ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۶۸۰
مدیریت تیم دورکار در دنیای کسب و کار از آن دسته کار‌هایی است که شاید ساده و بی دردسر به نظر برسد، اما سرشار از نکته و پر از ترفند است.
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹

مدیریت تیم دورکار در دنیای کسب و کار از آن دسته کار‌هایی است که شاید ساده و بی دردسر به نظر برسد، اما سرشار از نکته و پر از ترفند است. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که استفاده از نیروی دورکار در میان کسب و کار‌های امروزی به طور غیر قابل باوری در حال گسترش می‌باشد. منظور از نیروی دورکار، نیرویی است که بدون محدودیت مکانی و زمانی مشغول به کار شده و حقوق دریافت می‌کند.
بهره مندی از ابزار‌های ارتباطی به منظور ارتباط با سازمان برای افرادی که از این طریق فعالیت می‌کنند، الزامی می‌باشد. اصلی‌ترین دلیل فراگیر شدن این روش اشتغال، برخی عوامل خارجی است که حضور کارمندان در محل کار را با مشکل مواجه می‌سازد. البته از حق نگذریم، این روش هزینه کمتری روی دست صاحبان کسب و کار می‌گذارد. مایلید به اتفاق به بررسی مزایا و معایب نیروی دورکار بپردازیم و بدین ترتیب علل علاقه سازمان‌ها به جذب این دسته از نیرو‌ها را دریابیم؟!


مزایا و معایب جذب نیروی دورکار

جذب نیرو‌های دورکار مزایای بسیار و معایب اندکی را به دنبال دارد. اصلی‌ترین مزایای جذب نیرو‌های دورکار عبارتند از:
کاهش هزینه‌های سازمانی

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که با جذب نیروی انسانی دورکار به سازمانتان هدیه می‌دهید؛ کاهش هزینه هاست. پر واضح است که اگر نیرو‌ها به صورت غیر حضوری مشغول به فعالیت شوند، در هزینه‌هایی نظیر اجاره یا خرید ملک، تجهیزات، آب، برق و... صرفه جویی به عمل می‌آید. می‌توانید به جای صرف هزینه برای تامین موارد مذکور، در راستای رشد و پیشرفت کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید!
به کارگیری استعداد‌های برتر

یکی دیگر از اساسی‌ترین مزایای جذب نیروی انسانی دورکار، کشف و استخدام استعداد‌هایی است که به هر دلیل اعم از محدودیت جغرافیایی امکان اشتغال به صورت حضوری برایشان فراهم نیست. اکثر قریب به اتفاق مردم دوست دارند کار کنند و پول در بیاورند. اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند به صورت فیزیکی در دفتر کار حضور یافته و فعالیت کنند. با وجود روش دورکاری شرایط اشتغال برای همه فراهم است.
افزایش سطح رضایت کارمندان

آمار و ارقام حاکی از آن است که کارمندان دورکار در مقایسه با کارمندانی که به صورت حضوری فعالیت می‌کنند، از رضایت شغلی بیشتری برخوردارند. شما بهتر از ما می‌دانید که رضایت شغلی تاثیر مستقیمی بر افزایش بازدهی و بهبود عملکرد دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دورکاری می‌تواند موجبات افزایش بازدهی نیرو‌های انسانی را فراهم ساخته و عملکردشان را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد.
انعطاف پذیری

آنان که تجربه دورکاری دارند، بهتر از سایرین در جریان میزان انعطاف پذیری این دسته از مشاغل هستند. شما به عنوان یک فرد دورکار می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز که مایل هستید، کاروبارتان را انجام دهید. حتی می‌توانید آخر هفته‌ها را برای کار برگزیده و در طول هفته به انجام دیگر امورتان بپردازید.

۲

شغل دورکاری نیز درست مانند سایر مشاغل در عین بهره مندی از مزایای مختلف، دارای معایب اندکی است. از جمله مهم‌ترین معایب این شغل می‌توان موارد زیر را برشمرد:
دشواری ارتباطات

همان طور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط استخدام نیروی دورکار دسترسی به وسایل ارتباطی به منظور برقراری ارتباط با سازمان است. برای مثال آنان که در حوزه تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند، نیازمند ابزار‌هایی همچون کامپیوتر، گوشی هوشمند، مودم، بسته اینترنت و... می‌باشد.
کار تیمی

یکی از چالش‌های مدیریت تیم دورکار نگرانی از بابت ایجاد حس انجام کار تیمی در میان پرسنل است. کار غیر حضوری محدودیت جغرافیایی نداشته و هر کس، از هر جایی می‌تواند مشغول به فعالیت شود. این موضوع موجبات عدم پیدایش کار تیمی را فراهم می‌سازد. این یکی از بزرگترین معایبی است که شغل‌های دورکاری را تهدید می‌کند.
تکنولوژی

احتیاج به تکنولوژی‌های خاصی که گا‌ها در دسترس همگان قرار ندارند، یکی دیگر از اصلی‌ترین معایب این دسته از مشاغل محسوب می‌شود.

مدیریت تیم دورکار دارای چالش‌های متعدد و متنوعی است که گذر از آن‌ها به موفقیت این مشاغل می‌انجامد. برای پیشرفت در این مسیر نیازمند پیروی از استراتژی‌های موجود در این زمینه هستید. در ادامه این استراتژی‌ها را معرفی و به اختصار مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.


روش‌ها و استراتژی‌های مدیریت تیم دورکار
تجهیز تیم دورکار به ابزار‌های مناسب

یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های مدیریت تیم دورکار این است که تیم خود را به ابزار‌های مناسب مجهز نمایید. در ابتدای کار نیرو‌های دورکاری را به طور کامل شناخته و کاربردی‌ترین ابزار‌های ارتباطی، همکاری و امنیتی را فراهم ساخته و در اختیارشان قرار دهید. از جمله مهم‌ترین این ابزار‌ها می‌توان به ایمیل، چت سازمانی و... اشاره کرد.
بررسی منظم عملکرد تیم دورکار

به عنوان نمونه‌ای از اساسی‌ترین استراتژی‌های مدیریت تیم دورکار می‌توان به بررسی منظم عملکرد تیم اشاره کرد. این مسئله علاوه بر افزایش نظم و ایجاد ساختاری یکپارچه در انجام امور، مسئولیت پذیری پرسنل را تا حد قابل توجهی می‌افزاید.
مشخص نمودن مسئولیت اعضای تیم دورکار

افرادی که دورکاری می‌کنند، از آن جهت که تجربه کار در جوار همکاران خود را ندارند؛ با مسئولیت سایر اعضا آشنا نیستند. برای این که کار‌ها درست پیش بروند، هر فرد را با مسئولیت خود و همکارانش آشنا نمایید.
تعیین مهلت انجام کار‌ها

برای انجام هر کار بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته و بر انجام کار در آن مهلت اصرار بورزید. این گونه می‌توانید طبق برنامه پیش رفته و رضایت کارفرمایان را جلب کنید.
سنجش عملکرد کارکنان

سنجش عملکرد و وظایف نیروی دورکار یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های مدیریت تیم دورکار محسوب می‌شود. این را در نظر داشته باشید که میزان مشارکت هر یک از کارکنان نشانه اشتیاق و وفاداری او نسبت به سازمان می‌باشد. پس سعی کنید برای این کار برنامه‌ای دقیق و منظم داشته باشید.

اصول استخدام دورکاری را بیاموزید و با ایجاد بستری مناسب برای کار غیر حضوری، از وجود تنش در محیط کار حضوری جلوگیری به عمل آورید!

ارسال نظرات