بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۶۵۶
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران خبر داد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، از شناسایی بیش از 15 هزار مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول بازنشستگی در 6 ماهه نخست امسال در استان تهران خبر داد.
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

به گزارش بازارکار از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، «محمد آذرپناه» در نشست کمیته تجدید نظر مشاغل سخت و زیان آور استان تهران با اشاره به عملکرد شش ماهه نخست سال جاری این اداره کل در حوزه مشاغل سخت و زیان آور، اظهار کرد: از تعداد ۶ هزار ۶۹۳ درخواست انفرادی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور در کارگاه‌های مختلف استان تهران تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۲ عنوان تقاضا به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته شدند.

 وی افزود: ۲۸ کارگاه به صورت گروهی درخواست بررسی های خود را به این اداره کل ارائه دادند که این درخواست ها شامل یک هزار ۸۳۲ عنوان شغل بوده و از این تعداد، ۹۹۳ شغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه به بررسی روند رسیدگی به اعتراضات متقاضیان پرداخت و گفت: از مجموع درخواست‌های اولیه، یک هزار ۳۸۲ متقاضی با ۳ هزار ۹۳۸ عنوان شغل نسبت به رای کمیته بدوی اعتراض داشته اند که از بین آن‌ها نیز پس از بررسی‌های مجدد، تعداد یک هزار ۸۵۰ شغل به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است.

 وی افزود: با وجود اینکه عمدتاً اعتراض به آرای کمیته های بدوی از سوی کارگران انجام می شود، در برخی موارد نیز کارگاه‌ها اعتراض می‌کنند که در شش ماه گذشته ۱۰ کارگاه نیز با ۲ هزار و ۹۶۳ عنوان شغل به رای بدوی اعتراض داشتند و پس از رسیدگی در کمیته تجدید نظر، تعداد ۵۵۰ عنوان شغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده است.
 آذرپناه با بیان اینکه افزایش این درخواست‌ها از طرفی نشان‌دهنده آگاهی بیشتر کارفرمایان و کارگران نسبت به حقوق قانونی و از طرفی نشانگر کارآمدی نظام اداری در ارائه خدمات مربوط به شناسایی مشاغل سخت و زیان‌آور است، تأکید کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با تمام توان در جهت بررسی دقیق و سریع این درخواست‌ها و احقاق حقوق کارگران مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور تلاش می‌کند.

 وی افزود: یکی از مسائل مبتلابه بازار کار استان تهران، کمبود نیروی کار مورد نیاز کارگاه‌ها و کارفرمایان است و بازنشستگی پیش از موعد این وضعیت را تشدید می‌کند که از منظر دیگر، امری نگران کننده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیان کرد: باید یکی از الزامات ما، بهبود فضای سلامت نیروی کار باشد که با کاهش عوامل سختی کار از جمله آلایندگی محیط کار میتوان به این موضوع کمک کرد.

 آذر پناه تصریح کرد: اصلاح و استاندارد سازی محیط کار، ارائه آموزش های ایمنی و سلامت کارگران و پیگیری سالم سازی و تقویت محیط کار می تواند پشتوانه مستمری برای نیروهای کار و نظام تولید که همان تامین اجتماعی است فراهم کند.

وی تاکید کرد: در بحث الزامات بازنشستگی‌های پیش از موعد، نه باید حقی از کارگر پایمال شود نه آسیبی به صندوق تامین اجتماعی که پشتوانه آنان است وارد شود، بلکه باید با اصلاح مسیر و سرمایه گذاری مناسب در کارگاه‌ها، مانع خروج زود هنگام نیروی کار از فرآیند تولید در کشور شویم.‌

ارسال نظرات