بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۸۳۸
نمایشگاه‌بین‌المللی گردشگری پارس که تا شامگاه گذشته در شیراز برپا بود دستاورد‌های پرشماری برای رونق این صنعت پاک بویژه برای فارس داشت، اما از این میان بیش از همه شکوفایی و جوانه‌های گردشگری خلاق در این رویداد خودنمایی کرد.
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

نمایشگاه‌بین‌المللی گردشگری پارس که تا شامگاه گذشته در شیراز برپا بود دستاورد‌های پرشماری برای رونق این صنعت پاک بویژه برای فارس داشت، اما از این میان بیش از همه شکوفایی و جوانه‌های گردشگری خلاق در این رویداد خودنمایی کرد.

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار ایرنا، به اذعان بسیاری از فعالان و صاحب‌نظران گردشگری، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی پارس از جنبه‌های مختلفی متفاوت از دوره‌های پیشین این نمایشگاه در شیراز و دیگر نمایشگاه‌های کشوری بود.

یکی از تفاوت‌هایی که به این رویداد وجهه‌ای ویژه بخشیده بود، تنوع شاخه‌های گردشگری در آن بود، جایی که علاوه بر دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین‌های داخلی و خارجی، گونه‌های گردشگری ادبی، خوراک تاریخی، اقوام و عشایر نمود پررنگی داشت.

این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز در ۲ بخش مسقف و روباز در فضایی به متراژ چهار هزار و ۷۵۰ متر و ۱۱هزار متر مربع برپا شد؛ غرفه‌های صنایع دستی در ۲ سالن و غرفه‌های گردشگری و اقوام در سه سالن دیگر برپا شدند تا پنج سالن حافظ، سرو، بهار، نرگس و ملاصدرا در محل در نمایشگاه‌های بین المللی فارس، چهار روز پر آمد و شد و باشکوه را تجربه کند.

قدکشیدن گردشگری خلاق؛ آشکارترین دستاورد "پارس"

ذائقه گردشگری دنیا امروز به سمت گونه‌های گردشگری تجربی و خلاق در حرکت است و بی‌تردید رونق این صنعت در ایران نیز می‌تواند ارزشمندی دوچندانی به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن ببخشد؛ چیزی که نمی‌توان از آن چشم پوشید داشته‌های کشور برای ارائه در این نوع توریسم پرطرفدار است؛ چنانکه تنوع اقوام و غنای فرهنگی آن‌ها ظرفیتی بالقوه برای تبدیل ایران به قطب گردشگری قومی یا عشایری به شمار می‌رود.

اختصاص بخش‌هایی مجزا به گردشگری عشایر، اقوام ایرانی و فعالیت پررنگ میز‌های ملی گردشگری خوراک و گردشگری ادبی محوریت این نمایشگاه بین‌المللی را رنگ و بویی متنوع، متفاوت و خلاق بخشیده بود.

آنطور که مسعود منیعاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس و مسئول میز گردشگری خوراک تاریخی به خبرنگار ایرنا گفت: ایران و فارس پیشینه‌ای قوی در گردشگری خلاق دارد که باید ارائه و استفاده شود.

او تشکیل کمیته گردشگری خوراک را از نقاط قوت این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز دانست و گفت: نمایشگاه پارس به عنوان یکی از ۲ نمایشگاه گردشگری بین‌المللی کشور پس از تهران، به خوبی برگزار شد.

او مانند بسیاری از دیگر از فعالان حاضر در این نمایشگاه معتقد است که سیزدهمین دوره "پارس" نسبت به چهار تا پنج دوره گذشته و حتی نسبت به دیگر نمونه‌های کشوری از تنوع بالایی برخوردار بود.

از نظر منیعاتی این نمایشگاه بستر خوبی برای ارائه ظرفیت‌های گردشگری خوراک تاریخی فارس بود، طوری که بسیاری از موسسات گردشگری که از دیگر استان‌های کشور آمده بودند از این جاذبه فارس استقبال کردند تا آن را در بسته‌های سفر خود بگنجانند.

منیعاتی ادامه داد: دست‌اندرکاران گردشگری خوراک فارس نیز در مذاکره با موسسات گردشگری کشور، پیشاپیش قول دادند تا برای روز‌های پر رفت و آمد عید نوروز "مرکز ارائه خوراک تاریخی" را در شیراز راه‌اندازی و فعال کنند.

گردشگری ادبی نیز از دیگر شاخه‌های گردشگری خلاق است که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس – شیراز، چهار روز سرنوشت‌ساز و البته موفق را گذراند؛ طوری که امیرحسین حکمت‌نیا مسئول میز ملی گردشگری ادبی کشور میز ملی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری امسال شیراز با محوریت گردشگری خلاق برگزار شد، چه غرفه‌ها و اختصاص سالن‌ها و چه برنامه‌ها و دوره‌های جانبی این رویداد با خود "تم گردشگری خلاق" را داشت.

میز ملی گردشگری ادبی ایران در این رویداد حاضر و محل رجوع بسیاری از فعالان و علاقمندان داخلی و خارجی صنعت توریسم بود. به گفته حکمت‌نیا، ۲۰ مسیر گردشگری ادبی طراحی شده در فارس، در این نمایشگاه ارائه و معرفی شد؛ مسیر‌هایی که جاذبه‌هایی مضاعف به گردشگری کشور و به ویژه فارس می‌بخشد.

مسئول میز ملی گردشگری ادبی کشور در پاسخ به اینکه چقدر اهداف ترسیم شده برای گردشگری ادبی در نمایشگاه پارس محقق شد، گفت: مذاکرات خوبی با اصحاب گردشگری و نظریه پردازان این صنعت داشتیم؛ طبیعی‌است که بنگاه‌های خصوصی گردشگری به دنبال راهکار‌هایی برای گسترش و جذب بازار‌های خود هستند و آنگاه که با مسیرها، ایده‌ها و نظریه‌های جذاب گردشگری مواجه شوند از آن استقبال می‌کنند.

حکمیت نیا ادامه داد: طی چهار روز گذشته جلسه‌هایی خوبی با بنگاه‌ها و دفاتر خدمات گردشگری برگزار و مسیر‌های شناخته‌شده گردشگری ادبی را به ان‌ها معرفی کردیم تا در آینده شاهد رونق بیش از پیش این شاخه گردشگری خلاق در کشور باشیم.

او در پایان این را هم گفت که امیدوار است دیگر نمایشگاه‌های گردشگری کشور نیز تِم و محور برگزاری خود را بیابند و هدفمند حرکت کنند.

جوانه‌های گردشگری خلاق از دل نمایشگاه بین‌المللی پارس

گردشگری قومی و عشایری نیز از جاذبه‌های پرطرفدار و گاهی شلوغ‌ترین بخش‌های سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس بود. این گونه‌های گردشگری جایگاه ویژه‌ای "پارس" داشت چرا که سالنی مجزا به اقوام و بخشی جداگانه به گردشگری عشایری اختصاص یافته بود، میز ملی گردشگری عشایر کشور نیز نقشی پررنگ در این نمایشگاه داشت و برنامه‌های جانبی متعددی نیز برپا کرد.

به گفته یاشار پولادیان، دبیر اجرایی اقوام ایرانی این نمایشگاه، در قالب "پیوند فرهنگ اقوام پارس" نود غرفه نمایشگاهی از توانمندی‌های اقوام ایرانی به نمایش در آمد و محیط‌های پیرامونی سالن ملاصدرا نیز محل معرفی آداب، سنن و توانمندی‌های اقوام و معرفی خوراک‌های بومی و محلی کشور بود.

او افزود: در بخش اقوام ایرانی نمایشگاه پارس ۲۴ کارگاه مد و پوشاک، گردشگری خوراک اقوام، خوراک‌های پایدار اقوام ایرانی و روایت‌های پایدار اقوام ایرانی ویژه کودکان برگزار شد.

