بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۱۳۷
در گفت‌وگو با عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران:
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

به گزارش بازارکار به نقل ازپانا ، با گسترش علوم و تخصصی شدن مشاغل شرایط ورود به بازار کار نیز دستخوش تغییراتی شده است. یکی از راه‌های ورود به بازار کار، یادگیری مهارت‌های شغلی ضروری است. آنگونه که یک عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید آموزش‌های فنی در آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که هم دانش فنی و هم دانش عملی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
برای ورود به هر شغل و حرفه‌ای وجود برخی مهارت‌ها ضروری است. این مهارت‌ها با تحصیل و آموزش به دست می‌آیند و فرد با کسب آن‌ها می‌تواند وارد یک شغل شود و در آن شغل کسب درآمد کند. برخی مهارت‌ها نیز وجود دارند که شاید در ابتدای ورود به یک شغل ضروری به نظر نرسند، اما برای ادامه شغل و کسب موفقیت مورد نیاز است که از جمله آن‌ها مهارت‌های ارتباطی است.

اکنون افراد فارغ‌التحصیل زیادی هستند که از نبود شغل مناسب شکایت دارند، اما شغل‌های فنی پردرآمد زیادی نیز وجود دارد که شاید این افراد از آن‌ها بی‌خبر باشند. این مشاغل امنیت شغلی بالایی دارند و هنوز اشباع نشده اند. در حقیقت داشتن مهارت باعث می‌شود آینده شغلی افراد تضمین شود.

یک عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران معتقد است برخی از طرح‌های کنونی آموزشی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی دارند تا سطح مهارت‌های آموزشی را به شرایط استانداردتر برساند و دانش‌آموزانی آماده و ماهر به بازار کار روانه شوند.

وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پانا درباره چگونگی برقراری ارتباط میان محیط‌های آموزشی و کار واقعی و انجام آموزش‌های عملی در محیط‌های کار صنعتی اظهار کرد: «طرح‌هایی از گذشته در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است که تجربه مفید آن می‌تواند در افزایش مهارت آموزی دانش‌اموزان در رشته‌های فنی موثر باشد. از جمله این طرح‌ها طرح کارورزی، طرح کاد و ... است.»

وی افزود: «طرح کارورزی که اکنون از سوی وزارت کار و امور اجتماعی در حال اجراست نیز همین اهداف را دنبال کار و در تلاش است تا مهارت آموزی در محیط‌های کار واقعی و عملی انجام شود.»

فولادگر خاطرنشان کرد: «آموزش‌های فنی در آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که هم دانش فنی و هم دانش عملی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. طرح‌های کنونی نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی دارند تا سطح مهارت‌های آموزشی را به شرایط استاندارد نزدیک و دانش‌اموزانی آماده و ماهر به بازار کار روانه شوند.»
عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «ورود نیروی کار در حال تحصیل به مراکز کار الزامات خود را دارد و شرایط آن باید تسهیل شود تا حضور نیروی در حال آموزش برای صاحبان مشاغل از نظر بیمه و قوانین کار ایجاد زحمت و دردسر نکند.»
وی گفت: «در قانون کارورزی این موارد به خوبی پیش‌بینی شده و باید در اجرا نیز شرایط بهتری برای آن وجود داشته باشد.»

ارسال نظرات