اربعین حسینی برتمامی عزاداران تسلیت باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۵۴
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

ارزش و قداست کار در اسلام آنقدر بالاست که در بینش اسلامی میزان کار و تلاش از هم ردیف میزان جهاد و مبارزه با دشمن معرفی شده است.
به گزارش بازارکاربه نقل از ایسنا، معلی بن خنیس می‌گوید: امام صادق (ع) مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود می‌روم فرمود: اعذ الی عزک. «صبح زود بطرف عزت و بزرگی خود بیرون برو». برخلاف کسانی که کار را برای خود ننگ می‌دانند یا به کارگر به چشم حقارت نگاه می‌کنند، رئیس مذهب شیعه، کار را سبب و عزت کارگر می‌داند.

با نگرش به تاریخ و ادیان و سیره انبیاء الهی و معصومین، به این واقعیت مهم می‌رسیم که در طول قرون متمادی، هادیان بشر علاوه بر نقش بزرگ رسالت و هدایت انبیاء بشر، در کنار آن مسؤلیت سنگین، به امر اشتغال ـ کارگری ـ مشغول بودند تا بتوانند معیشت و اقتصاد خانواده و جامعه را به پویایی و کمال برسانند در این بین، علاوه بر انبیاء گذشته، فرستاده آخر خدا از این امر مستثنی نبوده و تاریخ گواه این مدعاست. وقتی سیره، علمی در آثار بر جای مانده از کار و زندگی حضرت علی (ع) را مرور می‌کنیم در گوشه سرزمین وحی (حجاز) و به خصوص مدینه منوره، یادبود‌های کار دستی و تلاش عملی و پایدار امیرالمؤمنان (ع) را می‌یابیم که با تمام دشمنی‌های آشکار حکام ستمگر در محو نام و تخریب آثار و نابودی به عمل آورده‌اند.

باز در آن سرزمین مقدس و شهر و حومه مدینه، آثاری از بئر علی (چاه علی) عین علی (چشمه علی) و نخلستان‌های خرمایی باقی است، که هر یک به نمونه خود یادبودی عزیز و مقدس از ایثار و کار طاقت‌فرسای آن مظلوم تاریخ است و برای پیرامون ایشان درسی است از چگونگی ارزش کار و تقدس آن. خداوند سبحان کار می‌کند: آیا خداوند سبحان کار میکند؟ باید گفت: آری، خدا کار می‌کند، ان الله یفعل ما یرید. فعل خدا، خلق عالم خلقت و موجودات است و همه عالم هستی، از کار خداست، و انسان در این امتیاز بسیار بزرگ، یعنی خلق و خلقت با خدای عظیم قرین است. انسان فعال و کارگر، در خلق اثر و هنر و... در حقیقت به رسالت خود که در حقیقت امر خداست عمل کرده است. (کتاب کار و عبادت، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی)

با توجه به اهمیت کار در اشرع مقدس و زندگی پیشرفت در هر شغلی نیازمند کسب مهارت‌های لازم است. برخی ویژگی‌های کارآفرینانه می‌تواند در پیشرفت شغلی یا حتی راه‌اندازی کسب‌وکار خودمان به کار می‌آیند.

انگیزه

پیشرفت در هر کاری بدون انگیزه غیرممکن است. برای رشد در هر کاری راهی جز اینکه انگیزه درونی و بیرونی خود را تقویت کنید ندارید. انگیزه‌ها به دو نوع انگیزه درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. انگیزه‌های درونی همان ارزش‌ها و دغدغه‌هایی هستند که به رفتار و کار ما جهت می‌دهند. انگیزه‌های بیرونی مانند حقوق و مزایا و محیط کار هم مهم‌اند. اگر بخواهید پی ببرید که در کاری مشغول فعالیت هستید به استمرار در کار خود نگاه کنید.

