تازه ها
به گزارش بازارکار، محمدجواد استادی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در ابتدای سخنان خود بیان کرد که یکی از شعارهای محوری فعلی استان قدس رضوی این است که به کمک ابزارهای هنری مفاهیم متعالی رضوی را در زیست معاصر اجتماعی افراد جاری کند.
به گفته او این هدف که مقوله زیارت را بتوان به وسیله ابزارهای متعدد فرهنگی و هنری برای اقشار مختلف مردم جاری ساخت، به طوری که حتی تمرکز فقط بر شیعیان نباشد از جمله شعارهای محوری جشنواره است.
او با بیان اینکه اینکه محورهای مرتبط دینی و رضوی که با سبک زندگی در ارتباطند برای همگان قابل استفاده است، به زائرپذیری شهر مشهد اشاره کرد و در این زمینه گفت: استفاده از زبان فرهنگ و هنر موجب میشود که کیفیت زیارت نیز به صورت مستقیم ارتقاء پیدا کرده و برای افرادی که امکان حضور ندارند نیز شرایط لازم فراهم شود؛ چرا که زیارت صرفا محدود به چارچوب حرم مطهر نشود و کسی بتواند به کمک یک اثر هنری این مفاهیم متعالی را در زندگی خود جاری کند.
سند اقتصاد فرهنگ، صنایع خلاق فرهنگی در حال تدوین ست
استادی با اشاره به پیگیری اقدامات مختلف این حوزه در بخش علمی و فرهنگی استان قدس رضوی اظهار کرد: از جمله مهمترین آن ها می توان به سند اقتصاد فرهنگ، صنایع خلاق فرهنگی و زیرمجموعه آن سوغات زائر اشاره کرد که ذیل سوغات زائر برندی هم طراحی شده است. در فرایندهای تولید محصول نیز تحولات جدی اتفاق افتاده و محصولاتی که حالا تولید شده و در حال عرضه است عدد قابل توجهی را داراست. توجه به بازارهای بین المللی در حوزه سوغات زائر و صنایع فرهنگی نیز امروز برای استان قدس رضوی اولویتی جدی است که در حال مطالعه و بررسی آن هستیم و در این رابطه رایزنیهایی هم با برخی کشورهای مختلف اتفاق افتاده و امیدواریم زودتر به سند تبدیل شود. حقیقت این است که در موسسه آفرینشهای هنری استان قدس رضوی به عنوان موسسهای مسئله محور، موضوعی را برای خود مشخص کردیم و تمام کنش و فعالیت ها را حول محور آن برنامهریزی کردهایم؛ موضوع امروز ما این است که چطور میتوانیم به کمک ابزار هنر و فعالیتهای هنری مفاهیم دینی که شاید مفاهیم انتزاعی نیز داشته باشند به شکلی کاربردی برای مخاطبان آماده کنیم. کلیدواژه این مسئله تحت عنوان مکتب هنر رضوی تعریف شده است.
جشنواره گنجینه مهر با هدف تبلیغ مفاهیم رضوی با استفاده از ابزار هنر به همت مؤسسه آفرینشهای فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر برگزار میشود. در ادامه علیرضا شیخی دبیر جشنواره گنجینه مهر گفت: این جشنواره برای اولینبار اتفاق میافتد و موضوعش کاربردی کردن آثار هنری با موضوع امام رضا(ع) در زندگی مردم است. جشنواره دی و بهمن برگزار میشود و رویکرد اصلی آن هنرهای اصیل ایرانی با تأکید بر آرایههای رضوی است که در چهار محور طراحی شده است که شامل «نقشی برای زندگی» ویژه وسایل زندگی و خانه و همچنین تسبیح و مهر، «هویت بخشی به زندگی» مربوط به گرافیک و بستهبندی است که در این موضوع اشکال زیاد داریم. «محصولات هنری تک اثر» شامل آثاری است که تولید انبوه ندارند و «طراحی و ایده» ویژه کسانی است که نتوانند به تولید اثر برسند میتوانند طرح و ایده خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی با بیان اینکه همه اقشار میتوانند در جشنواره شرکت کنند، گفت: در تعامل مؤسسه و دانشگاه هنر همه دانشکدههای هنر کشور مشارکت دارند. تلاش ما حمایت از آثار و تولید انبوه آن است که میتواند بهترین جایزه برای هنرمند باشد.
