
تازه ها

به گزارش خبرنگار بازار کار، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با اشاره به جایگاه ویژه این جشنواره در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی مسیری روشن برای شناخت و رشد دینی، فرهنگی، اجتماعی و مهارتی است. اندیشه انسان با خواندن کتاب جهتدهی میشود و قوام مییابد. کاظمی با اشاره به تاثیر کتب غیردرسی در رشد دانش آموزان خاطرنشان کرد: کتابخوانی دانشآموزان در عصر فضای جذاب مجازی، چالشی جدی است. لذا با استانداردسازی و ایجاد همگرایی در سیاستها، فرهنگ سازی و بهگزینی از طریق ابزارهایی چون نشان رشد میتواند کمک شگرفی به افزایش اقبال دانشآموزان به کتابخوانی کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه فرهنگ کتابخوانی و معرفی منابع شایسته و تجلیل از آثار برتر در جشنواره رشد گفت: قطعا این رویداد فرهنگی ارزشمند، بستری برای افزایش همدلی و همگرایی و تعامل سازنده میان دانش آموزان، ناشران، نویسندگان و همه دغدغهمندان تولید آثار علمی و فرهنگی کشور فراهم میکند. کتاب در کشور ما در غربت به سر میبرد و ما باید سرمایهگذاری بیشتری در این عرصه داشته باشیم. بسیاری از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی غوطه ور شدهاند و عمدتا اوقات خود را به بطالت میگذرانند، لذا انتخاب کتاب شایسته و بهگزینی یکی از مأموریتهای جشنواره کتاب رشد است که میتواند به مقابله با این چالش کمک کند.
کاظمی در انتها خاطرنشان کرد: مأموریت جشنواره کتاب رشد تنها انتخاب و معرفی کتابهای برتر نیست و زمانی این کار ارزش پیدا میکند که فرآیند تولید تا توزیع کتاب به درستی صورت گیرد و از این کتابهای شایسته به طور مطلوب در جامعه بهرهبرداری شود. در این راستا همافزایی و همکاری معاونت پرورشی، معاونت آموزشی و سازمان پژوهش در استفاده از کتب برتر ضروری است و باید میزان استفاده از تولیدات ارائهشده بررسی شود.
ابوذر حسامپور دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد نیز در مراسم اختتامیه این رویداد خاطرنشان کرد:جشنواره کتاب رشد جشنوارهای فرایندمحور است که براساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش پدید آمده و به عنوان بستری برای ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی جهت ورود به مدارس شناخته میشود.
وی با اشاره به جزئیات این رویداد ادامه داد: در این دوره از جشنواره، ۳,۰۹۰ اثر دریافت شد که از این تعداد بیش از ۶۰ درصد آثار (۲,۰۰۰ اثر) مجوز نشان رشد را دریافت کردند. همچنین ۲۸۰ اثر در ۱۳ محور ارزیابی شدند و پنج گروه داوری این آثار را بررسی کردند. جوایز ویژهای نظیر «ایران افتخار»، «دست بوسیدنی»، «معنای زندگی»، «رسم زندگی»، «فرهنگ کار» و «نماز»در این رویداد با مشارکت نهادهای مختلف فرهنگی تعریف شدند.
حسامپور با اشاره به برگزاری نشستهای علمی در این رویداد اضافه کرد: در این دوره چهار نشست علمی با محوریت موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی و آینده کتاب کودک و نوجوان، نقش معلمان در ترویج فرهنگ کتابخوانی و همافزایی ناشران آموزشی و کودک و نوجوان برگزار شد. همچنین در این جشنواره ۸۵ نامزد به مرحله نهایی راه یافتند و از ۴۲ اثر برگزیده تقدیر شد.
گزارش: امیر طاها بینام
ارسال نظرات