اسماعیل خسروانی، دبیر میز ملی گردشگری عشایر کشور به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت این میز در نمایشگاه بین المللی پارس ۲ بخش داشت، یکی کارگاه‌های تئوی و دیگر کارگاه‌های عملی که در سالن حافظ، سیاه چادر‌های برپا شده و یا غرفه‌های استاندارد برگزار شد.

ابزار‌های پایدار در روزمرگی اقوام، کارگاه آموزشی لباس کردماکو، خوس دوزی و خوس بافی، کارگاه گلیم بافی و دارو‌های گیاهی، زیورآلات قشقایی، تزئینات اقوام گنپل و بند‌های تزئینی، سوزن دوزی بلوچ و سنتی روایت‌های پایدار اقوام ایرانی ویژه کودکان و روایت عروسک بیگو، صنایع دستی اقوام و عشایر و کارگاه‌های آموزشی خوراک‌های پایدار اقوام ایرانی و رونمایی از کمینه ملی گردشگری خوراک اقوام ایرانی از کارگاه‌ها و برنامه‌های جانبی گردشگری اقوام و عشایر طی چهار روز گذشته بود.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر کشور با بیان اینکه جاذبه‌های سبک زندگی روزانه عشایر برای نخستین بار در این نمایشگاه در معرض نمایش علاقمندان گذاشته شده است، تصریح کرد: نمایشگاه‌های اقوام یکی از پر طرفدارترین نمایشگاه‌های تجربه محور در سطح دنیا مطرح است.

وی در خاتمه با بیان اینکه حضور مردم در کارگاه‌های آموزشی و معرفی توسط خود عشایر خود نکته مثبت دیگر برگزاری این کارگاه است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا مجوز آموزش راهنمای محلی ویژه فعالان عشایر نیز دریافت شود.

نمایشگاه سیزدهم بستری برای دید و بازدید و بازاریابی اهالی گردشگری

شیراز در نمایشگاه بین‌المللی پارس میزبان فعالان پرشمار گردشگری از جمله اقامتگاه‌های بومگردی، تاسیسات هتلداری، ادارات مرتبط با گردشگری، هلدینگ‌های ساخت و ساز بومگردی، دانشگاه‌های دارای رشته گردشگری و شرکت‌های دانش بنیان و دفاتر خدمات مسافرتی و کمپانی‌های گردشگری بین‌المللی بود.

در این رویداد صنعتگران و تولیدکنندگان از استان‌های زنجان، مرکزی، کرمان، یزد، قم، هرمزگان، سمنان و البرز حضور داشتند و میز‌های ملی گردشگری، کانوئن اتومبیل‌رانی ایران و دانشگاه‌های شیراز و تهران نیز حضور شایسته توجهی داشتند.

این محل بستری برای گفتگو، مذاکره و به قول رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی و گردشگری فارس دیدار‌های "بی تو بی" اصحاب گردشگری بود.

محمود فخری به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه با تمام نمایشگاه‌های پیشین شیراز و حتی دیگر استان‌ها متفاوت بود و تنوع بالایی داشت.

او حضور بیش از ۲۰ آژانس خدمات گردشگری و مسافرتی و ۱۰ ایرلاین داخلی و خارجی را از نکات مثبت سیزدهمین نمایشگاه پارس دانست و ادامه داد: روسای ۸۰ درصد از صنوف و تشکل‌های گردشگری استان‌های کشور به این نمایشگاه امده بودند و همگی بر تفاوت این دوره از نمایشگاه اذعان داشتند.

به اعتقاد او این نمایشگاه فرصت خوبی برای برگزاری جلسه‌های مذاکر با دیگر همکاران و همچنین ایرلاین‌ها بود و حضور دفاتری از دیگر استان‌ها نیز بسیار موثر و مفید بود.
هنرنمایی بخش خصوصی در برپایی نمایشگاه بین‌المللی پارس

در برپایی نمایشگاه گردشگری امسال شیراز بخش خصوصی نقش‌آفرینی چشمگیری داشتند و به اذعان همه کارشناسان، فعالان و البته مسئولان این حوزه به خوبی نیز از پس آن برآمدند طوری که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخصه‌های این نمایشگاه نام برد.