استادی با بیان اینکه مجموعاً ۱۴ سازمان درگیر موضوع اقتصاد هنر هستند گفت: مشهد سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر دارد که بازاری جدی است و برند مهر قرار است به این موضوع بپردازد.
شبکه سازی و تکمل چرخه ایده تا بازار فروش در عرصه صنایع خلاق
در ادامه حکیمی درباره آثاری که قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد، گفت: ۳۰۰ تصویر از آثار هنری حرم قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد. برند مهر هم برای محصولات هنری رضوی است که طراحی شده و قرار است آثار با این نام عرضه شوند، البته در این راستا تاکنون محصولات زیادی تولید شده و فروشگاههایی هم راهاندازی شده و سایتی هم طراحی شده که به صورت مجازی فروش دارد. همچنین در سایت و فروشگاه ظرفیت فروش برای هنرمندان فراهم میکنیم و این ظرفیت در اختیار جشنواره است و به صورت ثابت حمایت میشوند.
وی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان میتوانند جهت نامنویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند. البته اختتامیه بهمنماه برگزار میشود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت میکنیم تا بیایند و از ایدهها و آثار استفاده کنند.
۱۴ سازمان درگیر موضوع اقتصاد هنر هستند
در ادامه علیرضا شیخی دبیر جشنواره گنجینه مهر گفت: این جشنواره برای اولینبار اتفاق میافتد و موضوعش کاربردی کردن آثار هنری با موضوع امام رضا(ع) در زندگی مردم است. جشنواره دی و بهمن برگزار میشود و رویکرد اصلی آن هنرهای اصیل ایرانی با تأکید بر آرایههای رضوی است که در چهار محور طراحی شده است که شامل «نقشی برای زندگی» ویژه وسایل زندگی و خانه و همچنین تسبیح و مهر، «هویت بخشی به زندگی» مربوط به گرافیک و بستهبندی است که در این موضوع اشکال زیاد داریم. «محصولات هنری تک اثر» شامل آثاری است که تولید انبوه ندارند و «طراحی و ایده» ویژه کسانی است که نتوانند به تولید اثر برسند میتوانند طرح و ایده خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی با بیان اینکه همه اقشار میتوانند در جشنواره شرکت کنند، گفت: در تعامل مؤسسه و دانشگاه هنر همه دانشکدههای هنر کشور مشارکت دارند. تلاش ما حمایت از آثار و تولید انبوه آن است که میتواند بهترین جایزه برای هنرمند باشد.
استادی با بیان اینکه مجموعاً ۱۴ سازمان درگیر موضوع اقتصاد هنر هستند گفت: مشهد سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر دارد که بازاری جدی است و برند مهر قرار است به این موضوع بپردازد.
حکیمی درباره آثاری که قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد، گفت: ۳۰۰ تصویر از آثار هنری حرم قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد. برند مهر هم برای محصولات هنری رضوی است که طراحی شده و قرار است آثار با این نام عرضه شوند، البته در این راستا تاکنون محصولات زیادی تولید شده و فروشگاههایی هم راهاندازی شده و سایتی هم طراحی شده که به صورت مجازی فروش دارد. همچنین در سایت و فروشگاه ظرفیت فروش برای هنرمندان فراهم میکنیم و این ظرفیت در اختیار جشنواره است و به صورت ثابت حمایت میشوند.
وی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان میتوانند جهت نامنویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند. البته اختتامیه بهمنماه برگزار میشود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت میکنیم تا بیایند و از ایدهها و آثار استفاده کنند.
اختتامیه این جشنواره سراسری بهمن ماه برگزار میشود.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات