بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۶۳۳
دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی ۲۰ شرکت محصولات خود را در این حوزه ارائه دادند، ضمن آنکه برگزاری پنجمین دوره رقابت فیس کاپ برگزارشد.
جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰

دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی ۲۰ شرکت محصولات خود را در این حوزه ارائه دادند، ضمن آنکه برگزاری پنجمین دوره رقابت فیس کاپ برگزارشد.
به گزارش بازارکار ، دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی توسط مرکز نوآوری نکسترا امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزارشد.
این رویداد در اکوسیستم هوش مصنوعی، کارآفرینی و نوآوری است و با هدف شبکه‌سازی بازیگران مؤثر و فعالان این حوزه برگزار شده است.
اولین دوره این رویداد در مهر ۱۴۰۲ تحت عنوان بزرگداشت روز فناوری هوش مصنوعی و رونمایی از چهارمین دوره رویداد فیس‌کاپ برگزار شد که میزبان قشرهای مختلف این اکوسیستم و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه هوش مصنوعی بود.
رویداد فیس کاپ (FaceCup) با رویکرد بازشناسی چهره، با هدف ایجاد محیط رقابتی جهت شناسایی افراد و تیم‌های مستعد در زمینه بازشناسی چهره است.
فیس کاپ تاکنون در چهار دوره برگزاری با تاکید بر دقت الگوریتم بازشناسی چهره و مشابه با مسابقه بین‌المللی FRVT برگزار شده است و دور جدید مسابقه در سال جاری برگزار می‌شود.
در دور جدید رویداد فیس کاپ، علاوه بر الگوریتم، توانایی شرکت کنندگان در پیاده‌سازی سناریوی مورد درخواست نیز ارزیابی خواهد شد. این رویداد همانند سال قبل به صورت آنلاین برگزار شده و شرکت در آن برای تمام تیم‌های حقیقی و حقوقی فعال در حوزه شناسایی چهره و هوش مصنوعی آزاد است.
رتبه‌بندی و ارائه گواهی رتبه برای الگوریتم موتور طراحی شده، فرصت شرکت در دوره‌های پیش‌شتابدهی و شتابدهی در مراکز نوآوری، شناسایی استعداد و انتخاب برای شرکت در پروژه‌های ملی و ارتباط با شرکت‌های مطرح در این حوزه و موفقیت‌های شغلی متعدد از مزایای شرکت تیم‌ها در این رقابت است.
مراسم افتتاحیه پنجمین دوره این رویداد از مهر تا اسفند ۱۴۰۳ خواهد بود.
ایران در آغاز راه هوش مصنوعی؛ سند آرمانی با ابهامات فراوان
درابتدای این همایش ،مدیرعامل مرکز توسعه فناوری زعیم گفت: سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده اما این سند آرمانی است و کار عجولانه ای بود و ابهامات زیادی دارد.
ابوالحسن فیروزآبادی؛ مدیرعامل مرکز توسعه فناوری زعیم، در این همایش اظهار کرد: این نمایشگاه طی 5 سال گذشته تکرار شده و تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت مسابقات بهبود یافته است. با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و شاخه‌های مختلف آن در صنعت و بازار، تحولاتی در این حوزه رخ داده که زیست جدیدی برای بشر ایجاد کرده و او را با سرعت بیشتری به سوی جهانی شدن سوق خواهد داد.
وی افزود: توسعه هوش مصنوعی از الزامات اصلی رشد کشورها است و رقابتی جدی میان آنها وجود دارد. در حال حاضر، آمریکا بازیگر اصلی این حوزه است و چین در مقام دوم قرار دارد. آنچه آمریکا را متمایز می‌کند، رهبری و پیشرو بودن در هوش مصنوعی است. هماهنگی میان غول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون، اینتل و اپل در این زمینه بسیار مهم بوده است.
فیروزآبادی در ادامه گفت: شرکت‌های بزرگ به سمت انحصار در سخت‌افزارهای GPU حرکت کرده‌اند. تمرکز بر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و پردازش داده‌ها باعث شده تا این شرکت‌ها اپلیکیشن‌های جدیدی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و تحلیل داده‌ها ارائه دهند.
وی در مورد چین اظهار کرد: چینی‌ها در ICT هوشمندانه عمل کرده‌اند. در حالی که اینترنت را آمریکایی‌ها توسعه دادند، چینی‌ها با بهره‌گیری از بازار بزرگ داخلی خود و ورود به حوزه سخت‌افزار، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. چین با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد اکوسیستم رقابتی، برتری خود را در ثبت پتنت‌ها نشان داده و چند سالی است که مقام اول ثبت پتنت در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، پروژه‌های بزرگی در سطح امنیت ملی تعریف کرده‌اند.
فیروزآبادی افزود: اروپایی‌ها در حوزه تکنولوژی جا مانده‌اند و حالت دفاعی به خود گرفته‌اند. آن‌ها بیشتر به جنبه‌های حقوقی و حریم خصوصی توجه دارند و توسعه تکنولوژی در اولویتشان قرار ندارد. با این حال، توجه به استارتاپ‌ها و حمایت از SMEها در اروپا اهمیت زیادی دارد.
وی در مورد وضعیت ایران بیان کرد: ایران هنوز به صورت جدی وارد عصر هوش مصنوعی در سطح ملی نشده است. سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، اما این سند آرمانی است و کار عجولانه ای بود و ابهامات زیادی دارد. در حالی که سرعت تحولات هوش مصنوعی بسیار بالا است و آینده آن قابل پیش‌بینی نیست، سند هوش مصنوعی بیشتر به آموزش محور است و اولویت‌بندی‌های آن بسیار کلی هستند.
فیروزآبادی تأکید کرد: برای پیشرفت در این حوزه، تمام جامعه دانشگاهی، صنعتی و سرمایه‌داری کشور باید همگرا عمل کنند. اگر پروژه‌های بزرگ مانند شهرهای هوشمند تعریف شود و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی حول این پروژه‌ها شکل بگیرند، شاهد تحولات مثبت خواهیم بود.
وی در پایان گفت: تحولات در این حوزه بهت‌آور است و دولت‌های اخیر ایران فاقد برنامه‌های ملی بزرگ در این زمینه بوده‌اند.
فیس‌کاپ؛ موتور محرک اکوسیستم هوش مصنوعی ایران
حسین بیانی؛ مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا، در دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی، به ریشه‌های رویداد فیس‌کاپ و چشم‌انداز آن برای آینده هوش مصنوعی در کشور پرداخت.
وی با اشاره به آغاز این رقابت در سال 1399، زمانی که هوش مصنوعی در ایران هنوز در ابتدای راه بود، گفت: در آن سال‌ها، تلاش کردیم تا اکوسیستم هوش مصنوعی را با گرد هم آوردن شرکت‌ها، دانشگاهیان و دانشجویان در قالب رویداد فیس‌کاپ تقویت کنیم.
بیانی با بیان اینکه در طی سه دوره برگزاری فیس‌کاپ، شاهد شکل‌گیری یک اکوسیستم پویا در حوزه هوش مصنوعی بوده‌ایم، افزود: در کنار این رقابت، مدرسه تابستانه‌ای را نیز برای توانمندسازی دانش‌آموزان برگزار کردیم که امروز شاهد فارغ‌التحصیلی اولین دوره این مدرسه هستیم. این دانش‌آموزان، نسل آینده رقابت‌کنندگان فیس‌کاپ خواهند بود و ما از آنها به عنوان سرمایه‌های اصلی این حوزه حمایت می‌کنیم.
مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا همچنین از برگزاری دوره جدید فیس‌کاپ از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: در اسفندماه نیز یک گردهمایی بزرگ‌تر برای جمع‌بندی فعالیت‌های سال و تجلیل از برگزیدگان برگزار خواهد شد.
بیانی در پایان، الگوریتم، زیرساخت و نیروی انسانی را سه رکن اصلی توسعه هوش مصنوعی دانست و تأکید کرد که تمرکز اصلی مرکز نوآوری نکسترا بر توانمندسازی نیروی انسانی است.
سخنان مجتبی توانگر در اختتامیه رویداد فیس‌کاپ
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی: « هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک‌تر شده است.»
در بخش دیگر اختتامیه سومین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ، مجتبی توانگر (نماینده مردم تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) گفت: پیشرفت‌های اخیر حوزه هوش مصنوعی حکایت از آن دارد که اگر امروز به فکر تعیین نقشه راه، سرمایه‌گذاری و ریل‌گذاری در این بخش نباشیم، نه تنها از کشور پیشرفته، بلکه به طور جدی از همسایگان نیز عقب خواهیم ماند؛ چرا که هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک‌تر شده است.

توانگر در ادامه با اشاره به نقش مهم اکوسیستم نوآوری و مرکز نوآوری نکسترا در اکوسیستم هوش مصنوعی افزود: «در دوره‌ای که مهاجرت افراد موثر، موجب نگرانی شده است، تربیت نیروی متخصص حوزه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم بیش از پیش مهم به نظر می‌رسد و چه بهتر که این موضوع در حوزه ترند دنیا، یعنی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های موثر دهه آینده باشد.»
سخنان میلاد سجادی (مدیر عامل مرکز نوآور نکسترا) در اختتامیه فیس‌کاپ
مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا: «رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ با چالش‌های جدید ادامه خواهد داشت!»
میلاد سجادی با اشاره به مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای مرکز نوآوری نکسترا گفت: «ادامه مسیر پیشرفت مراکز نوآوری به خصوص در حوزه‌های لبه دانش مانند هوش مصنوعی، حمایت نهادهای قانون‌گذار و بالادستی را می‌طلبد.»
وی افزود: «مرکز نوآوری نکسترا فعالیت‌ها و پروژه‌های خود همچون فیس‌کاپ را با رویکرد و چالش‌های جدید و با همت و جدیتی بیش از پیش ادامه خواهد داد.»
سجادی در گزارشی کامل؛ روند اجرایی برگزاری سومین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ که از ۲۱ دی ۱۴۰۱ آغاز و به ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ختم شد را به شکلی دقیق توضیح داده و بخش‌های مختلف پروسه برگزاری را با شفافیت لازم بیان کرد.
مدیر عامل نکسترا در ادامه صحبت‌های خود به AIBOX که محصولی از دل مرکز نوآوری نکسترا است اشاره کرد. وی بیان کرد که AIBOX به عنوان بستر پردازش ابری گرافیکی، تمام بار پردازشی فیس‌کاپ را به دوش کشید و بدون هیچ مشکلی این فرآیند را با موفقیت به پایان رساند.
سخنان رضا باقری اصل در اختتامیه سومین دوره فیس‌کاپ
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: «فیس‌کاپ (facecup) ادامه مسیر موفق احراز هویت هوشمند است.»
رضا باقری اصل با اشاره به توانایی بالای مرکز نوآوری نکسترا گفت: “فعالان حوزه هوش مصنوعی، پرداختن به مسائل و چالش‌های جدید در حکم‌رانی را در نظر بگیرند. ما در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت، آمادگی پرداختن به موضوعات تشخیص چهره با فناوری هوش مصنوعی را داریم و آماده‌ایم لوایحی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم که بتوانند زیرساخت‌های حقوقی این مسائل و همکاری انسان و ماشین را بیشتر کنند.»
وی با اشاره به رویدادهای موفقی همچون فیس‌کاپ افزود: «در سامانه سجام و ثنای قوه قضاییه، حضور نوآورانه و پرشور فعالان هوش مصنوعی، مبنای تصمیم دولت برای اعطای امکان و اختیار یک دگرگونی بزرگ بود. به کارگیری بیشتر این فناوری به تصمیمات رگولاتورهایی مربوط است که از ابتدا بر نظام سنتی شکل گرفته‌اند.»
