بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۸۶۳
نهمین دوره جشنواره فیروزه  با سه رویکرد  شامل؛ ایده های فرهنگی استارتاپی، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده و فعال در موضوعات اسباب بازی، عروسک، هدایای فرهنگی، نوشت‌افزار و طراحی شخصیت، در سراسر استانهای کشور در دو مرحله تعیین برگزیدگان استانی و در ادامه تعیین و تقدیر برگزیدگان ملی برگزار می‌شود.
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸

به گزارش بازارکار، هدف از برگزاری این جشنواره، ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی  ایرانی اسلامی با نگاه ویژه به محصولات فرهنگی اقوام ایرانی، تشویق تولیدکنندگان به تولید کالاهای فرهنگی با اولویت ها و نیازهای کشور ، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی ، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع فرهنگی و زمینه سازی به منظور هم افزایی شرکت کنندگان صنایع فرهنگی است.
همچنین رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور ، معرفی فعالان صنایع فرهنگی به جامعه و نهادهای خصوصی ، پشتیبانی و حمایت از محصولات فرهنگی تولید شده در استانها و مطرح کردن آن در سطح ملی و بین المللی و ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانواده ها با افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی و اسلامی از دیگر اهداف جشنواره یاد شده محسوب می‌شود.
 موضوعات جشنواره شامل ؛ کالاهایی که دارای عنوان نماد فرهنگی هستند، کارکردی آموزشی ، سرگرمی و ورزشی دارند این کالاها با مقتضیات فرهنگی تولید و بصورت مستقیم و غیر مستقیم در بینش جامعه موثر خواهد بود.
براساس این گزارش کالاهای فرهنگی بخشی از فرهنگ ، هنر ، آداب و رسوم، آیین های یک مرز و بوم را به شکل کالای قابل عرضه در آورده است و بعنوان سفیر فرهنگ و ارزش های بومی و ملی هستند  که در داخل و خارج ایران رسالت انتقال پیامهای درست از هر منطقه و ارزشهای مستتر در آن را دارند .
گسترش کسب و کار فرهنگی در جامعه امروزی به یک امر ضروری تبدیل شده است و امروزه باید با  استفاده از ظرفیتهای داخل کشور و برنامه ریزی در این زمینه از طریق کسب و کارهای فرهنگی ضمن کارآفرینی و اشتغال زایی گامی در جهت رونق اقتصاد و فرهنگ برداشت. 
این کالاها با سه رویکرد،  ایده های فرهنگی استارتاپی، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده و  فعال در حوزه های مختلف از جمله اسباب بازی و عروسک اقوام ایرانی ، نوشت افزار ایرانی اسلامی ، هدایای فرهنگی، طراحی شخصیت و در بخش ویژه با عنوان ایده های نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره، با توجه به خرده فرهنگ های اقوام ایرانی دسته بندی می شوند که هر استان به تناسب صنعت فرهنگی غالب میتواند موضوع جشنواره را تعیین کند.
کالاهای فرهنگی که در سامانه جشنواره پذیرفته می شوند وارد مرحله داوری  و ارزشیابی خواهد شد.
لازم به ذکر است برگزاری جشنواره حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی استانها به صورت مجازی از طریق زیرساخت الکترونیکی https://platzaar.ir/ که دبیرخانه جشنواره کالاهای فرهنگی  مستقر در اداره کل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی طراحی نموده است، انجام خواهد شد.
بارگذاری اطلاعات اثر و یا آثار متقاضیان شرکت در جشنواره استانی با ورود به لینک فوق الذکر انجام پذیر خواهد بود.
براساس اعلام دبیرخانه جشنواره و براساس شاخص‌های عمومی داوری می‌بایست تولید اثر برای نخستین بار در سال پیش از برگزاری، دارای توان و قابلیت تاثیرگذاری در ارتقای سطح فرهنگی کشور باشد و دارا بودن ارزش‌های هم‌خوان با اهداف یادشده در فراخوان جشنواره، برخورداری از شکل، ساختار و محتوای متناسب با موضوعات جشنواره، از دیگر موارد اعلام شده است.
همچنین براساس  شاخص های تخصصی در بعد ابزاری آثار مواردی همچون؛ کیفیت تولید شامل؛ به کارگیری مواد مناسب و ایمن برای مخاطب با توجه به گروه سنی هدف، فرم  و اجزا و عناصر ایمن، رنگ و پوشش مناسب و ایمن و راحت برای استفاده ،استفاده از تکنولوژی های نو در جهت کاربرد مناسبتر، سازگاری با محیط زیست؛ پلاستیک و موادی که در ابزار به کار رفته دوستدار محیط زیست باشند و همچنین در کیفیت ظاهری و بصری  شامل؛زیبایی شناسی محصولات ؛ استفاده درست از رنگ، بافت و فرم و شکل ها ، استفاده درست از نمادها و نشانه های تصویری ،ارتباط با مخاطب و توجه به نیازهای مخاطب در گروه های  سنی مختلف و در بعد فرهنگی آثار شامل؛  اصالت روایت، داستان یا شخصیت پیوست شده، استفاده از شکل ها و نمادها و نشانه های تصویری متناسب با مولفه فرهنگی ایرانی اسلامی ،  باور پذیری نمادها و نشانه های به کار رفته با درک مخاطب ،  ترویج نمادها و نشانه های ایرانی اسلامی و ایجاد یک ارزش افزوده در کاربرد و ترویج یک رفتار و یا ارزش های اخلاقی  مد نظر شرکت کنندگان باشد.
گفتنی است ثبت نام در جشنواره فیروزه از پانزدهم مرداد تا پانزدهم مهر و از طریق سایت https://platzaar.ir/  انجام خواهد شد.

ارسال نظرات