تازه ها
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آموزش، پژوهش و فناوری را دو بال مهم فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و تصریح کرد: سیاستهای دانشگاه به گونهای تدوین میشود که هیچ کدام از این بخش ها، بخش دیگر را نقض نمیکند. هر کدام از این فعالیتها جایگاه خود را دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت ارزیابی فعالیتهای آموزشی دانشگاه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: این ارزیابی نقاط ضعف ما را در زمینه برنامه ریزیهای آموزشی مشخص و کمک میکند برای رفع نواقص این حوزه تلاش کنیم.
رهایی اظهار کرد: در بخش آموزش دانشگاه ما، دو بحث توسعه کمی و توسعه کیفی داریم. در بخش مباحث کیفی سال گذشته اقداماتی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام دادیم که نتایج خوبی را بدست آورد. برای نمونه یکی از نگرانیهایی که همواره در شورای دانشگاه و جلسات دیگر مطرح میشد حجم مشروطیهایی بود که شیب و روند آن در بین دانشجویان بسیار نگران کننده بود.
کاهش ۳۰ درصدی مشروطیهای دانشگاه امیرکبیر
وی خاطر نشان کرد: با تدابیری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اتخاذ شد، میزان مشروطیهای دانشگاه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. یعنی با تدوین یک برنامه و اقدام، موفق شدیم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان دانشجویان مشروطی را کاهش دهیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امبیرکبیر در ادامه یادآور شد: در بحث توسعه کمی نیز باید تاکید داشت شاید امروزه دانشگاهها کمتر جرات کنند به سمت فعالیتهایی که نیاز به بودجه و منابع مالی دارد حرکت کنند. اما ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال گذشته موفقیتهای خوبی را در این زمینه بدست آوردیم. به طوریکه در بخش تاسیس رشتههای راهبردی که مورد نیاز کشور بود توانستیم حضور یابیم و حدود سه رشته راهبردی تاسیس و پذیرش دانشجو در این رشتهها آغاز شد.
رئیس دانشگاه ضنعتی امیرکبیر تاکید کرد: کاهش سطح امید در بین دانشجویان یک مشکل عمومی است که امروز در سطح آموزش عالی با آن گریبانگیر هستیم. باید تلاش کنیم سطح امید را در بین دانشجویان و اقشار جوان ارتقا بدهیم. تا بتوانند آینده خوبی را به دنبال داشته باشند.
رهایی یادآور شد: یک انتظارات خاصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه برتر و بزرگ همواره در بیرون وجود دارد. به طوریکه وقتی بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح میشود انتظار از این دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر بیشتر از سایر مراکز است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به روند انتخاب روسای دانشکدههای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اخیر در دانشکده مهندسی عمران انتخابات برگزار شد و رئیس دانشکده با ۲۵ رای موافق انتخاب شد.
رهایی بر اهمیت نوآوری در بحث آموزش دورههای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: انتظار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر این است که اگر مسئله نو در دنیا مطرح میشود، بتوانیم آن را در دانشگاه پیاده و اجرایی کنیم. به طوریکه اگر قرار است رشته جدید را تاسیس یا حتی رشتهای را محدود کنیم با جدیت به این زمینه ورود داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: درخواست من از معاون جدید آموزشی دانشگاه این بود که در همه برنامهریزیهایی که میکنند سطح ارتباط خود را با بدنه دانشگاه و روسای دانشکدهها افزایش دهند و دسترسیها بیشتر شود. زمانی را برای بیان مسائل روسای دانشکدهها در نظر بگیرند.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم، گفت: در این راستا دورههای آموزشی کوتاه مدت و همچنین ترکیبی که نیاز امروز صنعت است، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر راه اندازی میشود.
برنامههای معاونت آموزشی دانشگاه امیرکبیر
دکتر علیرضا جهانگیریان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با تشریح محورهای اصلی حوزه آموزش گفت: یکی از محورهای کلیدی که در برنامهای که برای این معاونت مدنظر است اینکه بتوانیم ذی نفعان اصلی آموزش را نسبت به خدماتی که دانشگاه ارائه میدهد راضی کنیم. ذی نفعان اصلی نیز اول دانشجو است آنها باید از این فرصت چهار، پنج یا دو سالهای که در دانشگاه دارند احساس رضایت داشته باشند. نه اینکه درخواست غیرمنطقی یا غیرعقلایی مطرح کنند، بلکه اگر فرض کنیم دانشجو فرد عقلایی است، باید پس از فارغ التحصیلی نیز دید مثبتی از دانشگاه داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هنوز یک مسیر واحد برای فارغ التحصیلی داریم. این در حالی است که در دانشگاههای دیگر دنیا مسیرها و شاخههای مختلفی برای آموزش وجود دارد. به طوریکه بر اساس نیاز جامعه دورهها و عناوین دورهها تحصیلی متنوعتر شده است؛ بنابراین ما هر روز با افرادی در کلاس درس مواجه هستیم که اهداف مختلفی در اذهان آنها وجود دارد، اما ما یک برنامه برای آنها تعریف کردیم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: متاسفانه ما در دانشگاههای خود تعداد ۱۴۰ واحد کارشناسی و ۳۲ واحد دوره ارشد را با یک سرفصل ارائه میدهیم. اگر چه اخیرا در دوره کارشناسی تنوعی ایجاد شده است در این مسیر باید بیشتر تلاش کنیم تا دانشجو علم خود را متناسب با نیاز بازار تجهیز کند. بر این اساس باید در صورت لازم سرفصلها و دورههای آموزشی ما مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی صنعت و جامعه را ذی نفعان دوم آموزش دانشگاهها دانست و گفت: نباید از این بخشها نیز غاقل شویم بلکه باید بررسی کنیم که آیا برآورد صنعت و جامعه از دانشگاه مثبت و قابل قبول است یا نه.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: علاوه بر دورههای استاندارد کارشناسی، ارشد و دکتری که در دانشگاهها دایر است، سالها است که بخش صنعت ابراز میکند ما نیاز به آموزش ها، دورههای تکمیلی و کوتاه مدت داریم. اگر ما به این موضوع بی اعتنا باشیم قطعا نقشی که سالهای قبل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای خود ترسیم کرده بود را از دست خواهد داد. بر این اساس باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم.
راهاندازی دورههای کوتاهمدت
جهانگیریان ادامه داد: راه اندازی دورههای کوتاه مدت در دانشگاهها طی سالهای اخیر بیشتر از سوی صنعت درخواست میشود. چرا که صنعت نمیتواند دانشجو ۴، ۵ یا ۶ سال فارغ التحصیل شود بلکه علاقمند است کارشناسان را با یک سطح علمی ارتقا دهد تا نیازهای خود را برآورده کند؛ بنابراین راه اندازی دورههای کوتاه مدت در دانشکدههای دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: برای دورههای تحصیلات تکمیلی که در دانشگاه وجود دارد سالیانه چندین هزار پایان نامه دفاع میشود، اما اگر بخواهیم آمار بگیریم که چند تا از این پایان نامهها گرهای از صنعت را باز میکند بسیار محدود است.
وی افزود: برنامهها و سیاستهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز با استفاده از همه ظرفیتهای دانشگاه اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان محقق نخواهد شد؛ بنابراین من روی همکاری، همیاری و کمک همه اعضای دانشگاه حساب میکنم امیدوارم ایدهها و انتقاداتی که مطرح میشود در مسیر رشد و پیشرفت کارگشا باشد.
جهانگیریان در پایان خاطر نشان کرد: چارچوب آموزش در دانشگاهها با به وجود آمدن دانشگاه هوشمند و هوشمندسازی تغییر میکند و آموزش از شکل حضوری تقریباً خارج میشوند. بر این اساس دانشگاهها آموزشهای غیرحضوری را بیشتر مورد توجه قرار میدهند؛ بنابراین همه دانشگاهها باید در کنار آموزشهای حضوری زیرساختهای آموزشهای مجازی را فراهم کنند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات