ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۸۳۶۸۰
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
 
چهارمین نشست کار گروه اصلاح ساختار نظام مالیاتی حمایتی تحت عنوان " پایدارسازی تأمین مالی نظام حمایتی با تأکید بر نظام مالیاتی اسلام" در محل پژوهشکده اقتصاد برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موسسه کار و تأمین اجتماعی در این نشست که در محل پژوهشکده اقتصاد برگزار گردید سرپرست موسسه کار و تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت ارتباط بین تأمین مالی نظام حمایتی و نظام مالیاتی مباحثی در خصوص مبارزه با فقر در ابعاد مختلف و وضعیت معیشتی و درآمدی گروه های کم درآمد مطرح نمود.

دکتر محمدرضا کارگر شورکی اظهار داشت: با توجه به آمار بدست آمده جز مواردی که مداخلات دولت و تغییرات در قیمت ها باعث شده ما بودجه ها را تقویت کنیم، در اکثر مواقع روند نزولی بودجه را شاهد هستیم.  اگر ما نتوانیم تحولات اقتصادی را مدیریت کنیم شاهد باز تولید فقر در کشور باشیم و ا فزایش بودجه و منابعی که به روش های مختلف هزینه می شود، نشان می دهد که نتوانستیم روند رو به بهبود و افزایش را در این عرصه داشته باشیم .

وی ادامه داد: لازم است که مداخلاتی در سطح کلان صورت  گیرد و به صورت هدفمند روی عرصه هایی باشد که بخش عمده ای از سبد معیشت خانوار را متأثر سازد و  این امر می تواند عامل افتادن در ورطه فقر و یا کاهش دهک درآمدی افراد باشد بنابراین حتی اگر بتوانیم تورم را درحدی کنترل کنیم خیلی مهم است که به اجزای نرخ تورم و گروه های خاص که سهم محوری در سبد معیشت گروههای کم درآمد دارد توجه خاصی شود و حساسیت سیاستگذار برای این گروههای خاص بیشتر باشد.

به گفته این مقام مسئول در روندهای کلان نوسانات آن نیز قابل توجه است و برای اینکه بتوانیم این نوسانات و شوک هایی که به جریان ورودی منابع حوزه رفاه وارد می شود را کاهش دهیم، بهتر است از انواع ابزارها مثل مالیات های اسلامی و همینطور سایر منابع توسط سازمان های مردم نهاد و حتی مسئولیت های اجتماعی شرکت ها استفاده کرد.

سرپرست موسسه کار وتامین اجتماعی افزود: از جمله سازوکار اجرایی کردن چنین حمایت پایداری، اخذ مالیات های اسلامی و وجوه داوطلبانه مردمی (زکات، خمس، فطریه و به طور کلی نذورات) و نهادی (مسئولیت اجتماعی) و ورود درآمد حاصل از آن به حوزه حمایتی است و برای این کار باید گروههای هدف را شناسایی کنیم و آنها را اولویت بندی و دسته بندی کنیم و همچنین نهادهایی که حمایتگری انجام می دهند مثل مجموعه معاونت رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی، کمیته امداد  نقش فعالی ایفا نمایند البته در این راستا سامانه رفاه ایرانیان نیز اقدامات مناسبی انجام داده است.

کارگر تاکید کرد ما به یک مرجع ملی سیاستگذاری و مدیریت نیاز داریم، دستگاه هایی که در این حوزه کار می کنند موازی کاری بسیاری دارند که تلاش هایی لازم است که تا به نوعی این مشکل را ساماندهی کنیم . نکته دیگر کارکرد باز توزیع و خدمات بیشتر در مبحث مالیات های اسلامی متمرکز است و بر همین اساس می تواند آن کارکردهایی که ما از نظام حمایتی و رفاهی مدنظر داریم از مالیات های اسلامی انتظار داشته باشیم . برخی از مالیات های اسلامی هم جهت ارائه خدمات هستند و گروههای کم برخوردار باید در اولویت بهره مندی قرار گیرند.

وی در خاتمه گفت: جهت سیاستگذاری بموقع باید اطلاعات ثبت و روزانه باشد یعنی علاوه بر دسترسی به اطلاعات، زمان دسترسی به آن هم حائز اهمیت است البته سازو کاری که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری می تواند به این عرصه کمک کند همان استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری است .

شایان ذکر است این نشست با حضور دکتر مهدی رضوان مدیر  پژوهش موسسه کار و تأمین اجتماعی، اسماعیل گرجی پور کارشناسی حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، زینب مرادی نژاد کارشناس پژوهش موسسه کار و تأمین اجتماعی و سید هادی موسوی نیک عضو هیأت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلام برگزار گردید.

كارگاه آموزشی سیاست های مزدی و بهره وری نیروی كار برگزار گردید
کارگاه آموزشی" سیاست های مزدی و بهره وری نیروی صبح امروز در محل موسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی موسسه کار و تأمین اجتماعی دکتر ابوالفضل پاسبانی صومعه در این جلسه به  تشرح اهمیت رشد اقتصادی و منافع آن پرداخت و رشد اقتصادی را مولد اشتغال و رفاه دانست و افزود: افزایش سرمایه گذاری باعث رشد اقتصادی و افزایش رشد و رفاه خواهد شد.

وی ادامه داد، مطالعات اقتصادی نشان می دهد جمعیت و منابع انسانی به طور کمی و کیفی عامل رشد اقتصادی است و جمعیت یک عنصر بسیار مهم می باشد .

دکتر پاسبانی سرمایه، جمعیت و تکنولوژی را از عوامل اصلی رشد اقتصادی دانست و ادامه داد همه  این موارد با محدودیت هایی مواجه هستند که باعث می شود ما از این طرق نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم .

به گفته وی ما می توانیم با افزایش بهره وری نیروی کار به سمت رشد اقتصادی گام برداریم البتهعوامل بسیاری بر بهره وری نیروی کار موثر است از جمله آموزش نیروی کار اما برای اینکه بتوانیم از طریق نیروی کار به بهره وری دست یابیم باید انگیزه کافی را برایشان ایجاد کنیم و عامل موثر در ایجاد انگیزه در نیروی کار مزد می باشد زیرا در غیر این صورت به مهاجرت و یا از دست دادن نیروی کار به هر دلیل منجر می گردد.

ارسال نظرات