نشست علمی و تخصصی صنعت چاپ،صنایع فرهنگی خلاق با حضور اساتید، پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش انجمن علمی فناوری چاپ ایران، در این نشست دکتر محمد بیطرفان با اشاره به ارتباط صنایع خلاق و فرهنگی با صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است. صنعت چاپ بزرگترین، اثرگذارترین و یکی از مهمترین ابزارهای صنایع فرهنگی و خلاق است. علاوه بر حوزههایی مانند پوستر و رویدادها و ایونتها، بیشترین اثرگذاری صنعت چاپ در حوزه بستهبندی است. ما بشدت در این حوزه ضعف و مشکل داریم و این باعث شده تا ما نتوانیم محصولات کشور را با محصولات شکیل و مورد پسند بازارهای بنالمللی ارائه کنیم.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم این موضوع را تقویت کنیم و با برگزاری دورههای آموزشی، سمینارها و .. به این حوزه به خوبی بپردازیم و آن را فعال کنیم. ما اساتید بسیار خوب و حرفه ای زیادی در این زمینه داریم و باید از ظرفیت آنها بهره ببریم. نکتهای که الان به عنوان خلا شناخته میشود، این است که صنایع خلاق ما جایگاه خود را پیدا نکردهاند. پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در این زمینه فعالیتهایی کرده اما هنوز گامهای بسیاری در این مسیر باقی مانده است. امیدواریم تا دولتمردان بیشتر به این حوزه بها دهند چرا که این صنایع میتوانند ارتباط میان دانشگاه و فرهنگ را توسعه دهند.
بیطرفان تاکید کرد: یکی از دغدغههای ما نبود فضای کسب و کار مناسب برای گرافیستها وفعالان حوزه صنایع فرهنگی و نرم است. ارزشآفرینی صنایع خلاق در کشور بی نظیر است و ما کمتر از آن استفاده کردهایم. امیدواریم چنین نشستهایی بتواند میان صنعت چاپ و صنایع خلاق همافزایی ایجاد کند. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه مرکزی ایجاد کرده و امیدواریم که این موضوع نیز بتواند مثمر ثمر باشد.
به عقیده من چاپ ابرصنعت است
در این نشست تخصصی مهندس رضا رضایی پیشکسوت حوزه چاپ نیز ضمن معرفی خود و بیان سابقه اش در صنعت چاپ گفت: من 55 سال است که در حوزه چاپ فعالیت میکنم. ما از اولین افرادی بودیم که بستهبندی را در ایران شروع کردیم. به عقیده من چاپ ابرصنعت است. اگر صنعت چاپ یک ماه بخوابد، کل صنایع کشور متوقف خواهند شد. این صنعت در همه کشورها جایگاه خودش را دارد و امیدواریم که این اتفاق در کشور ما نیز رخ دهد.
وی با اشاره به علت قرارگرفتن صنعت چاپ در سیستم وزارت ارشاد ادامه داد: این اتفاق به علت چاپ شدن محتوای ضد دولتی در زمان پهلوی بود و به همین دلیل زیرمجموعه وزارت ارشاد قرار گرفت تا نظارت کاملی روی آن اتفاق بیفتد. تمام صنایعی که بعد از صنعت چاپ به وجود آمدهاند وامدار صنعت چاپ هستند.
رضایی اضافه کرد: به نظر من صنعت چاپ با خلقت انسان خلق شد. ردپای انسانها که برای اولین بار روی زمین دیدهشد و انسانهای اولیه با استفاده از آن مسیر خود را تشخیص میدادند، اولین مثال از صنعت چاپ است. پس از سالها و قرنها چاپ توسعه پیدا کرد و مهر اختراع شد. همه این مراحل طی شد و صنعت چاپ به وضعیت فعلی خود رسید.
وی با اشاره به بیتوجهی های صورت گرفته به صنعت چاپ خاطرنشان کرد: ما باید صنعت چاپ را به جوانان و دانشجویان خود معرفی کنیم. اگر این کار به درستی انجام شود نیازهای این صنعت نیز به جامعه علمی کشور ارائه و برطرف خواهد شد.
صنایع فرهنگی نقطه اتصالی میان خلاقیت و صنعت هستند
در ادامه آرش نوروزی مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربری و عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی با اشاره به ارتباط میان این حوزه و صنعت چاپ اظهار کرد: اولین مشکل ما در حوزه صنایع خلاق این است که این صنایع با خلاقیت فردی یا سازمانی پیوند خورده اند اما این خلاقیت در کشور ما ضعف شدیدی دارد. متاسفانه تمام کارهایی که ما در حوزه طراحی انجام میدهیم صرفا کپی و پیست است.
وی ادامه داد: بحث صنایع خلاق به دهه نود میلادی و کشور استرالیا برمیگردد. صنایع خلاق در واقع صنایعی هستند که شامل 9 دستهبندی میشوند. تبلیغات و بازاریابی، معماری، طراحیمد، طراحی محصول، نشر، فیلمسازی، خدمات کامپیوتری، کتاب و موسیقی در این دستهبندی قرار میگیرند. در چاپ نیز همین موضوع وجود دارد. ما در بستهبندی صنایع دستی ضعف داریم و صنعت چاپ باید پاسخگوی آن باشد.
نوروزی با اشاره به موضوع صنایع فرهنگی گفت: تاریخچه این موضوع نیز به مکتب فرانکفورت برمیگردد. در آن مکتب گفتهمیشود که فرهنگ و خلاقیت نمیتوانند باهم باشند و با هم در تضاد هستند. به عقیده من صنایع فرهنگی نقطه اتصالی میان خلاقیت و صنعت هستند. صنایع فرهنگی مانند یک مربع هستند که اضلاع آن را صنایع خلاق، میراث فرهنگی ، گردشگری و محصولات فرهنگی تشکیل میدهند.
وی با اشاره به چهار مولفه اصلی فرهنگ و خلاقیت در صنعت چاپ اظهار کرد: صنایع خلاق فرهنگی به عنوان سکاندار نوآوری و توسعه، اثرات صنایع خلاق در بعد میانبخشی، صنایع خلاق و توسعه اقتصادی و آموزش و صنایع خلاق و فرهنگی چهار موردی هستند که در زمینه ارتباط صنعت چاپ با فرهنگ و خلاقیت قابل توجه و مهم هستند.
سه تشکل مطرح حوزه چاپ می توانند رویدادهای این حوزه را مدیریت کنند
دکتر زهرا حسینزاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگ نیز با اشاره به جایگاه ارزشمند صنعت چاپ و عملکرد خوب انجمن علمی فناوری چاپ اظهار کرد: انجمن علمی هنر های تجسمی و انجمن علمی پژوهش و فناوری سه تشکل علمی هستند که می توانند برای حوزه چاپ برنامه ریزی و سیاست گذاری نمایند.
وی افزود: هفته چاپ فرصتی است که همه ما به عنوان فعالان این حوزه دور یکدیگر جمع شویم و مشکلات این حوزه را بررسی کنیم. امیدواریم این جلسات بتواند در حل چالشهای این حوزه موثر باشد. خوشحالم که پس از مدتها تعامل بسیار خوبی میان انجمنها صورت گرفته است. انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران نیز مفتخر است که سالها با گرید A در این زمینه فعالیت کردهاست.
وی ادامه داد: در صحبتهای تمام فعالان این حوزه دغدغه نسبت به صنعت چاپ حس میشود و این بسیار امیدبخش است. اگر فعالان این حوزه نیز صنعت چاپ را رها کننند دیگر در بازار صنعت چاپ ما جایی برای تحصیلکردگان این حوزه وجود نخواهد داشت. ما باید کاری کنیم که جامعه پر از فارغالتحصیلان دغدغهمند حوزه چاپ باشد. این سبب میشود تا چرخ صنعت چاپ بچرخد.
حسینزاده با اشاره به جایگاه صنایع فرهنگی در صنعت چاپ گفت: صنایع خلاق آن دسته از صنایعی هستند که از خلاقیت و نوآوری و ایدهپردازی نشائت میگیرند. صنعت چاپ نیز که با خلاقیت و نوآوری پیوند خورده است، وجوه اشتراک زیادی با این صنایع دارد و این اهمیت غیرقابل انکار این صنایع در صنعت چاپ را نشان میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به خلاصهای از وضعیت موجود نشر به عنوان شاخه مورد بحث صنایع خلاق فرهنگی گفت: انعطاف پذیری و اشتغال برای افراد جوان ، عوامل تسریع کننده نوآوری و عنصر کلیدی در رقابت جهانی و قدرت نرم از مزیت های این صنعت به عنوان صنایع خلاق است.
وی افزود: امروز صنعت چاپ در کنار سایر شاخهها در سرتاسر جهان نقش مهمی در اقتصاد یافته است و از عوامل تاثیر گذار بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار میآید. در چهارچوب مباحث اقتصادی در حوزه صنعت چاپ و هنر، رویکردها و نظریههای مختلفی وجود دارد که هر یک از دیدگاهی خاص به مقوله اقتصاد هنر می پردازد.
