستی عنایت ویژه‌ای به وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش و فناوری داشته باشیم من آرزویم این است که یک زمانی چک سفید بدهند به وزرای وزارتخانه‌هایی که متولی آموزش و پژوهش هستند.

وی در پاسخ به این سوال که شما چه عددی در آن چک سفید می‌نویسید افزود: انصاف را رعایت می‌کنم.

برچسب ها:

ارسال نظرات