بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۷۵۷
روز جهانی مهندس World Engineers Day هر سال در پانزدهم سپتامبر (بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۳) برای قدردانی از سازندگان و عوامل پیشرفت جوامع بشری برگزار می‌شود.
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

به گزارش بازارکار از ایمنا، پانزدهم سپتامبر هر سال، برای قدردانی از مهندسان و کمک‌های آن‌ها به جوامع، روز جهانی مهندس World Engineers Day نام‌گذاری شده است. مهندسان متخصصانی هستند که با در نظر گرفتن عواملی هم‌چون مقررات، ایمنی و هزینه، سیستم‌ها، سازه‌ها و مواد پیچیده را اختراع و طراحی می‌کنند تا اهداف عملکردی جوامع را برآورده کنند.
مهندسان ستون فقرات زیرساخت‌های جوامع هستند. از ساخت جاده‌ها، پل‌ها و آسمان‌خراش‌ها گرفته تا طراحی دستگاه‌های پزشکی نجات‌بخش و توسعه نرم‌افزارهای پیشرفته، مهندسان پشت هر پیشرفت تکنولوژیکی هستند که بشر امروز از آن‌ها بهره می‌برد. مشارکت آن‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مهندسی عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر، هوافضا و مهندسی زیست پزشکی است.
پیشرفت‌های مهندسی دلیلی است که امروزه بشر به شاتل‌های فضایی، گوشی‌های هوشمند، هدست‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارهای اینچنینی دسترسی دارد. مهندسان با حل مشکلات دنیای واقعی و ایجاد راه‌حل‌های عملی، زندگی ما را آسان‌تر، ایمن‌تر و مرتبط‌تر می‌کنند.
تاریخ جهانی مهندس ۱۴۰۳
روز جهانی مهندسان هر سال در پانزدهم سپتامبر مصادف با بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
تاریخچه مهندسی
اختراعات توماس ساوری و جیمز وات پایه و اساس مهندسی مکانیک مدرن را گذاشت و توسعه ماشین‌های تخصصی و نگهداری از این ابزارها در طول انقلاب صنعتی موجب گسترش سریع مهندسی مکانیک در بریتانیا و فراتر از آن شد.
رشته مهندسی برق تحت‌تأثیر آزمایشات الساندرو ولتا در قرن نوزدهم قرار گرفت و دیگر کمک‌های عمده به توسعه این رشته، آزمایش‌های مایکل فارادی، گئورگ اوم و همچنین اختراع پیشگامانه موتور الکتریکی در سال ۱۸۷۲ بود. این رشته مهندسی سرانجام در اواخر قرن نوزدهم به یک حرفه تبدیل شد.
در این زمان مهندسان برق یک شبکه تلگراف برق جهانی ساخته بودند. نخستین مؤسسات مهندسی برق پشتیبان این رشته در ایالات متحده و بریتانیا تأسیس شدند. در حالی که نام بردن از اولین مهندس برق با قطعیت دشوار است، بدون شک فرانسیس رونالدز فردی که نخستین سیستم تلگراف الکتریکی فعال را در سال ۱۸۱۶ ایجاد کرد و دید شخصی از دگرگونی جهان توسط برق را مستند کرد، نامی برجسته در این رشته محسوب می‌شود.
رشته الکترونیک در اواخر قرن نوزدهم با فعالیت‌های جیمز ماکسول و هاینریش هرتز پایه‌گذاری شد. اختراعات نهایی لوله خلاء و ترانزیستور توسعه الکترونیک را بیشتر تقویت کرد، تا آنجا که تعداد متخصصان مهندسی برق و الکترونیک در حال حاضر از هر تخصص مهندسی دیگر بیشتر است.
مهندسی شیمی نیز در قرن نوزدهم و در طول انقلاب صنعتی با افزایش نیاز و تقاضا برای تولید مواد شیمیایی در مقیاس بزرگ توسعه پیدا کرد. با این حال مهندسی عمران به‌عنوان پرکاربردترین شاخه مهندسی، مادر همه مهندسی‌ها محسوب می‌شود. جان اسمیتون نخستین کسی بود که در قرن هجدهم عنوان مهندس عمران را ایجاد کرد.
تاریخچه روز جهانی مهندس
روز جهانی مهندس فرصتی مختص ذهن‌های برجسته‌ای است که ایده‌ها را زنده می‌کنند و به دنیای مدرن شکل می‌دهند و مناسبتی برای ادای احترام به همه مهندسانی است که نوآوری‌ها، فداکاری‌ها و نبوغشان موجب پیشرفت در هر جنبه‌ای از زندگی می‌شود. این روز به مناسبت سالگرد تولد سر موکشاگوندام ویسوسوارایا نام‌گذاری شده است که یک مهندس و دولتمرد هندی بود و به دلیل کمک‌های چشمگیرش به پیشرفت مهندسی و ارتقای اجتماعی، به‌عنوان «پدر هند مدرن» شناخته می‌شود.
کشورهایی با بیشترین مهندسان
روسیه
روسیه که به‌عنوان یکی از ثروتمندترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود، حداکثر هزینه را برای نیروی کار علمی خود هزینه می‌کند. این یکی دیگر از دلایلی است که حداکثر دانشجویان آسیایی و هندی ترجیح می‌دهند در دوره‌های مهندسی دانشگاه‌های مستقر روسیه ثبت نام کنند. طبق اعلام یونسکو، این کشور حداکثر تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی در سال را دارد.
ژاپن
پیشرفت تکنولوژی ژاپن برای دنیا ناشناخته نیست و شرکت‌های خودروسازی این کشور حداکثر تعداد مهندسان را در جهان استخدام می‌کنند. با بررسی حقوق و دستمزد پرداختی، ژاپن طی ۲۰ سال گذشته در مقایسه با سرانه مهندسان بر اساس رتبه سایر کشورها در زمینه مهندسی برق و خودرو رشد ۶ درصدی داشته است.
ایران
ایران یکی از کشورهای برتر دنیاست که بیشترین هزینه را برای متخصصان مهندسی می‌کند. این یکی از دلایلی است که به یک مرکز اصلی برای دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی تبدیل شده است. ایران تنها کشوری است که نرخ افزایش ۹ درصدی را پس از هر ۱۸ ماه ارائه می‌دهد. این امر ایران را به یکی از بهترین کشورها برای مهندسین در سراسر جهان تبدیل کرده است.
ایران با داشتن ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان از زنان، یک نیروگاه جهانی در آموزش مهندسی است. در سال ۲۰۱۶، این کشور از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد و به ۳۳۵ هزار نفر رسید. همچنین شایان ذکر است که ایران با نسبت ۱.۲۲ دختر به هر پسر، بالاترین نسبت زنان به پسر در تحصیلات ابتدایی را دارد. ایران با نشان دادن تعهد به آموزش، ۲۰ درصد از هزینه‌های دولت و پنج درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این بخش اختصاص می‌دهد و از بسیاری از کشورهای در حال توسعه پیشی می‌گیرد. از این تعداد، ۵۰ درصد بر آموزش متوسطه متمرکز است و ۲۱ درصد سالانه از آموزش عالی حمایت می‌کنند.
کره‌جنوبی
کره‌جنوبی یکی از قابل‌توجه‌ترین مقاصد برای دانشجویان جهانی است، چراکه این کشور به دانشگاه‌های جهانی و شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش شناخته شده است. رقم مخارج اقتصادی این کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ در زمینه مهندسی عمران، چشم‌انداز شغلی و فرصت‌های مهندسی بالایی را در آن نشان می‌دهد.

برچسب ها:

ارسال نظرات