وی در تعریف صنایع خلاق" نیز گفت: صنایع خلاق به عنوان یک نظریه و رویکرد به اقتصاد هنر از جمله مهمترین رویکردهایی است که امروزه به بخشی از برنامه توسعه بسیاری از کشورها تبدیل شده است.در تعریفی کلی صنایع خلاق آن دسته از صنایعی هستند که در آن خلاقیت و ایده پردازی ماده اصلی خلق کالاهای اقتصادی به شمار میآید و از این جهت صنعت چاپ در کنار شاخههای هنری نیز نقش اصلی را در این صنایع به عهده دارد.
دکتر حسین زاده افزود: از دوره چاپ سنگی تا دوره چاپ دیجیتال امروزی باید صنعت کهنسال و با قدمت چاپ را از جمله موثر و مستمرترین صنایعی در زمینه فرهنگ دانست که توانسته دین خود را به فرهنگ جهان ادا نماید و هنوز هم میتواند به اثرگذاری خود ادامه دهد در زمینه نشر نیز با توجه به ظهور نشریات و نوشتههای مجازی نمیتوان از نیاز فرهنگ به نشریات کتاب و نوشتههای کاغذی چشم پوشی نمود.
هر کاری که انسان بخواهد انجام دهد وابسته به چاپ است
در ادامه نیز علیقلی حسنی مدیرعامل کارتنسازی میهن با اشاره به گستره وسیع صنعت چاپ گفت: پرسنل یا اپراتوری که علاقمند به چاپهای قدیمی باشد امروزه دیگر حرفی برای گفتن ندارد. ما 4200 واحد کارتنسازی در کشور داریم که 205 تا از آنها واحدهای بزرگی هستند. این نشان میدهد که صنعت چاپ کشور ما با قدمت 200 ساله رشد و پیشرفت زیادی کردهاست. چاپ انتقال علم و فرهنگ را در کشور ممکن کردهاست.
وی ادامه داد: هر کاری که انسان بخواهد انجام دهد وابسته به چاپ است. به طور خاص در حوزه کارتنسازی نیز همین موضوع صادق است. با توجه به پیشرفت زیادی که صنعت چاپ کردهاست، خواستههای متقاضیان نیز بیشتر شدهاست و مطالبه بیشتری وجود دارد. این موضوع نشان میدهد که باید ارتباط میان صنعت چاپ و دانشگاهها و جوامع علمی بیشتر شود.
تولید خلاقانه به تولید ثروت منجر می شود
همچنین طاهریان با اشاره به اهمیتی که مردم به صنعت چاپ و تولیدات آن میدهند گفت: در موضوع چاپ باید کار خلاقانه انجام شود. متاسفانه تلاشهایی که ما نیز در این زمینه انجام دادیم اغلب با بیتوجهی و بیمهری روبهرو شده و ایدههای خلاقانه نادیده گرفته شده اند در حالی که ایدههای خلاقانه در کشور جواب میدهند. تنها خواسته ما در حوزه چاپ این است که مشکلی برای ما ایجاد نشود و در صورت امکان حمایتهای مناسب نیز انجام شود. اگر محصولی به صورت خلاقانه تولید نشود موفق نخواهد بود مگر اینکه همه به صورت همسو و هماهنگ این محصول را به فروش برسانند. اگر میخواهیم قهرمانان ملی و نمادهای کشور را در محصولات خود ارائه کنیم، باید این کار را انجام دهیم. کار خلاقانه اگر منجر به تولید ثروت نشود فایدهای نخواهد داشت.
همچنین مریم محمدی نوید عضو انجمن علمی هنر در این نشست خاطرنشان کرد: علاقه ای که به صنعت چاپ در من ایجاد شد، از زمان دانشاموزی من آغاز شد و من با علاقه به این که در مقطع دانشگاهی نیز چاپ را ادامه دهم وارد این حوزه شدم. متاسفانه هیچ طرح آموزشی خاصی برای چاپ در دانشگاهها تعریف نشده بود. من مدتها نیز در چاپخانهها کار میکردم و مشکلات زیادی در آنها وجود داشت. وقتی طرح درسی موضوع چاپ در دانشگاهها تعریف شود این مشکلات برطرف خواهند شد. امکانات جدید حوزه چاپ نیز دارند به سرعت وارد این صنعت میشوند و ما باید خود را با آنها سازگار کنیم و در کنار آن نیز چاپهای سنتی خود را احیا کنیم.
