ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۲۸۲
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر جزئیات و تسهیلات صندوق این صندوق را برای پوشش بیمه ای و بازنشستگی جامعه هدف این صندوق مهم اجتماعی را اعلام کرد.
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرنگار بازارکار، «دکتر بیت‌اله برقراری» در نشست خبری خود به اقدامات سه ساله دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: عملکرد این صندوق نه تنها تحولی بلکه جهشی بوده است.

وی افزود: ما توانستیم بیش از یک میلیون و 45 هزار نفر از کشاورزان روستائیان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور را در سه سال اخیر بیمه کنیم و این آمار تقریباً معادل 50 درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تأسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: عملکرد صندوق تنها در دو سال اخیر معادل 99 درصد عملکرد دولت های نهم و دهم و بیش از 80 درصد عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است.

برقراری ادامه داد: برای نخستین بار بحث درمان تکمیلی برای مستمری بگیران با کمترین پرداخت در سه استان عملیاتی شد و ان‌شاءالله در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا در استان‌های دیگر اجرا شود. این بیمه تکمیلی در 3 استان همدان آذربایجان شرقی و اصفهان عملیاتی شد اما برای اجرای آن در تمامی استان‌های کشور متاسفانه تبصره‌ای از سوی هیئت امنا ابلاغ شد که ما را منع کرده است اما در تلاشیم تا این اقدام مجدداً اجرا شود.

تعداد مادران دارای سه فرزند بیمه شده به 511 هزار نفر می رسد

وی گفت: یکی از کارهای بزرگ این بود که 311 هزار نفر را از مادران غیر شاغل روستایی و عشایری دارای سه فرزند یا بالاتر را تحت پوشش قرار دادیم ؛ حق بیمه آنها رایگان و با پرداخت دولت بود و مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر تاکید کرد: تدوین برنامه راهبردی و پیوست بیمه‌ای برای هر برنامه به شکلی پیش انجام شد تا پایداری صندوق تا ۲۰ سال آینده تامین شود. اگر در این ریل‌گذاری اخلال ایجاد شود و مصوبات دیگری بدون پیوست بیمه‌ای باشد ممکن است این مسیر را با چالش روبه‌رو کند. نکته دیگر تحقق تمدید بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر است که رشد چشمگیری داشته و معدل بالای ۸۹ درصد دارد و تحقق ۹۰ درصدی را رقم زده است.

برقراری تاکید کرد: امسال ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای بیمه مادران دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفته شده است. در گذشته ۳۱۱ هزار مادر تحت پوشش قرار گرفتند و به این آمار ۲۰۰ هزار مادر دیگر افزوده خواهد شد تا تعداد مادران تحت پوشش به ۵۱۱ هزار نفر برسد. این اتفاق در راستای جوانی جمعیت است.

وی درباره پیگیری برقراری بیمه تکمیلی صندوق برای بیمه روستائیان در دولت چهاردهم گفت: نظر کارشناسی ما این بود که با حق بیمه‌ای که مستمری‌بگیران پرداخت می‌کنند، بیمه تکمیلی تداوم پیدا کند.

 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر بیان کرد: سه استان را به صورت آزمایشی برقرار کردیم که موجب رضایتمندی آن‌ها شده بود. بیمه‌های تکمیلی باید برای تمام مستمری‌بگیران تداوم پیدا کند. اما برخی نظر کارشناسی دیگر دارند که بیمه تکمیلی را ادامه ندهیم. نگاه من این است که از نظر قانونی باید این بیمه تکمیلی در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: از یک میلیون نفر که بیمه شده‌اند حدود 600 هزار نفر از آن را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند و این ضریب بسیار خوبی است.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده به تعداد بیمه شدگان اضافه شد

بیت‌اله برقراری با بیان اینکه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم اقدامات کم نظیری انجام شد؛ گفت: هرچقدر نظام‌های بیمه‌ای و بیمه‌های اجتماعی در کشور گسترش یابد موجب رشد و شکوفایی جامعه خواهد شد. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر نیز در گسترش چتر بیمه‌ای نقش بی‌بدیلی داشته است.

وی با بیان اینکه صندوق جوان و دارای ظرفیت‌های خوبی است و هدف اصلی صندوق، گسترش و تعمیم گسترش چتر بیمه‌ای است، گفت: این صندوق تنها صندوقی است که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی تاسیس شده و اختیاری است؛ تفاوت ما با صندوق تامین اجتماعی در اختیاری بودن است؛ لذا جذب بیمه شدگان در صندوق اختیاری کار سختی است؛ اگر در صندوقهای اختیاری بتوانید جذب حداکثری داشته باشید یعنی موفق عمل کرده‌اید.