منیعاتی مسئول میز گردشگری خوراک و از دست‌اندرکاران برپایی پارس سیزدهم، برپایی نمایشگاه با نقش آفرینی ۹۰ درصدی بخش خصوصی را از نمود‌های موفقیت آمیز این دوره از نمایشگاه بین‌المللی شیراز عنوان کرد.
حضور ۹ کشور خارجی، فرصتی که پارس به فعالان گردشگری ایران داد

شیراز در این نمایشگاه چهار روزه میزبان ۳۰ میهمان از ۹کشور از جمله عربستان، عراق، کویت سریلانکا، مالزی، ترکیه، آلمان، امارات و پاکستان بود و بی تردید این فرصتی برای گشایش بازار‌های خارجی به روی فعالان صنعت توریسم کشور به ویژه فارسی‌ها به شمار می‌رفت.

در این فرصت موسسات گردشگری و البته صنایع دستی فارس مذاکرات و گفتگو‌های خوبی با اهالی گردشگری خارجی از جمله موسسات و شرکت‌های هواپیمایی داشتند تا نتایج آن در آینده بر شاخصار گردشگری کشور به ثمر بنشیند.

روز پایانی با رسنا مصطفی از غرفه مشترک سفارت مالزی ایرعربیا، وزارت گردشگری و فرهنگ مالزی هم‌صحبت شدیم. او از تجربه حضور در این نمایشگاه بین‌المللی گفت: ما در اینجا حضور داریم، چون به اهمیت بازار ایران و پتانسیل‌های بالای آن واقفیم، به طوری که در سال گذشته تعداد گردشگران ایرانی مالزی بیش از دوبرابر شده است.

او اضافه کرد: ملت ما و ملت ایران تشابهات فرهنگی بسیار و قدیمی دارد، دانشجویان ایرانی زیادی در مالزی مشغول به تحصیل هستند که امروز در نمایشگاه با آن‌ها گفتگو داشتم.

این بانوی مالزیایی با اشاره به غرفه داری مشترک با ایرعربیا، یادآور شد: ایرعربیا هر روز از شیراز پروازی مستقیم به شارجه دارد و این پرواز‌ها به مالزی متصل می‌شود.

این را هم گفت که در گذشته پرواز مستقیم بین ایران و مالزی توسط شرکت هواپیمایی ماهان برقرار بود، اما به دلیل مشکلات سوخت این پرواز متوقف شد. با توجه به اهمیت این مسیر پروازی حال مذاکره با ایرلاین ایرانی دیگری هستیم که به زودی این پرواز برقرار مجددا برقرار گردد.

به گفته رسنا مصطفی مجوز این پرواز از سمت ایران صادر شده و و با طی شدن روال اداری آن در مالزی احتمالا تا قبل از نوروز این پرواز راه اندازی خواهد شد و برای شروع ۲ ایرلاین با احتمالا یک یا دو پرواز در هفته فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل بخش خاورمیانه وزارت گردشگری مالزی این را هم یادآور شد که گردشگران ایرانی بدون نیاز به ویزا می‌توانند به مالزی سفر کنند.

او این نوید را هم داد که جدای از انجام وظیفه خود به عنوان نماینده وزارت گردشگری مالزی، به هموطنانش از زیبایی‌های ایران و فرهنگ و اصالت آن‌ها بگوید، چرا که "ایرانیان صاحب فرهنگ و تمدنی غنی هستند و همه دنیا این فرهنگ را می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند".

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس پس از چهار روز شامگاه گذشته در شیراز پایان یافت، اما دستاورد‌های آن جوانه‌هایی هستند که در ادامه بر شاخسار گردشگری فارس جوانه خواهند داد و آن را شکوفا می‌کنند.

برچسب ها:

ارسال نظرات