بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۴۰۸۷
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت گفت: با توجه به اختیار و مجوزی که وزارت علوم به دانشگاه داده است، رشته‌های دانشگاهی را بر اساس مطالعه‌ای که انجام می‌دهیم بازنگری می‌کنیم؛ حتی رشته‌های جدیدی برای پاسخگویی به نیاز جامعه تعریف می‌شود.
شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶

علیرضا معلم‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش ورودی‌های مهندسی گفت: باید عارضه‌یابی کرد، چرا به این نقطه رسیدیم که ورودی‌های رشته مهندسی کم شده است. یکی از دلایل مهم این است که دانشگاه ماموریت آموزشی خود را باید با پاسخگویی به نیاز‌های واقعی که در دل صنعت و جامعه است، تطابق دهد. اگر این تطابق اتفاق نیفتد دو مسیر جدا از هم شکل می‌گیرد که هم‌گرایی لازم را با هم ندارند.

وی افزود: در همین راستا یکی از اتفاقاتی که در دانشگاه‌های ملی مهارت افتاده است، سیاست تطابق‌دادن سرفصل‌های آموزشی رشته‌های رسمی است. دانشجو‌های جدیدالورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف شناسایی می‌شوند و با دعوت اساتید و پیشکسوتان صنعتی، نکات و دغدغه‌های عمیق صنعت انتقال داده می‌شود. کارگروه‌های تدوین برنامه‌های درسی شکل می‌گیرد. خوشبختانه با توجه به اختیار و مجوزی که وزارت علوم به دانشگاه داده است، رشته‌های دانشگاهی را بر اساس مطالعه‌ای که انجام می‌دهیم بازنگری می‌کنیم؛ حتی رشته‌های جدیدی برای پاسخگویی به نیاز جامعه تعریف می‌شود.

معلم‌زاده گفت: در مجموعه دانشگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت علوم اتفاق شاخصی رخ داده است. برای مثال، در دانشگاه ملی مهارت، رشته مهندسی آسانسور و پلکان برقی را داریم که این کار گروه با صاحب‌نظران صنعت آسانسور و پلکان برقی و اساتیدی که در این حوزه بودند، شکل گرفت. دوره‌های کارشناسی این رشته در اولین ورودی‌های سال ۱۴۰۲ جذب کردیم. در مقطع کاردانی که این رشته را قبلا داشتیم. این رشته در حال حاضر یکی از نیاز‌های جامعه است. ساختمان‌های بالای ۴ طبقه باید آسانسور داشته باشند. در دانشگاه‌های دیگر شاید این شرایط مهیا نشده که جهت پاسخگویی به این نیاز ورود شود. به همین دلیل رسالت حاکمیتی دانشگاه‌ها باید تغییر پیدا کند.

معاون پژوهشی تصریح کرد: اساتید دانشگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر و همکاری وزارت علوم، رشته‌هایی که در جامعه بیشتر احساس نیاز می‌شود را تدوین کنند. همچنین سرفصل دروس مطابقت بیشتری با بازار کار داشته باشد.

وی گفت: این نیاز باید مبتنی بر علم و مهارت پاسخ داده شود تا نتیجه‌بخش باشد. مجموعه این اقدامات دست به دست هم می‌دهند که بالاترین نرخ اشتغال فارغ التحصیلان را داشته باشیم. با تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای لزوم توجه به تربیت پنجه‌های کارآمد در محیط‌های علمی کشور بتوانیم به رسالت خود به نحو شایسته عمل کنیم.

ارسال نظرات