مدیرعامل صندوق بیمه، روستاییان، کشاورزان و عشایر ادامه داد: قبل از دولت سیزدهم، یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده فعال در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر وجود داشت و این درحالیست که در حال حاضر، یک میلیون و ۴۵ هزار بیمه شده جدید در این صندوق جذب شده و این تحول بی‌نظیر است.

برقراری با اشاره به اینکه نگاه در این صندوق نگاه برنامه محوری بوده است، افزود: مبنای حرکت در این صندوق، براساس برنامه‌ریزی علمی و محاسبات بیمه‌ای بوده است؛ در دولت سه ساله شهید رییسی بیش از ۴۵ اقدام موثر و شاخص انجام شد که یکی از این اقدامات برنامه راهبردی صندوق بوده است.

وی تاکید کرد: این برنامه راهبردی با مشارکت همکاران، معاونان و مشاوران با استفاده از تجربیات و نگاه علمی بوده است و بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت برای تدوین این برنامه راهبردی وقت گذاشته شده است.

رشد 100 درصدی بودجه صندوق

وی تاکید کرد: با پیگیری صندوق ۹۵۰ میلیارد تومان از مطالبات صندوق را پیگیری کردیم. بودجه این صندوق نیز در دولت سیزدهم ۱۶۸ درصد رشد داشته است. سفرهای استانی جهت رشد و توسعه صندوق، ۲ برابر شدن دارایی صندوق (۱۸۰ همت)، ارتقا سرمایه انسانی و نخبگان، توجه به نیروهای جوان، تشکیل کمیته انتصابات، نظارت برخط بر کارگزاران صندوق و تشکیل گفتمان منطقه‌ای، شفافیت در دسترسی به اطلاعات، تدوین و تصویب اساسنامه صندوق، ارتقا مهارت‌های شغلی، ارتقا پشتیبانی صندوق (یک به ۱۱) و تحول در اطلاع‌رسانی و تبلیغات از دیگر اقدامات راهبردی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر است.

افراد با سن 18 تا 55 سال می توانند توسط صندوق بیمه شوند

مدیرعامل صندوق بیمه، روستاییان، کشاورزان و عشایر درباره بیمه تعداد مخاطبان این صندوق گفت: حدود 30 میلیون نفر روستایی و عشاری و جمعیت شهر های زیر بیست هزار نفر در سراسر کشور می توانند توسط این صندوق بیمه شوند که بر اساس شرط سنی 10 میلیون نفر می توانند مخاطب این صندوق برای پرداخت حق بیمه باشند که امیدواریم در دولت آینده هم شاهد افزایش تعداد بیمه شدگان روستایی و عشایری باشیم.

برقراری، سن ورود و عضویت در این صندوق را ۱۸ سال و سن بازنشستگی این صندوق را ۶۵ سال اعلام کرد و گفت: بیشترین بیمه شده ما در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و بعد استان فارس است و کمترین بیمه شده در استان‌های شهرنشین قم و البرز است که روستایی و عشایر در آنها بسیار اندک است. بودجه ما ۱۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد یافته و ما ۴ هزار میلیارد تومان از دولت در سال ۱۴۰۲ بودجه گرفتیم.

وی در پایان با اشاره به فلسفه اختیاری بودن صندوق اظهار کرد: ما مثل سازمان تامین اجتماعی نیستیم که افراد را به زور بیمه کند. کشاورز ما کارگر کسی نیست که بیمه اجباری داشته باشد و ناگزیز بیمه او اختیاری و خویش فرما باید باشد. به فردی که مستقل است نمی‌توان بیمه‌ای اجبار کرد. اینکه سیاست دولت‌ها در آینده چه باشد، مشخص نیست، ولی فرآیند در سال‌های اخیر براساس محور تبلیغ به منظور جذب بیمه شده مثل بیمه‌های تجاری است. مستمری برای نیروی روستایی ما که تا آخر عمر کار می‌کند، صرفا یک کمک در زمان از کارافتادگی است و سعی می‌شود در پرداخت کرامت انسانی فرد حفظ شود و ورودی نهادهای امدادی ما در آینده در روستاها به شدت کاهش یابد.

ارسال نظرات