پنل تخصصی احراز هویت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در اختتامیه فیس‌کاپ
در اختتامیه این رویداد، پنل تخصصی با موضوع چالش‌های احراز هویت غیر حضوری، با میزبانی محمد صبری دبیر علمی رویداد فیس‌کاپ و صحبت‌های میهمانان پنل؛ اخائی معاون هوشمندسازی مرکز تحقیق توسعه همراه اول، خاکباز معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال و ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی برگزار گردید.
اخائی معاون هوشمندسازی مرکز تحقیق توسعه همراه اول با توجه به تجربیات و پروژه‌های موفقی که در این زمینه در همراه اول اجرا شده بود مطالبی را مطرح کرد که مهم‌ترین آن مبحث «موبایل‌کانکت همراه اول؛ جایگزین احراز هویت گوگل» بود.
معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: «موبایل‌کانکت همراه اول سطح امنیتی بالاتری دارد و فرآیندهای کسب‌وکارها را بسیار تسهیل می‌کند. امیدواریم با توجه به اینکه این پروژه پایان یافته و فقط تست‌های ملی آن باقی‌ مانده است، بتوانیم با بانک‌ها این سیستم را اجرایی کنیم.»
علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در این نشست درباره تأثیرات مثبت احراز هویت غیرحضوری در سجام گفت: «امروز خیلی راحت می‌توانید پورتفوی خود را در گوشی مشاهده کنید. دریافت سود سهام و سود سنواتی نیز از طریق سجام پرداخت و عملیاتی شد. حضور در مجامع شرکت‌های بورسی و گواهی حق تقدم برای افزایش سرمایه از جمله مزایای احراز هویت در سجام است.»
او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر در سجام پایش اطلاعاتی می‌شوند، درباره خدمات غیرحضوری در بانک ملی نیز توضیح داد: «برای ارائه خدمات غیرحضوری و نیمه‌حضوری، پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ملی را راه‌اندازی کردیم. از بهمن سال گذشته تاکنون بیش از سه میلیون افتتاح حساب غیرحضوری در بانک ملی انجام شده است.»
افشار خاکباز، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال بیان کرد: «سازمان ثبت احوال به‌عنوان متولی احراز هویت در کشور وظایفی مهمی برای احراز هویت غیرحضوری برعهده دارد. در این زمینه، علاوه بر اطلاعات مربوط به مشخصات هویتی و شناسنامه افراد، مشخصات بیومتریک آنها همچون عکس و اثر انگشت در اختیار سازمان‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری قرار بگیرد.»
او در ادامه با بیان اینکه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های جدی سازمان ثبت‌ احوال است، گفت: «به دلیل ماژول‌های متفاوتی که در سامانه هدا تعریف شده باید با کمک شرکت‌های مختلف به سامانه احراز هویت دیجیتال ملی و مرکزی برسیم. در این زمینه، آمادگی این را داریم که از توانایی شرکت‌ها و افراد خوش‌فکر و باتجربه در این حوزه استفاده کنیم.»
در انتها محمد صبری دبیر علمی رویداد اظهار داشت که رسالت مرکز نوآوری نکسترا برای تربیت نیروی متخصص و پویایی اکوسیستم هوش مصنوعی با فیس کاپ انجام شده و از اینجا به بعد وظیفه صنعت برای جذب این متخصصین و تعریف شغل های با کیفیت است. ما در ادامه سعی داریم رویداد چهارم را برنامه ریزی و از طریق رسانه های مرتبط اطلاع رسانی نماییم.
نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان
در حاشیه این رویداد نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های فناور برپا شده است.
در این نمایشگاه علاوه بر معرفی فرصت‌های موجود، چالش‌هایی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند، ارائه می‌شود.
نمایشگاه جانبی دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی میزبان ۲۰ شرکت مؤثر در حوزه هوش مصنوعی است.

ارسال نظرات