دکتر فواد نجم الدین نیز با اشاره به اینکه انجمن علمی فناوری چاپ باید بتواند وظایف دستگاه ها را در این زمینه تعریف کند گفت: دستگاه ها در حوزه صنایع خلاق با وظایف خود آشنا نیستند و این مسئولیت می تواند با محوریت انجمن ها و تشکل ها از جمله انجمن علمی فناوری چاپ تعریف شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ افزود: نزدیک شدن صنعت به چاپ موجب رونق صنایع خلاق و ارزش آفرین می شود مثل آنچه در صنعت سرامیک شاهد آن هستیم، حتی این موضوع در سایر بخش ها نیز مصداق دارد و می تواند موجب تحرک سایر بخش ها نیز بشود.
دکار حاجی کتابی در این نشست بر تعامل انجمن علمی فناوری چاپ ایران با دانشگاه، صنعت و پارک علم و فناوری علوم و فناوری های نرم تاکید کرد.
در این نشست سه ساعته همچنین دکتر فواد نجم الدین و دکتر ناصر حاجی کتابی از اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی، علیرضا عظیمیان از هنرستان امام صادق ع ، علی طاهریان از انتشارات چشم انداز، رضوانه طاهرخانی و فرزانه ارج از انجمن هنرهای تجسمی حضور داشتند که به بیان دیدگاه های خود در زمینه صنعت چاپ و ارتباط آن با صنایع خلاق پرداختند.
در همین راستا آیین رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و پوستر چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ با عنوان حکمرانی و سیاست گذاری در صنعت چاپ، تجارب و آموزه ها با حضور مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر، نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان و چاپ دیجیتال و اسکرین، رییس شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و اعضای هیئت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران در موسسه فرهنگی و پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.
در این مراسم محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز ۸ دوره نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ گفت: نهمین نکوداشت هفته چاپ از ۵ الی ۱۱ شهریور و با شعار صنعت چاپ ،صنعت فناور در قالب ۷ همایش و نشست علمی و تخصصی برگزار خواهد شد.
بنیان گذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ادامه عناوین و روز نگار برنامه های این نکوداشت را بدین شرح اعلام نمود:
-یکشنبه ۵ شهریور آیین افتتاحیه و چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ با عنوان حکمرانی و سیاست گذاری در صنعت چاپ، تجارب و آموزه ها در فرهنگستان هنر-موسسه فرهنگی و پژوهشی صبا از ساعت ۱۰ الی۱۲
-روز دوشنبه۶ شهریور نشست علمی و تخصصی نقش شرکت های دانش بنیان در تاب آوری صنعت چاپ در مجموعه جهاد دانشگاهی از ساعت۱۰ الی ۱۲
-روز سه شنبه ۷ شهریورنشست علمی و تخصصی صنعت چاپ،صنایع فرهنگی خلاق در دانشگاه علم و فرهنگ از ساعت ۱۴ الی ۱۶
-چهارشنبه ۸ شهریور نشست علمی و تخصصی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت چاپ،فرصت ها و چالش ها-در دفتر صنایع سلولزی،چاپ و نوشت افزار وزارت صمت
-پنج شنبه۹ شهریورنشست علمی و تخصصی درگاه ملی مجوز ها،دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی چاپ در اتحادیه چاپخانه داران استان همدان
-جمعه ۱۰ شهریور نشست علمی و تخصصی صنعت چاپ ،حلقه مفقوده برنامه ۵ساله هفتم توسعه (روز شنبه برگزار میشود)
-شنبه۱۱ شهریور نشست علمی و تخصصی نقش تشکل های علمی،پارک های علم و فناوری و انستیتو تخصصی چاپ و بسته بندی در تحول صنعت چاپ در چارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر
بیطرفان در ادامه تاکید نمود صنعت چاپ به عنوان یک صنعت استراتژیک و پیشران قادر است نقش بسزا و اثرگذاری در افزایش تولید ناخالص ملی و همچنین توسعه همه جانبه کشور داشته باشد.
رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به پتانسیل های کم نظیر صنعت استراتژیک چاپ در تحقق شعار سال و رشد تولید در کشور از یک سو و وابستگی بیش از ۸۰ درصدی در این صنعت و فرسودگی ماشین آلات چاپ خواستار الحاق موضوع توسعه صنعت چاپ و بسته بندی به برنامه پنج ساله هفتم توسعه شد.
