بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۶۸۵
معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد «شهرجو»، گفت: آشنایی با قوانین، عملکرد و کارکرد‌های شهرداری بخشی از آموزش‌های دورۀ «شهرجو» است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵

رویداد توانمندسازی و شبیه‌سازی مدیریت شهری ویژۀ جوانان مستعد و نخبه زیرنظر معاونت برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان با عنوان رویداد «شهرجو» در تابستان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در باب مهم‌ترین اهداف برپایی این رویداد، سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان، به ایسنا، گفت: دورۀ «شهرجو» ابتکاری از مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان است. اهداف این رویداد را با تأمل در جایگاه شهرداری می‌توان تبیین کرد.

وی ادامه داد: شهرداری نهاد بزرگ و تأثیرگذاری است که در حوزه‌های مختلف شهری به ارائه خدمات موظف است. بر همین اساس، نیاز دارد که با ذی‌نفعان، متخصصان، نخبگان، دانشجو‌ها و شهروندانی از دیگر گروه‌های اجتماعی تعامل داشته باشد. شهرداری و شهروندان در سطوح مختلف باید بتوانند ارتباط برقرار کنند. بخشی از این جامعه، دانشجویان و جوانان هستند که دورۀ «شهرجو» برای آنان برنامه‌ریزی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اصفهان درباب دانشجویان و جوانانی که می‌توانند در دورۀ یادشده شرکت کنند، این‌گونه بیان کرد: در دورۀ «شهرجو» افراد مقطع کارشناسی و نه بالاتر می‌توانند ثبت‌نام کنند. همچنین محدودیت سنی آنان نیز بین ۲۳ تا ۳۲ سال است. این افراد در رشته‌های مختلف خود و در دانشگاه‌هایشان آموزش‌های نظری و بعضاً عملی دیده‌اند. اما در دورۀ «شهرجو» مصمم هستیم که فراتر از آموزش‌های رسمی دانشگاه به توانمندکردن جوان‌ها اقدام کنیم.

توانمندسازی گروه‌های تعریف‌شده و شبیه‌سازی مدیریت شهری برای آنان هدف مهمی است که ابراهیمی درباره آن اظهار کرد: برپایی دوره‌های عملی و جذاب، نه صرفاً نظری، بخشی اساسی از رویداد «شهرجو» است. سعی بر این داریم که شناخت شرکت‌کنندگان از مسائل شهری عمیق‌تر شود. در این دورۀ تابستانی، قطعاً از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانۀ دانشجویان و جوانان نیز استقبال خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان در ادامه به مبحث شهراندیشان اشاره کرد و گفت: در توضیح دورۀ «شهرجو» باید به مفهوم کلان‌تری موسوم به شهراندیشان هم نظر داشت. شهروندانی هستند که به محض مشاهدۀ مشکل و مسئله‌ای در شهر با شمارۀ ۱۳۷ تماس می‌گیرند و بی‌تفاوت رد نمی‌شوند. اما شهراندیشی یک مرحله فراتر از این است. شهروند شهراندیش راهکاری نیز برای عبور از مشکلات ارائه می‌دهد و ممکن است در ابعاد مختلف ایده داشته باشد.

فرصت آشنایی با محیط‌های کسب‌وکار برای شهروندان دغدغه‌مند

او با تأکید بر اینکه شهروند شهراندیش مشارکتش عمیق‌تر و در سطوح متنوع‌تری است، افزود: ما برای گردآمدن این افراد به‌منظور تأسیس باشگاه شهراندیشان هم تلاش می‌کنیم. دانشجویان و جوانان دورۀ «شهرجو» نیز در ردیف همین شهروندان قرار می‌گیرند که دغدغه‌مندتر و هدف‌مندتر هستند. کسانی که در دورۀ «شهرجو» ثبت نام می‌کنند و آموزش می‌بینند، قطعاً به مراحل مهم‌تری از مشارکت شهروندی دست پیدا می‌کنند. ابراهیمی با یادآورشدن این نکته که تاکنون ۳۰۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند، این‌گونه شرح داد: از میان ثبت‌نام‌کنندگان که روندش تا ۳۱ خرداد و با پرکردن فرم در وبسایت http://www.urbantc.com ادامه داشت، گروهی برگزیده می‌شوند. انتخاب این افراد زیرنظر افراد مجرب و طی طراحی که همراه با آزمون و مصاحبه است، محقق خواهد شد. حرفه‌ای‌بودن و کیفیت دوره برای ما اهمیت دارد، به همین دلیل پس از خاتمۀ ثبت‌نام یک گروه را انتخاب کنیم و در این فرایند آموزش می‌دهیم.

معاون شهردار اصفهان درباره آموزش‌های دورۀ «شهرجو»، بیان کرد: آشنایی با قوانین و عملکرد شهرداری و کارکرد‌های آن بخشی از آموزش‌های دورۀ «شهرجو» است. پس از آن، امید داریم که از همین افراد و در برخی فعالیت‌های اجرایی استفاده کنیم و تمامی طرح‌ها و ایده‌هایشان را نیز مورد واکاری قرار دهیم.

او دربارۀ بخشی از تأثیرات و پیامد‌های دوره نیز چنین اظهار کرد: این دوره‌ها می‌تواند آغاز راهی باشد که دانشجوی جوان مسیر شغلی آینده خود را نیز بیابد و از همین راه استعداد‌ها و علایق شغلی‌اش را کشف کند. درواقع، دورۀ «شهرجو» فرصت آشنایی با محیط‌های کسب‌وکار و اجرایی نیز است. این افراد می‌توانند بر اساس طرح‌ها و ایده‌های خود و با توجه به تجربه و آموزش‌هایی که کسب کرده‌اند، شرکت و مؤسسۀ مدنظرشان را تأسیس کنند. آن‌ها می‌توانند در مسیر کارآفرینی گام برداند. ابراهیمی با اشاره به این نکته که مصمیم تابستانی سودمند برای جوانان و دانشجویان رقم برخورد گفت: این اولین دورۀ «شهرجو» است و شاید پس از برگزاری آن و پایان دروه بهتر بتوان دربارۀ ابعاد مختلفش صحبت کرد. ما می‌خواهیم به بهترین نحو برگزار شود. پس از پایان این دورۀ تابستانی نیز می‌توان به آن نظر کرد و دید آیا اهداف و پیامد‌های مدنظر ما محقق شده است یا خیر. اگر موفقیت مدنظر حاصل شد، برای دوره‌های جدید نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ارسال نظرات