خلاقیت

مهم نیست شغلتان چیست؛ اکثر کارفرمایان و شرکت‌های امروزی توجه زیادی به نیرو‌های خلاق دارند. خلاقیت باعث یافتن راه‌حل‌های جدید و بهینه‌تر برای انجام کار‌ها و حل مشکلات می‌شود. پس وقتی خلاقیت خود را پرورش داده باشید، نیرویی مهم و گزینه‌ای مناسب برای ارتقای جایگاه هستید.

فن مذاکره و اقناع

گاهی اوقات در مسیر شغل خود لازم است با کسی (مشتری، همکار یا رئیستان) مذاکره کنید. در این شرایط، تسلط بر فنون مذاکره و قانع‌کردن دیگران بسیار کاربردی است. اگر بخواهید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید، کسب این مهارت مهم‌تر هم می‌شود، چون باید با خیلی‌ها تعامل کنید.

داشتن چشم‌انداز

آیا می‌توانید مسیر حوزه کاری خود را ترسیم کنید؟ می‌توانید چالش‌ها و ترند‌های حوزه کاری خود را برشمارید؟ آیا می‌توانید در کنار انجام وظایف روزمره، نیم‌نگاهی به اهداف بلندمدت داشته باشید؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها مثبت است، شما درکی از چشم‌انداز‌های فردی و سازمانی دارید. تعیین چشم‌انداز‌ها بخشی از مهارت طراحی استراتژی رهبران است.

سرسختی

گرچه شما برای انجام وظایف مشخصی استخدام شده‌اید، لازم است برخی از فعالیت‌ها و وظایف خارج از حیطه وظایف خود را نیز در صورت ضرورت انجام دهید. در این حالت سرسختی شما در کنارآمدن با مسائل جدید و چالش‌برانگیز بخشی از ویژگی‌های کارآفرینانه شما را شکل می‌دهد.

ریسک‌پذیری و تحمل شرایط خطیر بخشی مهم از زندگی کارآفرینان است. بیشتر کارآفرینان دوست دارند کسب‌وکار خود را گسترش دهند. هر گسترش یا تغییری مقداری ریسک نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی کسب‌وکار خود را داشته باشید یا در یک سازمان رشد کنید و به درجات بالا برسید، باید توانایی تحمل ریسک و مهار استرس ناشی از آن را داشته باشید.

انعطاف‌پذیری

باید توانایی سازگارشدن با تغییرات پرشتاب این زمانه را کسب کنید. ورود یک فناوری جدید، ظهور رقبای جدید یا تغییرات اجتماعی و اقتصادی همگی شرایطی جدید ایجاد می‌کنند. آیا می‌توانید خود را با تغییر سازگار کنید؟ به‌عنوان عضو یک تیم باید پذیرای نیاز‌های مختلف هرکدام از اعضا باشید و ایده‌ها و راهکار‌های آن‌ها را بشنوید. این هم بخشی از انعطاف‌پذیری شما در قبال امور جدید است.

قاطعیت

آیا زیر فشار کاری می‌توانید قاطعانه تصمیم بگیرید یا در برابر فشار‌ها سردرگم می‌شوید؟ در جایگاه کارآفرین، فرصتی برای به‌تأخیرانداختن کار‌ها یا تصمیم‌گیری‌ها ندارید. گاهی باید تصمیم‌های آنی بگیرید. فهم اولویت‌ها و طبقه‌بندی کار‌ها پیش‌نیاز قاطعیت در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات است.

همکاری

اگر سودای کسب‌وکار خود را دارید، نمی‌توانید یک‌تنه از پس همه کار‌ها برآیید. باید برخی کار‌ها را به دیگران واگذار کنید و از همکاری نترسید. امروزه هیچ کاری به‌تن‌هایی به نتیجه نمی‌رسد. مجموعه‌ای از افراد باید با هم در قالب یک تیم کار کنند. پس کسب مهارت کار تیمی نقشی مهم در پرورش ویژگی‌های کارآفرینانه شما دارد.

ارسال نظرات