وی افزود: غفلت از امر پژوهش و عدم ارتباط سازنده بین دانشگاه و این صنعت باعث عقب افتادگی و عدم بهره گیری از همه ظرفیت های این صنعت شده است.
در ادامه این مراسم علی اکبر ابراهیمی مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر گفت: صنعت چاپ با همه حساسیت ها و نفش آفرینی و همینطور ارزش آفرینی که در فرایند تکمیلی سایر صنایع خلق میکند ولی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.
مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر تاکید کرد: صنعت چاپ به عنوان یک صنعت پیشران از توانمندی های کم نظیری برخوردار است و انشا الله با تعامل و همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر و انجمن علمی فناوری چاپ ایران بتوانیم هر چه سریعتر نسبت به تاسیس و راه اندازی انستیتو تخصصی چاپ خلا های موجود در حوزه آموزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و تامین نیروی انسانی متخصص و آکادمیک مرتفع نماییم.
وی در پایان اظهار داشت امیدواریم با برنامه ها و سیاست گذاری هایی که در همه ی حوزه های مرتبط با چاپ اتفاق خواهد افتاد بتوانیم در راستای رف مشکلات و مطالبات صنعت چاپ گام برداریم.
در ادامه غلامرضا شجاع مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان با تاکید بر توجه به امر پژوهش و آموزش در صنعت چاپ خواستار استفاده و نقش آفرینی بیشترانجمن علمی فناوری چاپ ایران در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های این صنعت شد.
وی افزود برنامه های نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ اثربخشی خوبی در ارتقا جایگاه صنعت چاپ داشته است.
سپس جلال ذکایی نائب رییس اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف،مهر و پلاک و چاپ اسکرین اظهار داشت رویه های بزرگ از اقدامات کوچ نشات میگیرد و بایستی به سمت کارهای عملیاتی و ملموس در حوزه صنعت چاپ حرکت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به توانمندی های ارزشمند انجمن علمی فناوری چاپ ایران خواستار نقش آفرینی بیشتر انجمن در رفع نیاز ها و حل مسائل مورد نیاز تشکل های صنفی و فعالان این صنعت شد.
سپس دکتر بهنام زنگی رییس موسسه فرهنگی و پژوهشی صبا و طراح پوستر های این رویداد ملی اظهارداشت: صنعت چاپ از نظر تحول پذیری و فناوری صنعتی پیشرو محسوب میشود و توسعه آن منوط به رویکرد علمی و مدیریت تخصصی است که انجمن علمی فناوری چاپ ایران طی یک دهه فعالیت توانسته است اهمیت و ضرورت رویکرد علمی و پژوهشی را در صنعت راهبردی چاپ کشور نهادینه کند.
وی تاکید کرد: لازم است ارتباط بین انجمن علمی، مراکز پژوهشی، دانشگاه ها، مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان با صنعت و فعالان آن تقویت شود.
دکتر زنگی افزود: برای حرکت در مسیر تحولات جهانی در صنعت نیازمند این ارتباط و تعامل هستیم و برنامه های انجمن علمی فناوری چاپ در زمینه نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ،تلاش و تمرین مطلوبی در این زمینه است.
در پایان این مراسم پوسترهای نهمین نکوداشت هفته و چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ ایران رونمایی شد.
مدیر عامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران مطرح کرد؛
ظرفیت برنامهسازی و تحول در صنعت نشر، قابلیت راهاندازی یک شبکه مستقل کتاب را ایجاد کرد
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتوگو با شبکه خبر اظهار کرد: شبکه کتاب توانست بهعنوان یک مجموعه که در حال پرورش استعدادهای حوزه کتاب برای کار رسانهای است، خود را تثبیت کند.
به گزارش بازارکار از روابط عمومی شبکه کتاب، علی رمضانی درباره فعالیتهای شبکه کتاب طی 9 ماه فعالیت آزمایشی خود، بیان کرد: ظرفیت حوزه نشر میطلبید که ما در فضای رسانههای تصویری هم به این موضوع بپردازیم و بتوانیم حوزۀ کتاب را در رسانه رونق بیشتری دهیم. اتفاق اولیه ای که برای این ظرفیتسنجی صورت گرفت در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال 1401 بود. با تعاملی که با شبکههای مختلف صداوسیما صورت گرفت نشان داده شد که ظرفیت برنامهسازی و ظرفیت تحولی که در حوزۀ نشر وجود دارد قابلیت ایجاد یک شبکۀ مستقل وجود دارد.
وی افزود: از اردیبهشت 1401 تا آبانماه، زیرساختهای این شبکه فراهم شد و از آبانماه، پخش آزمایشی این شبکه را در بسترهای مختلف داشتیم. برنامههای ترکیبی حوزۀ کتاب، معرفی دستاندرکاران حوزۀ نشر، معرفی ظرفیتهای نویسندگان، شاعران، مترجمان، ویراستاران، مصححان و همۀ اهالی قلم در کشور نشان داد در کشور ظرفیت پرداخت بیشتر در این حوزه وجود دارد. همچنین شبکۀ کتاب با پخش حداقل روزی 6 ساعت برنامه در روز و بعضاً پوشش برنامههای اصلی حوزۀ کتاب به صورت زنده میپردازد.
مدیرعامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران، گفت: بیش از هزار عنوان کتاب در این مدت با عنوان دستیاری مخاطبان حوزۀ کتاب معرفی شدهاند. در کشور ما سالانه 111هزار عنوان کتاب منتشر میشوند که حدود 70 تا 80 هزار عنوان آن سالانه چاپ اول هستند. این رسانه در تلاش است که با دستیاری به عموم مردم و مخاطبان در سنین و سطوح مختلف کمک کند که بهترین کتابها را به مخاطبان معرفی کند. همینطور رویدادهای حوزۀ کتاب که در کتابخانهها،کتابفروشیها و محافل ادبی در کشور شکل میگیرد در شبکه کتاب تاکنون نمایش داده شده است. این شبکه با اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی و فضای پیامکی شبکه به توسعۀ مخاطب میپردازد.
رمضانی دربارۀ فعالیت شبکۀ کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال 1402، تصریح کرد: این شبکه در یک تعامل مفصل با شبکههای صداوسیما، شبکههای رادیویی و شبکههای تلویزیونی توانست یک فراز دیگری را تجربه کند. الگوی دیگری از برنامهسازی به اشتراک گذاشته شد و توانست خود را به عنوان مجموعهای که در حال پرورش استعدادهای حوزۀ کتاب برای کار رسانه ای است خود را تثبیت کرد. در دورۀ آزمایشی با سنجش توانمندی یک حوزه مواجه هستیم به همین دلیل مجموعۀ سازمان صداوسیما، معاونت فضای مجازی رسانۀ ملی و دوستان دیگر در تلوبیون تصمیم گرفتند که شبکه کتاب میتواند به صورت رسمی پخش خود را آغاز کند. در واقع کوشش و تلاش اهالی صنعت کتاب و اهالی صنعت نشر بود که توانستند خودشان را اثبات کنند و مخاطبان را به سمت خود جلب کنند.
او در ادامه گفت: در بستر شبکههای تعاملی که در فضای مجازی شکل میگیرند، مسئلۀ اصلی تعامل با مخاطبان و برنامهساز کردن مخاطبان است. در همین مدت هم پویشهایی داشتیم که مخاطبان خودشان کتابهایی را معرفی کردند. در همین ایام محرم، اربعین و همچنین در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال 1402 پویش «فراز طلایی» برگزار شدکه مردم خودشان کتاب هایی را که مدنظرشان بود معرفی میکردند و این تولیدات هم در شبکه پخش میشد. لذا مسئلۀ تعاملی بودن اساساً یکی از مهمترین ویژگیها و وجوه ممتاز این شبکهها هستند. همچنین بسترهای ارتباطی با شبکۀ کتاب به آدرسketab.tv در همۀ شبکههای اجتماعی و فضای وب در دسترس مخاطبان است.
رمضانی در پایان اظهار کرد: کتاب کالایی است که در کشور به صورت همهگیر و عمومی در حال رشد روزافزون است. ظرفیتهای حوزۀ کتاب برای اهالی کتاب و نشر مغفول بود و بعد از بازگشایی و افتتاح این شبکه برخی از آنها فکر نمیکردند تا این اندازه رویدادهای کتابی در سطح کشور برگزار شود.
«شبکه کتاب» نخستین شبکۀ تخصصی حوزۀ کتاب و نشر در ایران است که سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی راهاندازی شد و زیرنظر خانۀ کتاب و ادبیات ایران فعالیت میکند. این شبکه ازچهارشنبه 1 شهریور ماه فعالیت خود را به صورت رسمی از طریق سکوی تلوبیون آغاز کرده است. علاقهمندان می توانند از طریق تارنمای ketab.tv و ویترین پخش زندۀ پیامرسان سروشپلاس بینندۀ برنامههای این شبکه باشند.
ارسال نظرات