ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۶۰۲
انتقاد امام جمعه موقت تهران از چالش های توسعه بانکداری قرض الحسنه در کشور؛
امام جمعه موقت تهرانهارمین همایش ملی قرض نیکو با محوریت الگوی مطلوب تجهیز منابع قرض‌الحسنه گفت: بانک مرکزی با نگرش انتقادی به صندوق‌های قرض‌الحسنه، مانع از رشد و بالندگی آنها می‌شود که این امر توسعه فرهنگ قرض الحسنه را با مشکل مواجه می کند.
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵

به گزارش خبرنگار بازارکار، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در چهارمین همایش ملی قرض نیکو که با محوریت الگوی مطلوب تجهیز منابع قرض‌الحسنه در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن به فرهنگ قرض‌الحسنه در ابعاد مختلف به طور جدی پرداخته شده است، فردی که قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند، در حقیقت با خداوند معامله کرده است. در حالی که پرداخت ربوی به منزله جنگ با خداست.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در کشورهایی که تورم منفی دارند، معاملات ربوی از بین رفته است و اگر نظام بانکی اصلاح شود، تورم نیز کنترل خواهد شد یادآور شد: جای تعجب دارد که چگونه با وجود تورم بالا که می‌تواند بسیاری از زیان‌ها را جبران کند، همچنان بانک‌های ما ناترازی دارند و با مشکل مواجه هستند.
امام جمعه موقت تهران به چالش تورم در کشور اشاره و یادآور شد: زمانی با وامی که صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌کردند می‌توانستیم خانه‌ای کوچک  و خودرو خریداری کنیم اما وام های قرض الحسنه کارکرد گشته خود را به شدت از دست داده اند.

وی افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته که با تورم زیر یک تا سه در صد و یا با رشد منفی تورم  مواجه هستند، معاملات ربوی متوقف شده است؛ اما در کشور ما بانک‌ها از معاملات ربوی هزینه دریافت می‌کنند.

ابوترابی فرد با ذکر اینکه وجود بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور یک تجربه موفق محسوب می‌شوند و کسی فکر نمی‌کرد که در شرایط تورمی کنونی این بانک‌ها بتوانند اینگونه خدمات ارائه دهند خاطرنشان کرد: برخی از این بانک ها  تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می کنند که این مبلغ برای راه‌اندازی یک کسب و کار خوب و مفید کفایت می‌کند.

امام جمعه موقت تهران  با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید از توسعه قرض الحسنه در کشور حمایت کند و تورم را متوقف نمایدگفت: اگر دولت به دنبال خدمت به مردم و احیای صندوق‌های قرض‌الحسنه و رشد فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه و هدایت پول به سمت حوزه‌های مولد است فقط باید تورم را مهار کند. تا وقتی تورم مهار نشود دریافت وام با سود ۳۰ درصدی برای افراد منفعت دارد و ممکن است برای دریافت آن همه صف بکشند.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تقاضای ملت از دولت کاهش هزینه‌ها و مدیریت صحیح منابع است، تأکید کرد: تنها کسی که در انتخابات بر مدیریت هزینه‌ها تأکید کرد آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور محترم بود و باید از ایشان تشکر کرد. با برنامه‌ریزی درست نظام بانکی می‌توان راه را برای هدایت صحیح منابع به سمت صندوق‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های قرض‌الحسنه هموار ساخت.
گفتنی است چهارمین همایش قرض نیکو در شرایطی برگزار می شود که نظام بانکی بویژه بانک های خصوصی همگام با تورم به فعالیت توام با بنگاهداری خود ادامه می دهند.

ارسال نظرات